Hejsan!
Går det bra att använda bara glolux sylvana lysrör i ett akvarium? eller kan det bli någon form av "brist" på annat ljus som kanske orsakar konstigheter? ( typ ökad algtillväxt )
Mvh
Elana
Detta är tyvärr en missuppfattning... Vad som uppfattas som svagt av oss är härligt starkt för växterna i detta fall. Har nämnts på växtforumet och där finns även en länk till en sida där detta är testat. Vad vi ser och växterna får är två skilda saker. Just ljusstyrkan känns även som om den är av underordnad roll och att det i stället är lysrörets spektra man skall se till.De ger både ett väldigt fult ljus och är inte något bra växtrör då de lyser på tok för svagt för en god växtstimulans.
De ger både ett väldigt fult ljus och är inte något bra växtrör då de lyser på tok för svagt för en god växtstimulans.
Aquarelle (starkt kallt ljus men som ändå framhäver fiskarnas gulröda färger, relativt bra för växterna pga det starka ljuset),
Hum, om ni har missat det så står det faktiskt skrivet att grolux inte är något bra växtrör, under kategorin belysning här på zoopet, förmodligen skrivet av Kjell himself.
Mitt tips är att man väljer det lysrör som man tycker om ljuset från. Växterna klarar sig bara ljusintensiteten är tillräcklig.
SunGlo, GroLux och MarineGlo är väl några av dom fulare/onaturligare rören på marknanden.
Defdac: Varför har då Kjell skrivit att grolux inte är så speciellt bra som växtrör? För inte kan väl hans erfarenheter jämföras med dina vetenskapliga utsvävningar...
Hur ställer sig alger till gro luxrören i för hållande till alla andra rör som ni skriver om.Kan du dra det för oss Defdac
MVH Mtsa
defdac, vilka lysrör rekommenderar du till ett 112-liters inriktat på växter? Och hur många? Bör jag satsa på 2, 3 eller fler?
En fråga till, att det är lättare att få balans i ett större kar är ju allmänt kännt. Gäller samma princip för växtakvarium? Dvs ska man satsa på ett relativt litet (tex 112l) eller lite större (tex 240l) till att börja med?
hehe mena att du skulle ha skiljeväggar av exvis glas då :)
mer öl åt folket! *garv*
hm röda växter? tyckte jag läste nå att röda växter inte behövde så mycke ljus? var de inte senaste i din blogg?
Edit: Läste lite i den listan som du hade där bara: Most Red Plants DO NOT 'NEED high light'. Quite the
contrary. Just because Red plants are associated
with strong light does not imply a NEED:-
1) The deepest ocean plants are red algae. Does that imply a
need for strong light? And I can assure you that
the amount of red algae throughout the oceans is
considerable.
Ursprungligen skickat av defdac
Jag vet inte riktigt vilken längd (watt) på rören som passar till din 112-litrare, men till växtkar brukar man rekommendera ca 0.5 watt per liter.
En ny uppstickare som verkar jäkligt bra är Sera Daylight. Annars är det Sylvania Aquastar och Interpret Triton som de flesta brukar gilla utseendet på och som ger bra tryck åt växterna.
Som du märker lutar jag åt fördel för 112-litraren.
Det är dessutom enklare att få balans i en mindre växtburk eftersom det är enklare/billigare att fylla upp med rejält med växter från dag 1.
Såg någonstans att du rekommenderade aquarelle också, är det ett bra rör?
Funderar isånafall på att bygga rampen själv för att kunna få i tre eller fyra lysrör, annars blir det ju 18*2=36w (0.36w/l) till 100 liter och det räcker ju som jag förstår inte långt.
Ang. lyset igen, hur mycket skillnad gör en reflektor till röret?
Ursprungligen skickat av defdac
Alltid bra att kunna trycka in fler lysrör, speciellt om man blir riktigt biten av växthobbyn.
0.36 Aquarellewatt per liter med reflektorer kommer du ganska långt med, speciellt om du väljer ett lite lägre akvarium.
Som du märker lutar jag åt fördel för 112-litraren.
Det är dessutom enklare att få balans i en mindre växtburk eftersom det är enklare/billigare att fylla upp med rejält med växter från dag 1.