Bara fyra ben?

#1 - 15 februari 2008 09:30
Jag har beställt en akvariebänk av ett lokalt snickeri. Jag sa att bänken skulle vara 150cm lång och 50 djup och att det skulle orka med upp emot 500kg. Jag frågade om de kunde göra 6 ben på det, men då sa de att det var både onödigt och dumt att sätta 6 ben eftersom fyra skulle räcka gott och väl eftersom det blev en ramp mellan benen ner till. Och om man satte 6 ben och golvet var ojämnt kunde bänken bli sned eller vinglig och göra så att tyngden belastades på mitten.

Så vågar man använda en bänk med fyra ben till ett 375L ramakvarium? Det borde väl funka när den är gjord i grov furu?
#2 - 15 februari 2008 09:43
Du har ingen bild på bänken?
Är den bara rätt byggd ska det inte vara några problem men svårt att säga så här utan att ha sett den.
#3 - 15 februari 2008 09:56
Har inte hämtat den ännu men ska göra det runt 17:00. Kan ta en bild då och lägga ut om jag hinner.
#4 - 15 februari 2008 12:08
Om du har beställt ett bord som ska klara dom måtten så utgår jag från att du har fått det du beställt, är det möbelsnickare så har du antagligen fått ett väldigt stabilt bord som till skillnad från dussin produkter inte bara är "monterat" utan faktiskt tillverkat speciellt för dig, fast man får ju vad man betalar för så passa på och känn dig lite speciell..

Dessutom sparade dom en massa pengar åt dig när dom förtydligade att detta bord inte behövde ett extra benpar..

Är det till ett 375 eller ett 450 liters?
#5 - 15 februari 2008 12:24
Det är till ett 375L och de sa att det skulle klara 450-500kg utan problem, så jag hoppas att det stämmer. Du har säkert rätt, de vet nog va de snackar om, och de har bra rykte om sig så jag tror inte att de gör något halvdant eller proppar på mig något måndagsexemplar. Blev bara orolig att inte fyra ben skulle räcka, men det gör det säkert. Dom var då övertygad om att det inte behövdes mer.

Tack för hjälpen! [:)]
#6 - 15 februari 2008 14:54
Utan att vara expert i ämnet har jag några funderingar:
Vad menas med ramp mellan benen nertill? Är det typ som stödkonstruktionen mellan benen på detta soffbord (det som den undre bordskivan vilar på):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00105059

Inom hyllkonstruktion/väggkonstruktion brukar man använda 60 cm mellan stödpunkt för tyngre belastningar. Om du tittar på belastningsstressen markerad med rött i nedre bilden på denna sida ser du vart tyngden av akvariet hamnar:
http://www.aquarium-stand-plans.com/aquarium_weight_points.htm

Med 150 cm mellan stödpunkterna kan det ju finnas risk för att bordskivan kommer att bula (bli U-formad). Har de stagat upp bordskivan under på nåt sätt?

Furu är ett mjukt träslag.

Visade dem upp exempel på andra akvarieställningar som dem hade gjort på beställning till akvarier av din storlek eller större?
#7 - 15 februari 2008 15:16
Jo, håller med, blev ju lite osäker. Samtidigt är akvariebänkarna som man köper från akvarietillverkarna ofta tillverkat i mesigare material än massiv furu, så det är frågan om ifall det går att jämföra. Hur som helst så borde ett ramakvarium lägga sin mesta tyngd på de fyra yttre kanterna och inte i mitten alls eftersom det inte ens tar emot i botten. Dvs. akvariets bottenglas nuddar ju inte ens bänken på grund av ramen, så belastningen kan inte hamna som på bilden där de har ett helglasakvarium som exempel. Men jag ska som sagt hämta det snart så jag ska försöka få ut bilder här sen.
#8 - 15 februari 2008 16:20
Vad gäller hållfastheten på bänken så är det inga problem med bara 4ben. Staget mellan förhindrar nedböjning och fördelar lasten.
Fördelen med 6st ben är att lasten fördelas jämnare över golvet. Men precis som bänkbyggaren säger så kräver det helt plant golv för att göra nytta och inte skada.
Är det justerbara fötter på benen kan det dock vara en fördel.
#9 - 15 februari 2008 16:31
Ett starkt bord med både ram och mittramp klarar flera ton, ritade precis ett enkelt bord med 100mm tjocka ben och 30mm skiva, blev det i närheten av det som du skulle hämta nu klockan 5?

Bild på ritningen..
#10 - 15 februari 2008 17:27
Nej, det finns ingen mittramp på detta, trodde att det skulle bli ramp på detta men dom hade inte gjort det så. När jag kom dit och hämtade det så berättade han som gjort det att han själv haft akvarium förr och gjort flera sådana här bänkar både åt sig själv och andra och att de aldrig haft några problem med dem. De är starka som berget sjäv sa han.

http://akvariet.fridaskoglund.se/bank.jpg
http://akvariet.fridaskoglund.se/bank02.jpg

Det känns väldigt stadigt. Bänkskivan är 4,5cm tjock och benen är 7x7cm. Har ju beställt en bänk som ska klara 450-500kg så jag kan ju inte tänka mig att de skulle sälja detta om de inte trodde att det skulle hålla.

Vad tror ni?
#11 - 15 februari 2008 17:38
Det där är stabilt...ram runt innan själva topp skivan innan akvariet.
Har det använt kryss stag alltså att brädorna ligger som kryss också under själva skivan?
Vad jag förstår så påminner den konstruktionen om den jag gjort till ett 720l nyligen.
Fast på grund av längden valde jag att ha 6st ben...men jag hade nog klarat mig med 4st om jag haft kryss hylla inut i.
#12 - 15 februari 2008 17:46
Nej det är inga kryss under tyvärr. Kan det gå ändå?
#13 - 15 februari 2008 17:50
Jorå

Fridas skrev:
Nej det är inga kryss under tyvärr. Kan det gå ändå?

Det kommer att funka.
Fast om de sagt att det ska hålla för 500kg så ska det nog göra det.
Den konstruktionen de gjort är iallafall bra.
#14 - 15 februari 2008 17:59
Okej, låter bra [:)]

De som snickrat bänken är ju riktiga möbelsnickare så man får hoppas att de vet vad de gör. Då ska jag bara våga fylla karet med vatten imorgon också. Jag med mina nerver borde inte ha akvarium utan terrarium :p

Tack för hjälpen! :)
#15 - 15 februari 2008 22:25
Det där var en redig konstruktion. Ramen och de kraftiga benen gör det väldigt stabilt, precis som du tyckte att det kändes.

Vad kostade det?
#16 - 15 februari 2008 23:10
1100:- kanske dyrt, men det var klart på några dagar, lackat och klart! [:)]
#17 - 15 februari 2008 23:25
Ser helt ok ut även om dom verkar ha samma konstruktion som det klassiska rektangulära matbordet i furu, snäppet mindre bara.

Hur är benen fastsatta, är dom skruvade med kil mot ramen så lossa och lägg på trälim och spänn fast igen, sen kan du ju alltid roa dig med att se till att bordet står i våg innan du fyller baljan, eller så kutar du ner till dom och ber dom snällt att montera en hylla under att ställa ytterfilter, mat, håvar och annat bös på, om dom säger ja så fråga fint om inte ett par vackra luckor i allmogestil kunde gå att ordna när dom ändå höll på..

Eller kanske en lite blandad stil..

Typ 2mm plåtluckor med dom där fjädrande magnetlåsen som satt på alla stereobänkar med glasluckor..
#18 - 16 februari 2008 17:25
Nu är karet fyllt med sand och vatten och det känns väldigt stadigt. Hoppas nu att det ska hålla så jag slipper komma hem och upptäcka vatten till trösklarna [:D]
#19 - 16 februari 2008 17:37
Fridas skrev:
1100:- kanske dyrt, men det var klart på några dagar, lackat och klart! [:)]

Mycket pengar kanske om man har en tight budget men dyrt, inte alls.
Rimligt, för att inte säga ett bra pris tyckder jag:)
#20 - 17 februari 2008 13:49
Bilder!!

Annons