Jag tror Zoopet är ganska milda med vilka som blir bannade och inte. Krävs nog ganska grova övertramp för att åka på mer än en varning.
Vanliga saker som generellt leder till banning på internetforum:
* Spam/flood: Att skriva samma inlägg på flera ställen på forumet. T ex att skriva samma fråga i tre-fyra olika forumsdelar. En fråga är bara relevant för en forumsdel!
* Reklam: På de flesta forum som är inriktade på något visst, t ex här på Zoopet, brukar det finnas en särskild forumsdel för återförsäljare, där de kan informera om t ex nya produkter. Reklam i någon form, t ex länkar till tävlingar, kampanjer och dylikt brukar ses med mycket oblida ögon, då sådant inte kan härledas till någon forumsdel, då det oftast inte är underlag för diskussion.
* Ohyfs: Ovårdat språk, personangrepp, rasism och dylikt brukar ge ban rätt snabbt, liksom olämpliga länkar och bilder.
Sen finns det givetsvis olika grader. Ett forum jag skriver mycket på låser trådar direkt om det redan finns en tråd med liknande ämne och hänvisar till att trådskaparen måste använda sökfunktionen innan han skapar ett ämne som redan finns. Skulle trådskaparen göra samma sak igen åker han på en ban. Undrar hur många trådar om t ex "svart grus" som finns på Zoopet? Allt skulle kunnat samlas i en enda informativ tråd, istället finns det femton olika trådar där alla frågar "Hej, var kan jag få tag på svart grus, är det farligt och hur mycket ska jag ha?".
Forumet jag pratade om tidigare tillåter inte heller citering av inlägget precis innan ens eget, liksom tunnelcitering (att citera ett citat inne i ett citat). Sådant ger ban mer eller mindre omedelbart.