bara kranvatten el

#1 - 11 januari 2006 21:13
ja undrar vad ar uppfattningen har om att bara anvanda vanligt kranvatten vid vatten byte... maste man verkligen ha tillsatser i??
#2 - 11 januari 2006 21:29
[QUOTE=sussia]ja undrar vad ar uppfattningen har om att bara anvanda vanligt kranvatten vid vatten byte... maste man verkligen ha tillsatser i??[/QUOTE]

Kranvatten är tyvärr inte bara vatten, utan innehåller en del kemikalier. Vilka kemikalier och i vilka mängder varierar mellan olika länder och olika orter.

På vissa orter innehåller kranvattnet kloramin som inte går att lufta ur vattnet och som är skadligt för fiskarna. I varmvattnet kan även finnas koppar eller andra tungmetaller (man ska inte använda varmvattnet i matlagning t ex). Många fiskarter är mycket känsligare än vad vi är mot dessa ämnen.

I fall man inte vet vad ens kranvatten innehåller bör man alltid tillsätta vattenberedningsmedel för att neutralisera de skadliga ämnen.
#3 - 11 januari 2006 21:37
jo men detta ar ju ett valdigt debaterat amne... vissa biologer sager att tillsatser till vattnet ar sloseri med pengar.... och att fiskar mar utmarkt om inte battre utan det... jag har i aquasafe vid vattenbyte men jag vet manga som inte har det och fiskarna mar utmarkt...
#4 - 11 januari 2006 21:39
[quote=sussia]ja undrar vad ar uppfattningen har om att bara anvanda vanligt kranvatten vid vatten byte... maste man verkligen ha tillsatser i??[/quote]

Inget måste man, men det kan ju vara livsnödvändigt i vissafall beroende på vad det är för vatten man har.
Jag tycker batski ger dig en del goda råd [:)]
Hör med någon annan som har akvarium och bor i ditt område, får vattet på samma sätt som du och om de anser behövs tillsättas vattenberedningsmedel.
För min egen del så kan jag använda kranvattnet vid byten utan tillsatser [^]
#5 - 11 januari 2006 21:45
[QUOTE=sussia]jo men detta ar ju ett valdigt debaterat amne... vissa biologer sager att tillsatser till vattnet ar sloseri med pengar.... och att fiskar mar utmarkt om inte battre utan det... jag har i aquasafe vid vattenbyte men jag vet manga som inte har det och fiskarna mar utmarkt...[/QUOTE]

Som sagt, det är olika beroende på var man bor.

Och att fiskarna inte stendör direkt behöver inte innebära att de mår utmärkt. Många miljögifter som man utsätts för är hälsofarliga i längden och man kan bli sjuk eller leva ett kortare liv när man utsatts för dem under många år.

Sen är vissa arter känsligare än andra.
#6 - 11 januari 2006 21:48
jo sjalvklart... men man maste ifragasatta det nar en biolog som hallt pa med fisk massa ar i alla delar av varlden sager att man inte behover tillsatser..... sverige har ju mycket battre vatten an manga andra delar av varlden....
( vad for hundar har du)
#7 - 11 januari 2006 22:04
[QUOTE=sussia]jo sjalvklart... men man maste ifragasatta det nar en biolog som hallt pa med fisk massa ar i alla delar av varlden sager att man inte behover tillsatser..... sverige har ju mycket battre vatten an manga andra delar av varlden....
( vad for hundar har du)[/QUOTE]

Jo jag förstår. Själv tycker jag man ska lyssna på flera människor och dra sina egna slutsatser. Jag vill hellre satsa på det säkra före det osäkra.

Inga hundar. Hunden på bilden är en kompis hund och bilden är tagen på en fest då jag delade min macka med henne :D
#8 - 11 januari 2006 22:06
haha... oki...
#9 - 12 januari 2006 01:13
[quote=sussia]sverige har ju mycket battre vatten an manga andra delar av varlden....[/quote]

vilket också kan betyda att vi använder en massa kemikalier för att få rent vattnet.

själv använder jag inget vid mindre vattenbyten men använder aquatan/aquasafe vid större 50% eller mer.
kan också tillägga att ja använder ljumet vatten som fått rinna några minuter för att få bort gammalt vatten.
gör också vattenbyten kvällstid då folk har kommit hem från jobben och duschat och dylikt för att ytterligare minska risken för dåligt vatten.

ryktet gör även gällande att vattnet innehåller mer skit framot och under helgen då vattenförbrukningen sjunker då företagen står still.
#10 - 12 januari 2006 03:24
Jag använder ett medel som heter Haloex. Det innehåller aloe vera och en förpackning på 120 ml räcker till 5400 liter vatten.
#11 - 12 januari 2006 06:54
[QUOTE=Hugin]Jag använder ett medel som heter Haloex. Det innehåller aloe vera och en förpackning på 120 ml räcker till 5400 liter vatten.[/QUOTE]

Det var intressant! Varför aloe vera?
#12 - 12 januari 2006 22:11
ett intressant citat....

Well this is going to open up a can of worms isn't it!!! All those who sell reverse osmosis on here are going to say yes, but lets be honest from a scientific point of view you've got cold amazon flowing from your tap!!! R O may have a part to play in areas where water comes out of the tap like instant malawi, or if you lived in London where a large percentage of water is recycled and the concentration of oestrogen product in the water is high, then you should get one. In the modern inteligent world discus are being grown and bred in phenominal quantities in medium hard tap water (the far east) where the word R O isn't even in the dictionary, so take it from a marine biologist............YOU DON'T NEED A REVERSE OSMOSIS UNIT. from my experience with doing up to a 70% water change (heavy chloramine where I am), chloramine if left in will cause no problem, the chlorine element bubbles off within a couple of hours zapping any harmful residual bacteria as it goes (great for clearing cloudy eyes!!!!!),
#13 - 12 januari 2006 22:21
med den engelskan en annan kan så kommer ja inte ens o försöka läsa den texten. hoppas de stod nåt vettigt i alla fall :rolleyes:
#14 - 12 januari 2006 22:54
[QUOTE=andreassofus]med den engelskan en annan kan så kommer ja inte ens o försöka läsa den texten. hoppas de stod nåt vettigt i alla fall :rolleyes:[/QUOTE]

Om du blir klokare så här är en översättning "rakt av" med SYSTRAN.

Välla fram detta går att öppna upp a-canen av avmaskar är inte den!!! Allt går låter har de, på som säljer omvänd osmosis här, till något att säga ja, men för att vara ärliga från ett vetenskapligt pekar av beskådar dig fått kalla amazon som flödar från ditt klapp!!! R-nollan kan ha en del som leker i områden var, bevattnar kommer ut ur klappnågot liknandeögonblicken malawi, eller om du bodde i London var en stor procentsats av bevattnar återanvänds, och koncentrationen av oestrogenprodukten i bevattna är kicken, därefter dig bör få en. I den moderna intelligent världsdiskusen är fullvuxet och födde upp i phenominalantal i medelhårt klapp bevattnar (den avlägsna öst) var nollan för uttrycka R är inte ens i ordboken, så tar den från en marin- biolog, ............ som DU INTE BEHÖVER EN OMVÄND OSMOSISENHET. från min erfara med att göra up to en 70% bevattnar ändring (skurkrollchloramine var jag är), chloramine, om lämnat in, skar orsakar inget problem, klorbeståndsdelen bubblar av inom en koppla ihop av timmar som zapping några skadliga resterande bakterier, som den går (storen för den molniga röjningen synar!!!!!),,

Till norska
Godt dette drarÅ pne$en boks av marker er ikke det!! All de som selger reverserer osmosis på her drar si ja, men lar er ærlig fra en vitenskapelig synspunkt De blitt kald amazon å strømming fra Deres tapp!! R O har en del leke i områder hvor vanner kommer ut av tappen som øyeblikkelig malawi, eller om De levd i London hvor en stor prosentdel av vann resirkulerer og konsentrasjonen av oestrogen produkt i vannet er høy, da De får en. I den moderne inteligent verden discus vokst og oppdrettet i phenominal kvantiteter i middels hard tappvann (den fjern øst) hvor ordet R O er ikke en gang i ordboka, så tar det fra en marin biologist. ...........YOU IKKE TRENGER EN REVERSERER OSMOSIS ENHET. fra min erfaring med å gjøre opp til en 70% vannforandring (tung chloramine hvor jeg er), chloramine om forlater i forårsaker ingen del bobler av innenfor et par timer zapping noe skadelig restbakterier da det drar (stor for å klarne skyet øyne! !!!!),
#15 - 12 januari 2006 22:58
haha ..... hysteriskt... maste saga att med den oversattningen sa fattar man ju inget...
#16 - 12 januari 2006 23:02
låter lite yoda aktigt
#17 - 12 januari 2006 23:22
[QUOTE=sussia]from my experience with doing up to a 70% water change (heavy chloramine where I am), chloramine if left in will cause no problem, the chlorine element bubbles off within a couple of hours zapping any harmful residual bacteria as it goes (great for clearing cloudy eyes!!!!!),[/QUOTE]

Om det dödar skadliga bakterier undrar vad det gör till nyttobakterierna...

Bra översättningar Kramfors :D
#18 - 13 januari 2006 10:38
forstar inte varfor du tror att de skulle skada nyttobakterierna mer an om man tillsatter ett medel till vattnet...
#19 - 13 januari 2006 10:49
[QUOTE=sussia]forstar inte varfor du tror att de skulle skada nyttobakterierna mer an om man tillsatter ett medel till vattnet...[/QUOTE]

Klor är ju ett gift som dödar bakterier. Om det dödar skadliga bakterier måste det även ta koll på nyttobakterierna. Vattenberedningsmedel däremot är inte bakteriedödande, utan neutraliserar istället det som är bakteriedödande.
#20 - 13 januari 2006 12:26
[quote=batski]Det var intressant! Varför aloe vera?[/quote]
För att fiskarna inte ska få en så hemsk solbränna!:D

Annons