Kensa, tvärslå? Är det alltså en regel som går längs hela baksidan. Borde man väl kunna göra med en skiva på hela baksidan också? Lite dumt med en tjock regel om det gör att bänken inte kan stå ända mot väggen.
Bulta fast något i väggen är inte aktuellt. Betong och bostadsrätt.
Vad tror ni om denna lösningen?
[ATTACH=CONFIG]44054[/ATTACH]
Som kensa är inne på med reglar uppifrån och ner men förstärkt med reglar melan de stående reglarna (kanske onödigt?).
De gråa cylindrarna är skruv och mutter (å brickor). Tänkte att om man borrar och drar en skruv mellan sektionerna, två st per stående regel så borde det hålla ihop det hela väldigt bra. Borde tåla belastning från sidan bra. Kanske inte behövs någon tvärslå då?
Benen sätts fast i de reglar som är i botten av varje sektion mellan de stående reglarna.
vad jag menar är att med de reglar du har lagt in på insidan, och om du lägger på de rostfria benen,
så är det bara en risk kvar. och det är rörelse i sidled.
sättet att komma runt den risken är att se till att bänken inte kan röra sig i sidled.
ett av sätten är att bulta fast den i väggen med ett par rejäla kraftvinklar.
Om inte det går, så måste man säkerställa att baksidan är så stark att den
kan ta upp kraftiga svängningar i sidled. Det är ju så att det är baksidan som
håller ihop allt. Den där tunna masoniten som normal sitter på baksidan ger jag
inte mycket för i fråga om styrka.
Så, någon sorts förstärkning av baksidan är nog ett måste.
ett tvärslå löser problemet.
ett tvärslå kan se ut på många olika sätt.
ett sätt är att ta två plankor (räcker med 10-12mm tjocka) som sitter som ett kryss på baksidan.
ett annat sätt är att leta upp krysstag i metall (Används ex på IKEA's IVAR bokhylla) och skruva dit.
ett tredje sätt som jag ser det, är att du behåller kortlingarna på baksidan av den invändiga förstärkningen
du har på din ritning, är det bara rejäla doningar på kraftvinklar, lim, skruv, och annat, så blir det som ett
tvärslå.....med den lösningen så behöver du inte något på baksidan.
Se bara till att reglarna är ordentligt fastsatta i sidorna på skåpen.
.