Bänkbygge

#1 - 11 april 2011 21:09
Jag går i lite funderingar kring att bygga en bänk till ett 540L. Skissade ner mina tankar lite. Skulle vilja dela med mig av skisserna och se om jag är helt ute och cyklar.

Låter bilderna tala ganska mycket för sig själva. Reglarna är skissade som 7x7cm. Toppskivan är 2cm. Låter de måtten vettiga? Tar gärna emot förslag på material.
[ATTACH=CONFIG]43933[/ATTACH]
Hela bänken.

[ATTACH=CONFIG]43934[/ATTACH]
List som överlappar för att dölja frigolit/akvarieunderlägg.

[ATTACH=CONFIG]43935[/ATTACH]
Utan "klädsel".

[ATTACH=CONFIG]43932[/ATTACH]
Utan topp och bakskiva.

[ATTACH=CONFIG]43931[/ATTACH]
Botten. Tänkte mig justerbara ben från ikea. Sånna som är tänkta för montering av köksbänkar.

[ATTACH=CONFIG]43936[/ATTACH]
Utan botten.

[ATTACH=CONFIG]43937[/ATTACH]
Den nedersta av de två "nivåerna".

Nå, vad tycks? Har jag tänkt hyffsat vettigt? Något som är onödigt? Hur tjocka behöver skivorna vara tror ni? (Topp, bak och botten.) Kommer detta bli tillräckligt stabilt?
#2 - 11 april 2011 21:14
ser bra ut men jag hade nog haft ett par st ben till under. typ 10 st. asså två par till. blir rätt mycket punktbelastning annars, både från bänk o ca 600kg kar.
#3 - 11 april 2011 21:17
Nio st ben kanske? Så att de sitter tre och tre? Alltså en till mellan benen i mitten, på djupet.

Eller ska man kanske sprida ut det och köra 4 fram och 4 bak? Eller kanske tom 5 fram och 5 bak?
#4 - 11 april 2011 21:23
jag skulle kört 5 fram o 5 bak. känns bäst på nått sätt som jag inte kan förklara
#5 - 11 april 2011 21:28
Ok. Med 5 st ben blir det 30 cm mellan dem på längden och 60 på djupet, i runda slängar. Det borde väl räcka tycker jag...
Jag tror att själva ramen blir ganska "enkel" att bygga. Där gäller det bara att vara nogrann. Klädseln är jag dock lite mer tveksam till hur man får till det på ett snyggt sätt :p
#6 - 11 april 2011 21:32
nja det är mest punktbelastningen jag tänker på. det håller säkert men tänker mer på vad du har för golv? parkett kan ge sig om det är för stora punktbelastningar etc.

jag la en skiva under min kub för ville inte att det bara skulle stå på 4 fötter ner i en såndär plastmatta som finns i lägenheter. risken finns ju att det sätter sig o det blir spänningar i karet. bäst hade nog varit utan ben alls,.
#7 - 11 april 2011 21:33
bänken är nog rätt lätt som du säger,. jag bygger ju en fågelbur nu. inte riktigt samma sak men ändå. massa mått o hålla reda på ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146366&page=4
#8 - 11 april 2011 21:37
hannesc skrev:
nja det är mest punktbelastningen jag tänker på. det håller säkert men tänker mer på vad du har för golv? parkett kan ge sig om det är för stora punktbelastningar

Jag tror inte att det är någon fara. Är laminat på betongplatta. Med 6 ben blir det ju dock över 100kg per ben. Får nog bli lite fler :)
#9 - 11 april 2011 21:42
hannesc skrev:
bänken är nog rätt lätt som du säger,. jag bygger ju en fågelbur nu. inte riktigt samma sak men ändå. massa mått o hålla reda på ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146366&page=4

Ah. Trevligt. Alltid roligt att bygga lite :)
Tycker det finns så dåligt med snygga akvariemöbler. Får se om jag kan bättre själv.
#10 - 11 april 2011 21:47
agree. jag kör ju med ikeabänk till mitt malawi- funkar fan utmärkt!
#11 - 11 april 2011 21:49
hannesc skrev:
agree. jag kör ju med ikeabänk till mitt malawi- funkar fan utmärkt!

Hur stort är det? Tror det brukar vara lite problem att hitta så djupa bänkar som 60cm. Blir antagligen ett 540L (150*60*60).
#12 - 11 april 2011 21:53
ja jag hade en jävla tur när jag hitta denna. var med inne länge på att bygga egen då jag inte hitta nån bra. sen en dag var denna en nyhet på ikea! o exakt mått. 110x46 cm. sjukt! o i massivt trä dessutom så den är robust. köpte en likadan fast längre till tvn. så nu ser det skitnsyggt ut i vardagsrummet :D
#13 - 11 april 2011 23:25
Alltså om du är lite klurig i det hela så går ju både ben och eventuell platta på golvet att gömma. Bara mäta upp allt i våg innan du fäster dom yttre skivorna så kan du ju ha dom ända ner till golvet och då döljer dom benen. Samt även plattan om du väljer att ha en sådan under benen. Detta gör ju att bänken ser helt solid ut och endast står direkt på golvet. Se bara till så du endast skruvar dit ytterskivorna ifall du bestämmer dej en dag för att flytta på bänken.
#14 - 12 april 2011 06:04
Varför inte bygga en bänk av IKEA:s stommar till köksskåp? Sedan en bänkskiva ovanpå som har djupet 62 cm så kan det varken bli enklare eller lättare:)...
Jag har byggt en sådan till mitt 275 liters kar, iofs inte satt ihop den helt ännu, men det blir jäkligt bra:)!
#15 - 12 april 2011 06:06
ecco: Tål att tänkas på . Bottenplattan ska döljas iaf men jag tror det kan vara ganska snyggt med ben också. Har inte tittat så noga på vad ikea har för ben dock, är de inge snygga kan din variant vara en möjlighet!

ansjo. Du är inte dum du! ;) Det måste kollas upp!
#16 - 12 april 2011 06:26
Hittade denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504
För ~520*3 + bänkskiva ~500 och ben så blir det överkomligt. Det borde väl hålla?!
Är det sånna du använder ansjo?

Här var bänkskiva.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40146524
Är 60,6 djup. 246 lång men kan kapas och slipas till av dem. Kanon ju!

Ansjo får en guldstjärna i kanten idag!

Det hade varit mycket intressant att se bilder när du sätter ihop bänken, Ansjo! Har du planerat att förstärka på något sätt?
#17 - 12 april 2011 08:42
Jepp, det var sådana jag har men en är utbytt mot en diskbänksdel då den är öppen baktill så man lätt får genom sladdar och slangar den vägen utan att behöva sätta sågen i skåpet.
Och nej, jag tänker inte förstärka mer än en skiva undertill under hela möbeln så jag har lite bättre att sätta fötterna i. Ser man på akvariemöbler till ett tex 960 liters kar, är dessa i bra mycket klenare material än vad Faktum är gjord av, och en tyngd rakt diagonalt på en sådan skiva klarar många kilo.
Jag ska sätta ihop grejerna i helgen och lovar att fota hur jag gör samt resultatet, jag lägger in de bilderna i mina tråd som heter "200 liter räkor och co2" så håll en koll där:).

Idén från början med Ikeaskåp var nog Kensas om jag inte minns fel, så den äran tar inte jag åt mig:p;)....
#18 - 12 april 2011 09:07
Jag kör med ikeas köksskåp jag med, funkar kanon :)
#19 - 12 april 2011 10:10
PiaJo skrev:
Jag kör med ikeas köksskåp jag med, funkar kanon :)

Wow. Det ser ju riktigt bra ut. Tror inte jag behöver tänka på en sockel under. Det där ser ju riktigt bra ut även nertill.
#20 - 12 april 2011 14:02
gammal ikea medarbetare som jag är, så kan jag bara hålla med dom som säger att köksskåpen är bra.

(fast jag hade förstärkt dom invädigt med reglar om jag skulle ha ett 540 liters kar på det)

se bara till att du tar de rostfria ställbara benen, de andra duger ínte.

Sedan skulle jag tagit en bokskiva som man oljar in kanske 3-4 ggr.

.

.
#21 - 12 april 2011 14:16
Kensa skrev:
gammal ikea medarbetare som jag är, så kan jag bara hålla med dom som säger att köksskåpen är bra.

(fast jag hade förstärkt dom invädigt med reglar om jag skulle ha ett 540 liters kar på det)

.

.

Hur menar du att jag ska förstärka invändigt? Längs med bordsskivan i ovankant? På sidorna längs med höjden? Hålla ihop sidorna och bakstyckena i hörnen?
#22 - 13 april 2011 10:18
Nasso skrev:
Hur menar du att jag ska förstärka invändigt? Längs med bordsskivan i ovankant? På sidorna längs med höjden? Hålla ihop sidorna och bakstyckena i hörnen?

Om du tänker dig 6.e bilden från toppen i första inlägget.

ett sådan regelverk, med 45x45mm reglar, hade jag byggt upp på insidan av skåpen.

Exklusive de tvärgående reglarna, alltså enbart de som står på höjden.

och se till att benen kommer rakt nedanför reglarna.

Sedan hade jag nog dragit ett tvärslå på hela baksidan.
Eller bultat fast allt i väggen.
#23 - 13 april 2011 21:05
Snygga skisser!
Om golvet redan är jämt där det ska stå, så kanske du kan skippa justerbara fötter....låt botten reglarna fördela vikten.
Har du en tjock skiva överst så borde 6 reglar lätt kunna ta upp vikten utan problem.
Det man lätt glömmer är snedstag för att kompensera för sido krafter, men har du någorlunda rejäla sido skivor så löser det de bekymmret.
Tänk på att låta träet torka innom hus en långtid, dagens virke slår sig alltid.

Byggde något liknande för många år sedan, med grejor från ikeas fynd hörna, blev kanon.
Byggde utan reglat, använde mig enbar av billiga köksbänk skivor.
Om du ska ha ytter pump stående i bänken så kanke ett par lager tätskick, blir alltid lite vatten slabb, ljud dämpnings skivor satter jag i min.
#24 - 13 april 2011 21:28
Jag vågar tyvärr inte lite på att golvet är 100 procent rakt där det ska stå. Får nog bli fötter mwn eventuellt sockel för att dölja dem. Jobbar på en skiss på ombyggd ikea köksbänk. Hann inte göra klart idag men det kommer :)
#25 - 13 april 2011 23:10
Kensa skrev:

Skriver under på det. Jag har använt en hel del köksskåp som bänkar.
Anders ide med diskbänksskåp för slangar och sladdar är förträfflig. Det brukar bli för lite och för få hur mycket man än tänker.
Om man är lite osäker på hällfastigheten kan man ju ta skåpstommar som är lite mindre. Den senaste jag byggde var 60+40+60 vill jag minnas och det blev både snyggt och stadigt.
Massiv skiva versus laminat har vi diskuterat i ansjos tråd. Jag skulle gå på masivträ.
#26 - 14 april 2011 06:03
bossep skrev:
Skriver under på det. Jag har använt en hel del köksskåp som bänkar.

Anders ide med diskbänksskåp för slangar och sladdar är förträfflig. Det brukar bli för lite och för få hur mycket man än tänker.

Om man är lite osäker på hällfastigheten kan man ju ta skåpstommar som är lite mindre. Den senaste jag byggde var 60+40+60 vill jag minnas och det blev både snyggt och stadigt.

Massiv skiva versus laminat har vi diskuterat i ansjos tråd. Jag skulle gå på masivträ.

Diskbänksskåp är ingen dum ide. Möjligt det blir så.
Hur stort akvarium hade du på den bänken? Förstärkte du något?
Massiv skiva blir det absolut. Snyggast så tycker jag :)

Jag har lite ideér på förstärkning och modifiering. 3D-modell kommer. Hoppas jag hinner det i kväll. Vill alltid skissa ner det när man har en massa ideer som snurrar i huvudet.
#27 - 14 april 2011 13:33
Nasso skrev:
Diskbänksskåp är ingen dum ide. Möjligt det blir så.

Hur stort akvarium hade du på den bänken? Förstärkte du något?

Massiv skiva blir det absolut. Snyggast så tycker jag :)

Jag har lite ideér på förstärkning och modifiering. 3D-modell kommer. Hoppas jag hinner det i kväll. Vill alltid skissa ner det när man har en massa ideer som snurrar i huvudet.

Jag har byggt flera under årens lopp. Med 2 60 skåp blev det mina favorit mått 120X60X60. Den jag nämnde blev 150X60X60.
Nej jag bara ställde ihop dom och drog ihop med skruv och mutter. Monterade skiva. Jag ställde det hela på en ram av 2”X4” som agerade golvsockel. På den tiden fans inte justerbara ben.
#28 - 14 april 2011 13:40
bossep skrev:
Jag har byggt flera under årens lopp. Med 2 60 skåp blev det mina favorit mått 120X60X60. Den jag nämnde blev 150X60X60.

Nej jag bara ställde ihop dom och drog ihop med skruv och mutter. Monterade skiva. Jag ställde det hela på en ram av 2”X4” som agerade golvsockel. På den tiden fans inte justerbara ben.

Ah. Då kanske det inte behöver förstärkas så mycket. Är ju 540 L jag planerar att ha på bänken. Jag gör min skiss ändå så får vi se om ni tycker det är overkill :)
#29 - 14 april 2011 14:24
Nasso skrev:
Ah. Då kanske det inte behöver förstärkas så mycket. Är ju 540 L jag planerar att ha på bänken. Jag gör min skiss ändå så får vi se om ni tycker det är overkill :)

Jag tror inte ett par 2X2 i vart hörn skulle skada! Då har du nått bra att skruva benen i också. Jag tror just den infestningen är den svaga punkten.
Speciellt om man kan riskera sidolaster.
#30 - 14 april 2011 16:30
som sagt var, försärj det invändigt med 45x45 stående reglar,
sätt sedan ikea's rostfria ställbara ben rakt under reglarna så att du skruvar
fast benen i reglarna.

sedan 2 st kraftvinklar mot väggen, bulta fast, eller ett rejält tvärslå på baksidan
så att det tål rörelse i sidled, det är det som kan få eländet att rasa,
dvs om man skulle stöta i det så att det får en rörelse åt sidan,
kraften upp och ner är inga problem.
#31 - 14 april 2011 17:43
Kensa, tvärslå? Är det alltså en regel som går längs hela baksidan. Borde man väl kunna göra med en skiva på hela baksidan också? Lite dumt med en tjock regel om det gör att bänken inte kan stå ända mot väggen.
Bulta fast något i väggen är inte aktuellt. Betong och bostadsrätt.

Vad tror ni om denna lösningen?

[ATTACH=CONFIG]44054[/ATTACH]

Som kensa är inne på med reglar uppifrån och ner men förstärkt med reglar melan de stående reglarna (kanske onödigt?).

De gråa cylindrarna är skruv och mutter (å brickor). Tänkte att om man borrar och drar en skruv mellan sektionerna, två st per stående regel så borde det hålla ihop det hela väldigt bra. Borde tåla belastning från sidan bra. Kanske inte behövs någon tvärslå då?

Benen sätts fast i de reglar som är i botten av varje sektion mellan de stående reglarna.
#32 - 14 april 2011 18:02
Jag skulle nog skippa kortlingarna mellan de stående. Alternativt Ha en lång bit uppe och nere och de stående i mellan. med 90 byggbeslag i hörnen kan du nog köra på det med bilen i sidan. Benen kommer att vika sig innan skåpet. En av mina favoriter är att limskruva!
#33 - 14 april 2011 18:15
bossep skrev:
Jag skulle nog skippa kortlingarna mellan de stående. Alternativt Ha en lång bit uppe och nere och de stående i mellan. med 90 byggbeslag i hörnen kan du nog köra på det med bilen i sidan. Benen kommer att vika sig innan skåpet. En av mina favoriter är att limskruva!

Absolut. En lång regel som de stående står på. Mycket bättre.
Vinklar ska det vara i innerhörnen mellan reglarna. Dem glömde jag rita dit. :)
Limskruvar ska jag kolla upp. Tack för tipsen!
#34 - 14 april 2011 18:54
Nasso skrev:
Absolut. En lång regel som de stående står på. Mycket bättre.

Vinklar ska det vara i innerhörnen mellan reglarna. Dem glömde jag rita dit. :)

Limskruvar ska jag kolla upp. Tack för tipsen!

Limmskruva = Du smetar lim på trä och eventuellt skivor. Sedan drar du i hop med skruv innan det torkar. Blir starkt som bara den.
Du kan göra det samma med skivan. Tar du massivträ kan du försänka ned skruvar i den som du drar fast i de längsgåend balkarna.
Då blir skivan del i sandwichen. Se bara till att det blir bra tätat vid skruvskallarna. Troligtvis är allt detta overkill men vil man vara på den säkra sidan så!
#35 - 14 april 2011 19:16
bossep skrev:
Limmskruva = Du smetar lim på trä och eventuellt skivor. Sedan drar du i hop med skruv innan det torkar. Blir starkt som bara den.

Du kan göra det samma med skivan. Tar du massivträ kan du försänka ned skruvar i den som du drar fast i de längsgåend balkarna.

Då blir skivan del i sandwichen. Se bara till att det blir bra tätat vid skruvskallarna. Troligtvis är allt detta overkill men vil man vara på den säkra sidan så!

Haha. Så mycket visste jag :)

Jag är en 25 årig mjukvaruutvecklare och servertekniker så detta är nästan så långt ifrån mitt yrke man kan komma. Men det är roligt! Har bara noll erfarenhet :)

Angående toppskivan. Är det inte bättre att dra skruvarna underifrån istället, så att man borrar i regeln och drar skruven i skivan genom skruvhålet. Förborrar man lite i skivan och drar skruven lite mer än halvvägs genom skivan + trälim mellan så borde det ju sitta som ett smäck! :) då får man ju det stabiliserat lite mer på djupet också, från väggen och utåt.

Bänken kommer nog hålla för en tanks när jag är klar med den ;)
#36 - 14 april 2011 20:04
Nasso skrev:
Haha. Så mycket visste jag :)

Jag är en 25 årig mjukvaruutvecklare och servertekniker så detta är nästan så långt ifrån mitt yrke man kan komma. Men det är roligt! Har bara noll erfarenhet :)

Jag är bara hobbysnickare men har fuskat i det mästa. även i din branch.;)

Angående toppskivan. Är det inte bättre att dra skruvarna underifrån istället, så att man borrar i regeln och drar skruven i skivan genom skruvhålet. Förborrar man lite i skivan och drar skruven lite mer än halvvägs genom skivan + trälim mellan så borde det ju sitta som ett smäck! :) då får man ju det stabiliserat lite mer på djupet också, från väggen och utåt.
Jo det går nog bra men var försiktig så du inte drar skruven igenom. En liten stålpigg mot akvariebotten gör ingen mäniska eller fisk glad! Tänk på att trä är ett levande material!:d

Bänken kommer nog hålla för en tanks när jag är klar med den ;)
Tror jag med! Du skulle se alla de rackelställningar jag haft i livet..skrattar[:o]
#37 - 14 april 2011 20:36
bossep skrev:

Jo det går nog bra men var försiktig så du inte drar skruven igenom. En liten stålpigg mot akvariebotten gör ingen mäniska eller fisk glad! Tänk på att trä är ett levande material!:d

Ne. Usch. Hemsk tanke! Det får vara bra marginaler :)
#38 - 15 april 2011 06:10
Nasso skrev:
Kensa, tvärslå? Är det alltså en regel som går längs hela baksidan. Borde man väl kunna göra med en skiva på hela baksidan också? Lite dumt med en tjock regel om det gör att bänken inte kan stå ända mot väggen.

Bulta fast något i väggen är inte aktuellt. Betong och bostadsrätt.

Vad tror ni om denna lösningen?

[ATTACH=CONFIG]44054[/ATTACH]

Som kensa är inne på med reglar uppifrån och ner men förstärkt med reglar melan de stående reglarna (kanske onödigt?).

De gråa cylindrarna är skruv och mutter (å brickor). Tänkte att om man borrar och drar en skruv mellan sektionerna, två st per stående regel så borde det hålla ihop det hela väldigt bra. Borde tåla belastning från sidan bra. Kanske inte behövs någon tvärslå då?

Benen sätts fast i de reglar som är i botten av varje sektion mellan de stående reglarna.

vad jag menar är att med de reglar du har lagt in på insidan, och om du lägger på de rostfria benen,
så är det bara en risk kvar. och det är rörelse i sidled.

sättet att komma runt den risken är att se till att bänken inte kan röra sig i sidled.

ett av sätten är att bulta fast den i väggen med ett par rejäla kraftvinklar.
Om inte det går, så måste man säkerställa att baksidan är så stark att den
kan ta upp kraftiga svängningar i sidled. Det är ju så att det är baksidan som
håller ihop allt. Den där tunna masoniten som normal sitter på baksidan ger jag
inte mycket för i fråga om styrka.

Så, någon sorts förstärkning av baksidan är nog ett måste.

ett tvärslå löser problemet.

ett tvärslå kan se ut på många olika sätt.

ett sätt är att ta två plankor (räcker med 10-12mm tjocka) som sitter som ett kryss på baksidan.
ett annat sätt är att leta upp krysstag i metall (Används ex på IKEA's IVAR bokhylla) och skruva dit.

ett tredje sätt som jag ser det, är att du behåller kortlingarna på baksidan av den invändiga förstärkningen
du har på din ritning, är det bara rejäla doningar på kraftvinklar, lim, skruv, och annat, så blir det som ett
tvärslå.....med den lösningen så behöver du inte något på baksidan.

Se bara till att reglarna är ordentligt fastsatta i sidorna på skåpen.

.
#39 - 15 april 2011 06:38
Kensa skrev:

ett tredje sätt som jag ser det, är att du behåller kortlingarna på baksidan av den invändiga förstärkningen

du har på din ritning, är det bara rejäla doningar på kraftvinklar, lim, skruv, och annat, så blir det som ett

tvärslå.....med den lösningen så behöver du inte något på baksidan.

Se bara till att reglarna är ordentligt fastsatta i sidorna på skåpen.

Ok. Då borde det räcka med lösningen i den senaste ritningen jag gjorde med förstärkningen + lim och skruv. Plus att skivan skruvas i reglarna, det borde stabilisera det ännu lite mer i sidled.

Lite osäker på hur man skruvar fast reglarna i botten + yttersidorna ( de sidorna där det inte kommer en annan bänkmodul på andra sidan). 1,8 cm spånskiva är inte mycket att dra i ifall man skruvar inifrån genom regeln. Borde vara bättre att skruva utifrån men det är inte lika bra estetiskt :) Sidorna mellan bänkmodulerna är inga problem, där blir det ju lim, skruv, mutter och bricka :)
#40 - 15 april 2011 07:38
Skruva från utsidan.

Leta upp en skruv som har ett "snygg skalle", ex svart Fransk skruv eller liknande.

Då kan man se det som en trevlig liten dekoration på utsidan.

.
#41 - 15 april 2011 07:51
Jo. Är nog inte en hållbar lösning att skruva från insidan.

Funderar på försänkning, spackel och lack men vet inte om det blir snyggt. Tror det blir bäst med en vitlackad skruv, så att det blir diskret. Vitlackad fransk skruv med ganska liten skalle kan nog bli bra, eller något plattare tex vitlackad montageskruv. (som denna http://www.luftbutiken.se/montageskruv/3429-montageskruv-ejofix-m-42x25.html )

Väldigt hjälpsamma människor på detta forumet. Tack ska ni ha allihopa! :) Jag börjar få upp en klar bild av hur bänken ska konstruerats. Skönt. Ännu ett steg i planeringen klart. (Nästan iaf).
#42 - 15 april 2011 07:58
Det finns ett gammalt engelskt uttryck som säger:

If you can't hide it, show it bigtime.

Med det menas, att om man inte kan dölja något, visa upp det ordentligt.

I min värld så skulle en skruv som syns lite grand, se lite lustigt ut.
Dvs det kommer att se ut som om man försökte dölja det, men misslyckades.

Ergo....blow it up.....då ser det genomtänkt ut !

.
#43 - 15 april 2011 08:04
Kensa skrev:
D

.

japp! SPRÄNG skiten! då ser det genomtänkt ut.

.obs ironi
#44 - 15 april 2011 08:16
Kensa skrev:
Det finns ett gammalt engelskt uttryck som säger:

If you can't hide it, show it bigtime.

Med det menas, att om man inte kan dölja något, visa upp det ordentligt.

I min värld så skulle en skruv som syns lite grand, se lite lustigt ut.

Dvs det kommer att se ut som om man försökte dölja det, men misslyckades.

.

Jo. Det ligger nog lite i det :) Speciellt ifall man skulle försöka försänka skruven och spackla och lacka. Det hade nog varit omöjligt att få snyggt. Är ju inte så många skruv det handlar om så det får nog bli att investera i "snyggskruv" :)

Annons