Bara hanar?

#1 - 22 oktober 2007 17:03
Är sugen på att skaffa Guppys, helst bara hanar då jag inte vill ha några yngel, men tycker att Guppy hanar har så fina färger. Men går det att bara ha hanar? Eller allt går väl men mår dom dåligt av det?
#2 - 22 oktober 2007 18:37
det jag anser är ju att de kommer jaga varandra, eftersom killar är ju killar i djurens värld, alltså de behöver lite revir ställe.

Jag har inte märkt någe på mina guppy hanar att de bråkar men jag har dock bara 2 hanar och 3 tjejer.
#3 - 22 oktober 2007 19:04
Nej, guppyhanar bildar inga revir. Det går bra med bara hanar.
#4 - 25 oktober 2007 19:42
Ja jag instämmer att det går bra med bara hanar, men varför egentligen???? Du kommer ju bara få fylla på med dyr "köpefisk" hela tiden, skaffa några honor och hanar så håller du igång återväxten bara till foderkostnaden...
#5 - 25 oktober 2007 21:29
Om du har bara hanar berövar du dem en av de mest betydelsefulla sakerna i deras liv. Guppies tänker ju bara på 2 saker - mat och sex :D

Om du vill ha fina fiskar så inte förökar sig hela tiden finns ju en massa andra fina arter vilkas äggen inte brukar kläckas i vanliga akvarium.
#6 - 25 oktober 2007 23:07
Köp några dvärgklogrodor om det passar med övriga invånare. Grodorna älskar att jaga och äta guppy yngel :p Kul, gott och nyttigt för dom och ingen guppy explosion för dig :D
#7 - 26 oktober 2007 10:54
Loelle skrev:
Köp några dvärgklogrodor om det passar med övriga invånare. Grodorna älskar att jaga och äta guppy yngel :p Kul, gott och nyttigt för dom och ingen guppy explosion för dig :D

Ja "levandefoder" är ju aldrig fel...:p
#8 - 26 oktober 2007 20:53
tummen skrev:
Ja jag instämmer att det går bra med bara hanar, men varför egentligen???? Du kommer ju bara få fylla på med dyr "köpefisk" hela tiden, skaffa några honor och hanar så håller du igång återväxten bara till foderkostnaden...

Har redan ett antal black mollys som är väldigt produktiva och jag har nog att se till att dom inte tar över akvariet. Vill därför inte ha en till art som håller på likadant.
#9 - 26 oktober 2007 21:08
Har redan ett antal black mollys som är väldigt produktiva och jag har nog att se till att dom inte tar över akvariet. Vill därför inte ha en till art som håller på likadant.

Det du egentligen behöver är någon som kan decimera antalet yngel till en lagom nivå, eller så säljer du helt enkelt av ynlen när de blir för många, då kan du ha både BM och guppy. Vill du ha yngelätare så är stora tetror ett bra färgglatt val.
Dolkstickstetra till exempel blir stora och fina, rör inte vuxna guppy, men äter yngel, när de blir riktigt stora så kan man kanske med lite god vilja likna dem vid en "MINIDISCUS", rund och fin kroppsform och leverbrun färg med röd prick, samt svartgul ryggfena i vimpel.....FINA!!!! De kan gå i mindre grupper också, man kan hålla dem i en liten grupp på 3-5 individer.:)
#10 - 26 oktober 2007 21:14
tummen skrev:
Det du egentligen behöver är någon som kan decimera antalet yngel till en lagom nivå, eller så säljer du helt enkelt av ynlen när de blir för många, då kan du ha både BM och guppy. Vill du ha yngelätare så är stora tetror ett bra färgglatt val.

Dolkstickstetra till exempel blir stora och fina, rör inte vuxna guppy, men äter yngel, när de blir riktigt stora så kan man kanske med lite god vilja likna dem vid en "MINIDISCUS", rund och fin kroppsform och leverbrun färg med röd prick, samt svartgul ryggfena i vimpel.....FINA!!!! De kan gå i mindre grupper också, man kan hålla dem i en liten grupp på 3-5 individer.:)

Har dock ett litet akvarium, ca 45 liter bara. Ska dock flytta några av dom vuxna mollysarna så blir det mer plats över.
#11 - 26 oktober 2007 21:20
Har dock ett litet akvarium, ca 45 liter bara. Ska dock flytta några av dom vuxna mollysarna så blir det mer plats över.

Ett bättre tips är att skaffa ett större till dem, de behöver egentligen ett mycket större för att trivas riktigt. Köp ett på runt 100-150 liter istället. Det akvarium du har nu kan du ju använda som yngelakvarium...;):D
#12 - 26 oktober 2007 21:22
tummen skrev:
Ett bättre tips är att skaffa ett större till dem, de behöver egentligen ett mycket större för att trivas riktigt. Köp ett på runt 100-150 liter istället. Det akvarium du har nu kan du ju använda som yngelakvarium...;):D

Kommer inte att ske då jag varken har plats eller råd med det. Men jag skulle vilja:)
#13 - 27 oktober 2007 13:04
tummen skrev:

Håller med. 45 liter är alldeles för litet för mollies :(
#14 - 27 oktober 2007 15:38
batski skrev:
Håller med. 45 liter är alldeles för litet för mollies :(

Jag vet det, tog över dessa mollies av en granne för ca 6 månader sen hon tänkte spola ner dom levande i toaletten. Dom har fått det mycket bättre hos mig, hon hade dom i ett 12 liters plastakvarium utan doppvärmare och växter. Så dom tycker nog att dom har kommit till himlen.

Men som sagt så har jag varken plats eller råd att köpa ett större akvarium, så det är som det är. Kan varken ha dom bland scalarerna eller guldfiskarna, och mitt hörnakvarium där neontetror och glödbandstetror huserar kan inte ta emot alla mollies.
#15 - 27 oktober 2007 16:00
Vi har guppi med våra skalarer. Dom rör dom inte och inte ett enda överlevande yngel på c.a 4 mån.:)
Agneta.
#16 - 27 oktober 2007 16:05
Raskens skrev:
Vi har guppi med våra skalarer. Dom rör dom inte och inte ett enda överlevande yngel på c.a 4 mån.:)

Agneta.

Vi har testat att ha dom där men tyvärr fick två mollies offra sina liv och ett antal fick hemska fenor. Så det gör jag inte om.
Bilagor:
#17 - 27 oktober 2007 17:15
Våra skalarer har inte lekt på länge. Då är det lungt men när jag tänker på det. Så simma guppyn rakt in och ville stjäla lite ägg o yngel förr.
Det vart ju inte så smart. [:o]Lite svinn blev det då.[B)]
Agneta.
#18 - 27 oktober 2007 21:53
Jag vet det, tog över dessa mollies av en granne för ca 6 månader sen hon tänkte spola ner dom levande i toaletten. Dom har fått det mycket bättre hos mig, hon hade dom i ett 12 liters plastakvarium utan doppvärmare och växter. Så dom tycker nog att dom har kommit till himlen.

Men som sagt så har jag varken plats eller råd att köpa ett större akvarium, så det är som det är. Kan varken ha dom bland scalarerna eller guldfiskarna, och mitt hörnakvarium där neontetror och glödbandstetror huserar kan inte ta emot alla mollies.

Sälj dem på auktion eller byt bort dem i akvarieaffären....då kanske de får det så bra som de förtjänar, samtidigt som du kan satsa på guppy istället. Lycka till.;):D
#19 - 28 oktober 2007 07:51
tummen skrev:
Sälj dem på auktion eller byt bort dem i akvarieaffären....då kanske de får det så bra som de förtjänar, samtidigt som du kan satsa på guppy istället. Lycka till.;):D

Har letat efter någon som vill ha dem men finns ingen intresserad. Överhuvudtaget så finns det väldigt få människor här runt omkring som har akvarium. Jag har också frågat i båda djuraffärerna som finns i närmaste stad 6 mil bort och dom tar inte emot fiskar från privatpersoner. Så det funkar inte heller tyvärr.
#20 - 28 oktober 2007 11:18

Jag förstår inte varifrån dessa människor har fått för sig att det skulle vara ok att spola ner levande fiskar i toaletten :mad: [:(]

Vad bra att du räddade dem! Har du försökt med att annonsera efter nya hem till dem? Det kanske finns någon som du inte vet som gärna tar över dem?
#21 - 28 oktober 2007 16:43
batski skrev:
Jag förstår inte varifrån dessa människor har fått för sig att det skulle vara ok att spola ner levande fiskar i toaletten :mad: [:(]

Vad bra att du räddade dem! Har du försökt med att annonsera efter nya hem till dem? Det kanske finns någon som du inte vet som gärna tar över dem?

Jag har annonserat i tidningen, har annonser uppe i djuraffärerna och på anslagstavlor. Har pratat med vänner och bekanta och bett dom att höra sig för men ingen verkar vara intresserad. Människor tycker kanske att det är bekvämare och enklare att köpa fiskar från en affär.
#22 - 28 oktober 2007 18:40
Tråkigt. Det är nog skillnad när man bor på en större ort.
#23 - 28 oktober 2007 20:27
Jag har annonserat i tidningen, har annonser uppe i djuraffärerna och på anslagstavlor. Har pratat med vänner och bekanta och bett dom att höra sig för men ingen verkar vara intresserad. Människor tycker kanske att det är bekvämare och enklare att köpa fiskar från en affär.

Men skänk dem till affären då!;):D
#24 - 28 oktober 2007 20:47
Jag har också frågat i båda djuraffärerna som finns i närmaste stad 6 mil bort och dom tar inte emot fiskar från privatpersoner. Så det funkar inte heller tyvärr.

Har du läst detta, tummen? ;)
#25 - 28 oktober 2007 20:53
Nitra98 skrev:
Har du läst detta, tummen? ;)

Hoppsan! Trodde att de försökte SÄLJA dem till affärerna, dumsnålt att inte ta emot dem tycker jag. Kan det bli en bättre förtjänst än att kunna sälja gratis fisk dyrt?????:p Försök igen!!!!!:D
#26 - 29 oktober 2007 17:12
tummen skrev:
Hoppsan! Trodde att de försökte SÄLJA dem till affärerna, dumsnålt att inte ta emot dem tycker jag. Kan det bli en bättre förtjänst än att kunna sälja gratis fisk dyrt?????:p Försök igen!!!!!:D

Pga av sjukdomsrisk, inavelsrisk, och en massa annat som jag inte minns, så tar dom inte emot fiskar i från andra än deras grossister. Det var den förklaringen jag fick.
#27 - 29 oktober 2007 20:00
Pga av sjukdomsrisk, inavelsrisk, och en massa annat som jag inte minns, så tar dom inte emot fiskar i från andra än deras grossister. Det var den förklaringen jag fick.

dåligt:( Jag skulle gärna ta emot dom men har inte plats:(
#28 - 29 oktober 2007 21:21

Seriösa affärer har karantänakvarier ;)
#29 - 29 oktober 2007 21:27
batski skrev:
Seriösa affärer har karantänakvarier ;)

Tyvärr har inte mindre butiker tillgång till karantän, hur seriösa de än är...:p
#30 - 29 oktober 2007 21:42
Kanske det. Men ETT karantänakvarium borde de iaf ha plats med.
#31 - 29 oktober 2007 22:11
batski skrev:
Kanske det. Men ETT karantänakvarium borde de iaf ha plats med.

Skall de placera ALL nyinköpt fisk i det då?:p Nej de flesta mindre akvarieaffärer och även större för den delen, de fyller bara på med ny fisk när det blir utfiskat i akvarierna, de släpper till och med ofta ut vattnet fiskarna kom med i det akvarie där de skall gå, tväremot vad vi som akvarister lärt oss alltså.:p:(:D För det mesta går det tydligen bra, och om det inte går väl så medicinerar de bara.

Annons