Bara dog....

#1 - 6 april 2006 18:28
Jag köpte en mal, en gibbecips, och släppte ner den i akvariet. Dagen efter låg den flytande död vid ytan. Vad kan detta ha berott på?
#2 - 6 april 2006 18:31
är akvariet nytt?
vad har du för vattenvärden? hur varmt?
koppa du in gibbicepsen?
#3 - 7 april 2006 08:27
[quote=andreassofus]är akvariet nytt?
vad har du för vattenvärden? hur varmt?
koppa du in gibbicepsen?[/quote]

Akvariet är ganska nytt, men har redan ett stim på nio tetror plus fyra svärdbärare i det. Det har Ph 7 ungefär. 25 grader varmt. Jag hade honom i påsen en bra stund innan jag la i lite vatten från akvariet i påsen, väntade en stund till och släppte sedan i honom. Så jag fattar inte riktigt vad som kan ha gått fel...
#4 - 7 april 2006 09:21
vattenvärdena ?
#5 - 9 april 2006 13:44
Jag har bara testat ph som är 7. Men vattnet vet jag är ganska mjukt. Men jag köpte en ny mal och han verkar funka bra i akvariet. Så det måste varit fel på fisken...
#6 - 9 april 2006 18:06
[quote=Aftonfalk]Jag har bara testat ph som är 7. Men vattnet vet jag är ganska mjukt. Men jag köpte en ny mal och han verkar funka bra i akvariet. Så det måste varit fel på fisken...[/quote]
Det kan du inte veta om du inte har kollat nitrit.
#7 - 9 april 2006 18:13
[QUOTE=Watermelon]Det kan du inte veta om du inte har kollat nitrit.[/QUOTE]
Ingen annan fisk var påverkad av gift eller dog, som jag förstod svaret.
#8 - 10 april 2006 08:07
nej alla andra mår prima, och den nya gibbicepsen också! :P
Bilagor:
#9 - 7 maj 2006 21:36
vissa firrar är svagare eller känsligare än andra, tror att det är amoniak eller nitrit, själv har jag förlorat 3 fiskar pga amoniak...
byt 30% vatten och mata minimalt ett bra tag framöver tills nitritbakterierna utvecklas.

Annons