Bara grolux sylvana lysrör?

#1 - 17 april 2004 15:23
Hejsan!

Går det bra att använda bara glolux sylvana lysrör i ett akvarium? eller kan det bli någon form av "brist" på annat ljus som kanske orsakar konstigheter? ( typ ökad algtillväxt )
Mvh
Elana
#2 - 17 april 2004 16:14
Skall vara ett bra rör för växterna. Kan dock vara lite svagt för det egna ögat om man tycker om att ha det ljusare. Ger ett lite rosa/rött ljus.
#3 - 17 april 2004 20:19
Jag hade ett sådan ljusrör i ett annat akvarium förut och det gjorde underverk på växterna och mina orange-röda fiskar *ler*
Det är därför jag undrar om det kan bli för mycket av det "röda ljuset" om man bara använder dessa lysrör i ett akvarium.
Jag har ett Juwel akvarium med "original-lysrören" och de har ett så kallt ljus tycker jag och växterna verkar inte heller trivas så bra med det.
#4 - 17 april 2004 21:28
Vad jag tror så ska det inte vara någon fara att bara köra GroLux. Lysrören du fick med var säkert av märket Narva, vilket jag har hört ska vara crap, så Gro-Lux lär vara ett uppköp. Eventuellt kan du ställa den här frågan i växtforumet så kanske några lysrörs-experter lättare hittar tråden. Är dock ganska säker på att det skall gå alldeles utmärkt, även om många kör med en blandning av aquarelle och grolux
#5 - 17 april 2004 21:40
det kan bli lite VÄL rött ljus i längden, karet ser rätt mörkt ut när man tittar på det... Men växterna älskar det. Har kört två grolux i mitt juwl rekord 110 men bytte nu tillbaka detfrämre röret tillo ett vitare för att vissa fiskar såg så tråkiga ut i det röda ljuset
sedan kan ju en ökad ljusmängd och en obalans i näringsämnena dra igång en algtillväxt så det beror väl kanske lite bå vad du hittar på i övrigt. Jag skaffade bättre ljus och drog igång co2 plus TMG-näring.
#6 - 17 april 2004 23:42
För att få ett bra ljus till både fiskar och växter måste man kombinera olika typer av rör med olika egenskaper. Visserligen är det upp till var och ens egen smak att uppskatta sina lysrörs ljussken, men personligen tycker jag att grolux suger. De ger både ett väldigt fult ljus och är inte något bra växtrör då de lyser på tok för svagt för en god växtstimulans. Rent generellt brukar jag rekommendera att helst ha totalt tre lysrör, en dubbelramp mot frontrutan och en enkelramp mot bakrutan. Låter man enkelrampen lysa lite längre än dubbelrampen skapar man en viss "skymning" så det inte helt plötsligt blir nattsvart i akvariet, något som speciellt malar brukar uppskatta då många arter blir aktiva vid skymningen och sedan under natten. Vilka lysrör man "bör" ha kan diskuteras i oändlighet, men jag själv kör med tre eller fyra rör med totalt skillda egenskaper. Det rör man har längst fram "bör" vara ett lysrör som frambringar fiskarnas färger bäst. Beroende på vilka slags fiskar man har kan man välja att antingen ha rör som lyser varmt eller kallt, Sydamerikanska fiskar brukar göra sig bäst i ett varmt sken medan Afrikanska dito framträder bäst i ett kallare ljus. Mittenlysröret kan antingen användas till att ge fiskarna ett annorlunda färgspektra så det uppstår en snygg kombination av olika ljus, har man många växter kan det dock vara lämpligare att välja ett rör som inte lyser alltför starkt så det "konkurerar ut" ljuset från det främre lysröret men samtidigt tillräckligt starkt för att ge växterna ett någorlunda bra ljus. Det bakre lysröret kan med fördel lysa starkt (varmt eller kallt sken är en smaksak) så växterna får ordentligt med ljus som befrämjar tillväxten. Tänk på att det lönar sig att sätta på aluminiumreflektorer på samtliga lysrör!

Nu tänker jag beskriva hur jag själv har kombinerat mina lysrör till mina akvarier. Jag börjar med det främre röret och avslutar med det bakre.

Malawiakvarium:
Dubbelramp fram och enkelramp bak. Lysrör: Aquastar (kallt), Aqua-Glo (varmt), Power-Glo (starkt och kallt ljus, växterna trivs utmärkt).

Amazonasakvarium:
Dubbelramp både fram och bak. Lysrör: Aquarelle (starkt kallt ljus men som ändå framhäver fiskarnas gulröda färger, relativt bra för växterna pga det starka ljuset), Aqua-Glo (varmt), Flora-Glo (halvvarmt, framhäver växternas gröna färger, dock EJ ett bra växtrör utan mest för ögat, framhäver tex. gröna discus väl), Life-Glo (varmvitt, får växterna att trivas väl).

Sällskapsakvarium:
Dubbelramp fram och enkelramp bak. Lysrör: Aquastar (kallt), Aqua-Glo (varmt), Sun-Glo (mycket gulvarmt, växterna trivs utmärkt men ger ett väldigt gult sken vilket jag motverkar med mitt Aquastar i fronten).

Som synes kombinerar jag kalla och varma lysrör i fronten då jag tycker detta framhäver alla fiskars färger bäst, även om jag motsäger mig själv med det här Afrika=kallt och Sydamerika=varmt. Dock har jag ändå lyckats fått till "det rätta" då mitt Malawi mestadels lyser kallt och mitt Amazonas varmt. Använder reflektorer till alla lysrör. Phillips tillverkar Aquarelle, Hagen alla -Glorör (Power-Glo, Sun-Glo etc.), Sylvana tillverkar (vad jag tror) Aquastar. Du kan gå in på de olika tillverkarnas hemsidor och läsa om och jämföra de olika lysrören. Om du nu bara kan ha en enkelramp skulle jag nog rekommendera Aquarelle då detta rör är min absoluta favorit (ska byta ut mina Aquastar mot Aquarelle med tiden), samtidigt som detta rör är någorlunda bra även till växterna. Vill bara ha det sagt att jag har valt ovanstående kombinationer av rör efter vad jag personligen tycker ser vackert ut och är utvalda efter att många gånger ha läst om de olika rörens egenskaper och vilka rör som kan tänkas fungera bäst i kombination med andra lysrör, andra personer kanske skulle ha valt totalt annorlunda. Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen!
#7 - 18 april 2004 07:42
De ger både ett väldigt fult ljus och är inte något bra växtrör då de lyser på tok för svagt för en god växtstimulans.
Detta är tyvärr en missuppfattning... Vad som uppfattas som svagt av oss är härligt starkt för växterna i detta fall. Har nämnts på växtforumet och där finns även en länk till en sida där detta är testat. Vad vi ser och växterna får är två skilda saker. Just ljusstyrkan känns även som om den är av underordnad roll och att det i stället är lysrörets spektra man skall se till.
#8 - 18 april 2004 10:23
Jag har ett grolux och jag tycker ljuset blir toppen!
#9 - 18 april 2004 10:31
De ger både ett väldigt fult ljus och är inte något bra växtrör då de lyser på tok för svagt för en god växtstimulans.

Precis som Gustav säger så ger GroLux ett *för växterna* starkt ljus, men GroLux-rör ser svagt ut för oss människor eftersom våra ögon inte är känsliga för det ljus GroLux-rör producerar.

GroLux slår starkt i det blåa och röda området, vilket är perfekt för klorofyllet.

Men det finns ju dock ett alternativ som faktiskt är bättre anpassat med avseende på klorofyllet och som dessutom ser starkt ut för oss människor och har hyffsad färgåtergivning: Aquarelle (och Aquastar, Triton)
#10 - 18 april 2004 10:41
Aquarelle (starkt kallt ljus men som ändå framhäver fiskarnas gulröda färger, relativt bra för växterna pga det starka ljuset),

Vad grundar du det på kampfisken? Jag kör bara Aquarelle och inte klagar växterna på ljuset, snarare fiskarna som får mindre och mindre simyta... och mina Moskitotetror lyser kraftigt blått, mycket mer än vad dom gjorde under TL-D 965 rören.
#11 - 18 april 2004 15:10
Hum, om ni har missat det så står det faktiskt skrivet att grolux inte är något bra växtrör, under kategorin belysning här på zoopet, förmodligen skrivet av Kjell himself. Dock grundar jag mina åsikter på egna erfarenheter och personlig smak och uppfattning, precis som jag ju skrev. M.W: Se ovan! Grundat på hur jag personligen tycker Aquarelle har för egenskaper. Du måste ha missat läsa att jag skrev "Vilka lysrör man "bör" ha kan diskuteras i oändlighet", "... andra personer kanske skulle ha valt totalt annorlunda". Kanske dags för er andra att öppna ögonen och verkligen läsa HELA inlägget innan man svarar... Det som var meningen med mitt inlägg var att återge hur JAG tycker och tänker samt vilka lysrörskombinationer JAG har valt, sedan är det ju liksom upp till andra att själva återge hur dom uppfattar sina lysrör.
#12 - 18 april 2004 15:31
Det är ingen kritik av dig kampfisken, dina åsikter räknas såklart precis lika bra som mina. Hoppas du inte tog något som ett påhopp, i så fall ber jag om ursäkt.

Min poäng var bara att GroLux inte har ett svagare ljus, även om det ser ut så. Det är lika starkt som hos andra lysrör.
#13 - 18 april 2004 15:57
Mitt tips är att man väljer det lysrör som man tycker om ljuset från. Växterna klarar sig bara ljusintensiteten är tillräcklig.
#14 - 18 april 2004 17:18

Hum, om ni har missat det så står det faktiskt skrivet att grolux inte är något bra växtrör, under kategorin belysning här på zoopet, förmodligen skrivet av Kjell himself.

GroLux är ett av de bästa rören för växter vilket man t om kan beräkna vetenskapligt, vilket naturligtvis redan är gjort:
http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm
(kolla in PUR-efficiency-tabellen långt ner på sidan)

Även solen [:-159] har sina fläckar ;)

Mitt tips är att man väljer det lysrör som man tycker om ljuset från. Växterna klarar sig bara ljusintensiteten är tillräcklig.

Det var precis vad jag sa till alla på mitt första växtföredrag häromveckan (wohoo! 8). Se först och främst till att ljuset blir så vackert som möjligt.

En dundersnygg växtburk med fult ljus, hur bra ljuset än må vara för växterna, är ingen hit.

SunGlo, GroLux och MarineGlo är väl några av dom fulare/onaturligare rören på marknanden.
#15 - 18 april 2004 17:57
Det är lugnt Gustav ;-). Defdac: Varför har då Kjell skrivit att grolux inte är så speciellt bra som växtrör? För inte kan väl hans erfarenheter jämföras med dina vetenskapliga utsvävningar...
#16 - 18 april 2004 18:25
SunGlo, GroLux och MarineGlo är väl några av dom fulare/onaturligare rören på marknanden.

Kan inte mer än hålla med.

kampfisken: Jag har ögonen öppna, det var därför jag ville höra dina tankar angående rörval, har kört med GroLux, TL-D 965 och Aquarelle, men gick över till bara Aquarelle just för att jag gillar ljuset, som får växterna att krypa och hålla sig täta. När jag hade 965:or och Aquarelle blandat så drog växterna uppåt fortare och blev rangliga, vilket inte blev snyggt, samt att ljuset blev blaskigt och onaturligt.
#17 - 18 april 2004 18:56
Hej.
Hur ställer sig alger till gro luxrören i för hållande till alla andra rör som ni skriver om.Kan du dra det för oss Defact
MVH Mats
#18 - 18 april 2004 19:07

Defdac: Varför har då Kjell skrivit att grolux inte är så speciellt bra som växtrör? För inte kan väl hans erfarenheter jämföras med dina vetenskapliga utsvävningar...

Om hans erfarenhet är hörsägen är den inte mycket värd. Dessutom är det bara att testa själv. Jämför tillväxten mellan GroLux och vilket annat rör som helst så får du se. Kjell har gjort ett fel (oj det kändes nästan som att svära ;).
#19 - 18 april 2004 19:14

Hur ställer sig alger till gro luxrören i för hållande till alla andra rör som ni skriver om.Kan du dra det för oss Defdac

MVH Mtsa

Alger klarar mycket lägre ljusnivåer än växter och framförallt klarar dom att utnyttja ljus dygnet runt vilket vanliga akvatiska växter är lite sämre på. Med andra ord är dom inte speciellt nogranna med ljuskvaliteten. Du kan få algodling av vilken lampa som helst.

Det ryktas om att vissa rör gynnar vissa alger. T ex ryktet att GroLux brukar gynna Cyanobakterier. Indirekt stämmer det, men inte pga att Cyanobakterier speciellt gynnas av just GroLux utan att *allt* växande i akvariet gynnas och alla växter/alger suger upp, bl a, allt kväve. Vattnet blir för rent pga för "bra" ljus och det är guldläge för Cyanobakterier som klarar att dra kväve ur luften.

Det är samma problem som när man dyngar på för mycket ljus över ett akvarium och växterna blir totalbegränsade av CO2-nivån varvid dom inte kan fotosyntetisera. Algerna klarar detta mycket bättre tack vare att dom är fenomenala på att dra kol ur karbonater, och dom tar över.
#20 - 18 april 2004 19:24
Lol... kul vändning på felskrivningen av namn. Subtilt gjort defdac [=D]
#21 - 18 april 2004 19:32
Hej.
Det tycker jag med ursäkta mig för namnet,satt i andra tankar när jag skrev.
MVH Mats
#22 - 20 augusti 2004 16:16
Intressant diskussion! Jag vill lära mig mer.. [:)]

defdac, vilka lysrör rekommenderar du till ett 112-liters inriktat på växter? Och hur många? Bör jag satsa på 2, 3 eller fler?

En fråga till, att det är lättare att få balans i ett större kar är ju allmänt kännt. Gäller samma princip för växtakvarium? Dvs ska man satsa på ett relativt litet (tex 112l) eller lite större (tex 240l) till att börja med?

Tack på förhand!

Mvh. Martin
#23 - 20 augusti 2004 16:37

defdac, vilka lysrör rekommenderar du till ett 112-liters inriktat på växter? Och hur många? Bör jag satsa på 2, 3 eller fler?

Jag vet inte riktigt vilken längd (watt) på rören som passar till din 112-litrare, men till växtkar brukar man rekommendera ca 0.5 watt per liter.
En ny uppstickare som verkar jäkligt bra är Sera Daylight. Annars är det Sylvania Aquastar och Interpret Triton som de flesta brukar gilla utseendet på och som ger bra tryck åt växterna.

En fråga till, att det är lättare att få balans i ett större kar är ju allmänt kännt. Gäller samma princip för växtakvarium? Dvs ska man satsa på ett relativt litet (tex 112l) eller lite större (tex 240l) till att börja med?

Jag tycker det är enklare och roligare att pyssla med mindre växtburkar. 310 liters burken jag har nu tar för mycket plats, drar för mycket ström och tar för mycket näring. Det är enklare och bekvämare att trimma mindre burkar, och det är enklare att få ner bra med CO2 och bra med ljus.

Jag tänker byta 310-litraren mot 3 st 90-litrare eller 4 st 60-litrare i framtiden.

Som du märker lutar jag åt fördel för 112-litraren.

Det är dessutom enklare att få balans i en mindre växtburk eftersom det är enklare/billigare att fylla upp med rejält med växter från dag 1.
#24 - 20 augusti 2004 20:39
Tvungen att lägga en kommentar bara-s- Men defdac blir inte de "i stort" samma volym då? kan du inte lika gärna slå upp skiljeväggar i din burk bara? :) hehe nej men du fattar säkert. O du kanske skall ha burkarna lite itspritt i lägenheten? :) För övrigt tycker jag din burk e grym! Och intressant sida du har oxå, har plöjt ett par timmar i den ;) E nog mest tack vare dig en annan börjat intressera sig mer för växter oxå! kul o pyssla lite :) men själv e jag näjd om man bara får till så växter överlever och även fiskar -s-
#25 - 20 augusti 2004 21:27
Kul att kunna inspirera - du har ju ingen dum växtburk själv!

Skiljeväggar av skumplast har jag testat i ett yngelakvarium - för lite ppi så dom simmade igenom den =/ Snyggt blir det ju inte heller. Det är framförallt lägre höjd som är kul med mindre akvarier så man kan slå riktigt hårt på röda växter.

Coola reflektorer 8)
#26 - 20 augusti 2004 21:47
hehe mena att du skulle ha skiljeväggar av exvis glas då :) hm röda växter? tyckte jag läste nå att röda växter inte behövde så mycke ljus? var de inte senaste i din blogg? eller jag kanske yrar ;) hehe Tacker för kommentaren om burken allafall, hade vart skoj om man fått till nå hyffsat åtminstone :) och jo reflektorn rockar! mer öl åt folket! *garv*

Edit: Läste lite i den listan som du hade där bara: Most Red Plants DO NOT 'NEED high light'. Quite the
contrary. Just because Red plants are associated
with strong light does not imply a NEED:-
1) The deepest ocean plants are red algae. Does that imply a
need for strong light? And I can assure you that
the amount of red algae throughout the oceans is
considerable.

Fast jag har inte orkar läste hela där än dvs -s- reflektera över de där i början bara :)
#27 - 20 augusti 2004 22:01
Åh. En som läser 8)

hehe mena att du skulle ha skiljeväggar av exvis glas då :)

Nje. Det ser alltid lite "hej kom och hjälp mig" med skiljeväggar. Jag vill ha det snyggt som sjutton så inte flickvännen klagar.

mer öl åt folket! *garv*

Skål!

hm röda växter? tyckte jag läste nå att röda växter inte behövde så mycke ljus? var de inte senaste i din blogg?

och

Edit: Läste lite i den listan som du hade där bara: Most Red Plants DO NOT 'NEED high light'. Quite the

contrary. Just because Red plants are associated

with strong light does not imply a NEED:-

1) The deepest ocean plants are red algae. Does that imply a

need for strong light? And I can assure you that

the amount of red algae throughout the oceans is

considerable.

Helt sant. Men när man vill börja trolla fram dom sjukligt röda färgerna som Amano har på sina växter måste man plåga dom riktigt mycket med mycket ljus och återhållsamhet med kväve. En grön Ludwigia arcuata höjer ingen på ögonenbrynen för.

Man kan väl säga att Amano-tok-röda-färger är läckert men helt klart ett tecken på att växterna är rejält plågade. Ändå vill jag åstakomma det. Att köra på fisens mosse är kul 8) Det går hem hos jurymedlemmar också i växttävlingar.
#28 - 21 augusti 2004 09:43
Klart man läser, försöker läsa så mycke man orkar hehe :) och klart blir väl inte såå snyggt med skiljeväggar ;) Men de försöker komma fram till oxå är ju att du får ju samma volym med de där som din burk nu ungefär? fast du kanske skall köra lite olika växter o burkarna? ex en med mer ljuskrävande som du krämar på med ljus speciellt för och sen kanske lite olika gödning m,m i burkarna? :) Sen ang röda växter är det väl så då jo, är väl lite så att det är olika röda växter längst upp vid ytan för att sen försvinna och så kommer de tillbaks längre ner på djupet? fast då en annan "sorts" rödhet :) Jaja ska bli spännande att följa med vad som händer där hos dig oxå allafall, med burkarna o så ;) Känns som man kidnappat denna tråden tillräckligt nu, trådskaparen kanske blir lite sur hehe
#29 - 21 augusti 2004 13:26
Tack för svaret!

Snejk, snygg burk! Och idéen med ölburkarna var ju inte dum alls! [:)]

Ursprungligen skickat av defdac

Jag vet inte riktigt vilken längd (watt) på rören som passar till din 112-litrare, men till växtkar brukar man rekommendera ca 0.5 watt per liter.

En ny uppstickare som verkar jäkligt bra är Sera Daylight. Annars är det Sylvania Aquastar och Interpret Triton som de flesta brukar gilla utseendet på och som ger bra tryck åt växterna.

Skulle tro att det blir 18w rör till den burken. Karet är 80cm långt (om det nu blir det, har inte inhandlat det, bara börjat kolla runt).
Såg någonstans att du rekommenderade aquarelle också, är det ett bra rör?
Funderar isånafall på att bygga rampen själv för att kunna få i tre eller fyra lysrör, annars blir det ju 18*2=36w (0.36w/l) till 100 liter och det räcker ju som jag förstår inte långt.

Det är dessutom enklare att få balans i en mindre växtburk eftersom det är enklare/billigare att fylla upp med rejält med växter från dag 1.

Jag som precis börjat luta mer åt 240litarn [;)] Bara för att kunna stoppa i lite mer och större fiskar också. Men jag förstår vad du menar, dessutom tycker jag nästan det är snyggare med små akvarier när det är växter det handlar om. Tänkte slänga i ett par dvärgciklider och ett gäng tetror också, men de är ju inte så utrymmeskrävande.

Ang. lyset igen, hur mycket skillnad gör en reflektor till röret?

Mvh. Martin
#30 - 21 augusti 2004 14:14

Såg någonstans att du rekommenderade aquarelle också, är det ett bra rör?

Jadå.

Funderar isånafall på att bygga rampen själv för att kunna få i tre eller fyra lysrör, annars blir det ju 18*2=36w (0.36w/l) till 100 liter och det räcker ju som jag förstår inte långt.

Alltid bra att kunna trycka in fler lysrör, speciellt om man blir riktigt biten av växthobbyn.

0.36 Aquarellewatt per liter med reflektorer kommer du ganska långt med, speciellt om du väljer ett lite lägre akvarium.

Ang. lyset igen, hur mycket skillnad gör en reflektor till röret?

Akvariereflektorerna är inte sådär jättebra, men visst ger dom lite mer ljus.
Dom studsar tillbaks för stor del av ljuset på lysröret. Riktigt bra reflektorer ser ut som ett W i profil och när man tittar på röret med en monterad reflektor ska man se två spegelbilder av mittenröret.

Vanliga akvariereflektorer (Juwel, Bioplast, Arcadia..) har inga av dessa kriterier uppfyllda, utan är bara som en liten skärm som sprider ut lite ljus åt ena hållet. Förmodligen för att dom ska få plats i trånga hoods.
#31 - 21 augusti 2004 15:15
Ah jag har idag vart o fyndat lite granna, tänkte bara nämna de :) hehe nej men jag har en kusin vitamin som jobbar på landstingsfastigheter, således en typ av vaktmästare på sjukhuset. Var som sagt och hälsa på han idag för jag vet de brukar ha endel roliga grejer där. Kom allafall hem med just en sån reflektor som defdac nämner som är som ett W :) men tyvärr kan jag ju inte använda den i ett stycke :/ så fick kapa den på mitten. Menmen lär antagligen bli lite bättre än ölisarna hehe. Öl burkarna e ju inte så superblanka heller, som denna reflektor är. Ska bli skoj att testa allafall :)
Sen hitta jag lite mera bra o ha grejer med, bl,a en lite rolig behållare med anslutningar.. Tyckte den såg lite spännande ut och kan säkert användas till nåt :) Var även på claes ohlson och handlade en kulventil som ja ska använda till att strypa flödet med från ytterfiltret. Så hittade lite rör m,m där uppe hos kussen till det oxå, sen lite kopplingar jag tänkte använda till co2,n :) Känns som julafton -s- Så nu bli de par kalla öl och greja =) ps kommar uppdatera med lite bilder på min zoon oxå på/med prylarna
#32 - 21 augusti 2004 19:08
Kul sn3jk... alltid skönt att komma hem med lite nyinförskaffade grejor och sen bara sätta sig och må bra med ett par kalla [;)]

Ursprungligen skickat av defdac

Alltid bra att kunna trycka in fler lysrör, speciellt om man blir riktigt biten av växthobbyn.

Det är jag inte, men jag har planer på att bli det [;)] Och det skadar ju aldrig med fler rör, då finns ju iaf möjligheten.

0.36 Aquarellewatt per liter med reflektorer kommer du ganska långt med, speciellt om du väljer ett lite lägre akvarium.

Mjo, men ganska räcker inte :) Hur lågt är ett lågt akvarium? ag förstår ju att ju kortare väg ljuset har att gå för att nå växterna desto bättre. Det karet jag tittat på är ett aquael 112l, 40cm högt. Det verkar som att kar i den storleksordningen inte finns att få tag på lägre.

Ok, vanliga reflektorer eller något liknande borde ju inte vara svårt att få tag på.

Allt är billigare med ett litet kar, det är en av fördelarna med det lilla. Just nu lutar jag faktiskt åt det hållet, tillsammans med en hemmabyggd bänk + ramp.
Ska man bysta karet från dag ett? Tänk så lite man vet.. :) Är det för att minska risken av alger eller?
Som sagt, jag är så långt från fullärd man kan bli, men jag är på väg åt rätt håll!

Mvh. Martin

Annons