Banned

#1 - 14 juli 2008 20:58
Vad betyder "Banned"? Det står på Bläckwards profil och ingen annan typ... Har han gjort något? Bara undrar...:confused:
#2 - 14 juli 2008 21:01
Nånting har han gjort eftersom han är "bannad"

Att bli "bannad" från ett forum innebär att man blivit avstängd/utsparkad.
#3 - 14 juli 2008 21:02
jaha ok
Guest
#4 - 15 juli 2008 00:10
Skulle ju vara kul att få veta vad som krävs för att bli bannad. (ska jag oroa mig?) ;)
#5 - 15 juli 2008 00:20
Jag tror Zoopet är ganska milda med vilka som blir bannade och inte. Krävs nog ganska grova övertramp för att åka på mer än en varning.

Vanliga saker som generellt leder till banning på internetforum:
* Spam/flood: Att skriva samma inlägg på flera ställen på forumet. T ex att skriva samma fråga i tre-fyra olika forumsdelar. En fråga är bara relevant för en forumsdel!
* Reklam: På de flesta forum som är inriktade på något visst, t ex här på Zoopet, brukar det finnas en särskild forumsdel för återförsäljare, där de kan informera om t ex nya produkter. Reklam i någon form, t ex länkar till tävlingar, kampanjer och dylikt brukar ses med mycket oblida ögon, då sådant inte kan härledas till någon forumsdel, då det oftast inte är underlag för diskussion.
* Ohyfs: Ovårdat språk, personangrepp, rasism och dylikt brukar ge ban rätt snabbt, liksom olämpliga länkar och bilder.

Sen finns det givetsvis olika grader. Ett forum jag skriver mycket på låser trådar direkt om det redan finns en tråd med liknande ämne och hänvisar till att trådskaparen måste använda sökfunktionen innan han skapar ett ämne som redan finns. Skulle trådskaparen göra samma sak igen åker han på en ban. Undrar hur många trådar om t ex "svart grus" som finns på Zoopet? Allt skulle kunnat samlas i en enda informativ tråd, istället finns det femton olika trådar där alla frågar "Hej, var kan jag få tag på svart grus, är det farligt och hur mycket ska jag ha?".

Forumet jag pratade om tidigare tillåter inte heller citering av inlägget precis innan ens eget, liksom tunnelcitering (att citera ett citat inne i ett citat). Sådant ger ban mer eller mindre omedelbart.
#6 - 15 juli 2008 00:29
Whistler84 skrev:

Forumet jag pratade om tidigare tillåter inte heller citering av inlägget precis innan ens eget, liksom tunnelcitering (att citera ett citat inne i ett citat). Sådant ger ban mer eller mindre omedelbart.

Så då skulle jag mer eller mindre bli bannad för det här? Weird... :S
Oh well, får väl kolla igenom vad Bläckwards har skrivit för inlägg och se om man hittar nån anledning till att han blivit bannad, nyfiken är man ju.
#7 - 15 juli 2008 00:57
0422: Så här skulle du gjort.

De flesta grejerna leder till varning, vid två eller tre varningar (moderatorer som ska sätta en varning kan se tidigare varningar) tas beslut om banning, beroende på skälen till tidigare varningar. De flesta forum har liknande regeluppbyggnad, med olika grader av tolerans.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 juli 2008 10:43
Man kan som sagt bli avstängd permanent eller en kortare tid.
Innan man blir avstängd så tilldelas man i regel (inte vid uppenbart sabotage) en eller 2 varningar.

Att leta efter orsaken till att någon har blivit avstängd är meningslöst eftersom de inlägg som ledde till avstängningen självklart har deletats.
#9 - 15 juli 2008 10:58
har bläckward blivit banned ! ? ja ioförsig det kan man ju förstå hur han höll på hela tiden ...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 juli 2008 11:06
Jag låser tråden eftersom det inte finns någon som helst anledning att ha en tråd om någon som inte har en möjlighet att försvara sig.
Om någon vill starta en tråd för att i största allmänhet diskutera vår policy om banning så är det OK (det finns dock liknande trådar sedan tidigare på forumet) - men inte att diskutera specifika fall.
Bilagor:

Annons