Bara jag som lyckas....

#1 - 13 februari 2007 15:37
Hej!
Igår var jag till min lokala fiskaffär och köpte på mig 3 st fiskar.
En liten Ancistrus dolichopterus & två st. Betta Splendens (Hona & Hane).

Jag följde instruktionerna som jag fick i butiken om att låta påsen liga först i akvariet och sedan släppa in lite vatten från akvariet och för att sedan kunna låta dem simma ut.

Men idag när jag kom från gymet och skulle mata dom smårackarna så rörde inte Ancistrusen på sig, och Betta honan hann äta upp dens mat.

När jag lokaliserat den lilla (som i sig inte var lätt när den va 2 cm stor) så var den blå-svart på sidan så jag var ner med håven och mkt riktigt så var den död. Kan det varit så att den sugit i sig en förstor grus/sten bit? :confused:

Jag har inte testat mina värden men vi ska ha neutralt pH värde i min kommun.

Vad kan det bero på då? Så jag kan åtgärda det till när nästa gäng firrar kommer på Torsdag.

// Nicklas
#2 - 13 februari 2007 16:28
Ansistrusar är väldigt känsliga för nitrit.

Är karet nytt? Hur länge har du haft det? mycket växter? Vattenbyten? Storlek?
#3 - 13 februari 2007 16:42
_Lena_ skrev:
Ansistrusar är väldigt känsliga för nitrit.

Är karet nytt? Hur länge har du haft det? mycket växter? Vattenbyten? Storlek?

Själva akvariet är bättre begangnat, men jag startade upp karet i lördags kväll och tillsatte då en bakterie kultur.
#4 - 13 februari 2007 16:49
Någon nitrit har inte hunnit byggas upp, speciellt inte utan fiskar i. Kan det vara så att någon av fiskarna har varit på honom.
#5 - 13 februari 2007 16:52
Någon nitrit har inte hunnit byggas upp, speciellt inte utan fiskar i. Kan det vara så att någon av fiskarna har varit på honom.

Eller kan det vara så att fiskarna fått mycket mat och det har blivit nitrit.
Och att bakterierna inte har hunnit växa till sig än, vad har du för filter?
har du i beredningsmedel vid vattenbyte??
#6 - 13 februari 2007 16:57
Ancistrusyngel är överhuvudtaget känsliga. När de har blivit större är de däremot tåliga fiskar. Försök få tag i en större nästa gång - kanske 5-6 cm.
#7 - 13 februari 2007 17:38
Köp inga fler fiskar innan du har haft akvariet i gång i en månad med fisk. Mata sparsamt och sköt dina vattenbyten varje vecka.
#8 - 13 februari 2007 18:52
smegga skrev:
Eller kan det vara så att fiskarna fått mycket mat och det har blivit nitrit.

Och att bakterierna inte har hunnit växa till sig än, vad har du för filter?

har du i beredningsmedel vid vattenbyte??

Jag har en nyinköpt Fluval 2 Plus filter.

Tintaglia skrev:
Ancistrusyngel är överhuvudtaget känsliga. När de har blivit större är de däremot tåliga fiskar. Försök få tag i en större nästa gång - kanske 5-6 cm.

Jo, min mor hade en teori om detta med, i och med att jag gick från affären till bussen, satt på den i ca. 30-40 min. och sedan gick hem till mig en promenad på ca. 10 min. Och visst i butiken så slog dom in växterna och fiskarna med tidnings papper men det var inte så värst många sidor/ark.
Så jag ska ta det när jag har en uppvärmd bil, och i hink/spann istället för påse, bordde funka bättre!
#9 - 13 februari 2007 19:04
Flämtar dom mycket? Kan ju vara ammoniak
#10 - 13 februari 2007 20:06
Nja, det tycker jag inte, men hanen simmar hela tiden emot och ifrån pumpen längst bak i akvariet längst den bakre långsidan, medans honan är mer intresserad av att utforska sitt nya hem och dess skrymslen.

Är detta onormalt eller "ska" dom göra så?
#11 - 13 februari 2007 20:09
Tror inte det är nitrit på så kort tid, det var ju inte så mycket fisk, det brukar toppa efter 10-14 dagar. Visst är små ancistrus känsliga, men att de är blå(?) på sidan låter som att de fått sig en runda.
Verkar vara ett helt normalt beteende.
Vill du ha glada fkampfiskar så ser du till så ytan är helt still, då kan de bygga skumbo lättare.
#12 - 13 februari 2007 20:17

Verkar vara ett helt normalt beteende.

Vill du ha glada fkampfiskar så ser du till så ytan är helt still, då kan de bygga skumbo lättare.

Men det får bli i ett separat kar för yngel och för lek, men hur syresätter man deras vatten om det ska vara spegelblank yta?
#13 - 13 februari 2007 20:32
astfors skrev:
Jo, min mor hade en teori om detta med, i och med att jag gick från affären till bussen, satt på den i ca. 30-40 min. och sedan gick hem till mig en promenad på ca. 10 min. Och visst i butiken så slog dom in växterna och fiskarna med tidnings papper men det var inte så värst många sidor/ark.

Så jag ska ta det när jag har en uppvärmd bil, och i hink/spann istället för påse, bordde funka bättre!

Jag fraktar fiskar i kylväska när det är kallt ute. Bara ett tips! :) (Gissa om jag fick en del konstiga blickar på bussen häromdan...! Kylväska mitt i vintern, liksom.. :p )
#14 - 13 februari 2007 20:34
astfors skrev:
Men det får bli i ett separat kar för yngel och för lek, men hur syresätter man deras vatten om det ska vara spegelblank yta?

Labyrintfiskar tar syre från luften.
#15 - 13 februari 2007 20:41
Nitra98 skrev:
Jag fraktar fiskar i kylväska när det är kallt ute. Bara ett tips! :) (Gissa om jag fick en del konstiga blickar på bussen häromdan...! Kylväska mitt i vintern, liksom.. :p )

Kan tänka mig det! :p

Labyrintfiskar tar syre från luften.

Glöm bort va jag sa, jag har tydligen förtidspensionerat min lilla ärta till hjärna :p

Annons