Bänk till akvariumet? Hjälp

#1 - 2 december 2004 12:03
HEJ. Imorgon får jag hem ett ca. 140 l akvarium (95*43*43)begagnat. Men jag har problem att få tag på en bänk. I zooaffären hade de bara djup 40, och det skulle kosta mycket mer om man behövde beställa ett med andra mått. Till saken hör att jag har inte så mycket pengar.
Men nu har jag hittat en typ köpemansdisk på annons. Och då undrar jag om någon vet om ett sådant klarar tyngden av ett akvarium?
Eller har någon andra förslag? Tacksam för svar!!!!!
#2 - 2 december 2004 12:07
En billig variant är ju leca block
#3 - 2 december 2004 12:22
Aluställning med en bänkskiva uppepå??
//FÅ
#4 - 2 december 2004 12:26
Aluställning? Är inte det lite "vingligt" Har 3 barn.
Ingen som vet det här med bänken, det skulle vara bra med lådor under.
#5 - 2 december 2004 13:06
Jag tror att det skulle gå bra med en köpmansdisk under akvariet.
Praktiskt med en massa lådor och skåp också :)
Jag skulle nod ha en vaxduk eller plastmatta mellan bänk och akvarium som skydd mot vattenspill-
#6 - 2 december 2004 13:12
Jag måste säga att jag är skeptisk till en köpmansdisk.... iaf måste den vara riktigt robust.... mitt 54 liters står på en köpmansdisk från Jysk....en sådan med en rad lådor i mitten och skåp på varje sida..... skivan bågnar bara av mitt lilla akvarium....skåpen tar i skivan när jag öpnnar dem... så var det INTE innan jag ställde akvariumet ovanpå... o detta är trots allt bara ett 54 liters.... du pratar om ett 140 liters kar... dvs att det blir rätt tungt.... bara akvariumet och vatten kommer väga ca 150 kg... lägg till grus, sten, rötter och ev. växter.....
Man klart testa kan du juh... men jag personligen skulle inte ha gjort det.
#7 - 2 december 2004 13:57
Har aluställning till mitt 275 liters.Allt annat än vingligt.Har man en gång satt ihop ställningen så sitter den där den gör.Går inte att ha isär något mer
Fredrik
#8 - 2 december 2004 14:29
En äldre köpmansdisk kan nog funka. Nyare varianter, typ jysk, brukar vara av sämre material typ tunna spånskivor. En gedigen solid köpmansdisk är mera hållbar. Kolla dock nogrannt med ficklampa och spegel under och innantill. Leta efter sprickor i trät och fogar. Är du tveksam, köp den inte! Ett annat altenativ är att köpa en vanlig bänkskiva för t.ex. kök och lägga på en benställning av alu. Finns billiga på t.ex. Bauhaus eller ngn annan byggmarknad. Vill du så kan du limma skivan på benställningen. Riktigt bra lim finns oxå på byggmarknanden.
#9 - 2 december 2004 14:51
Måste säga att vår köpmansdisk från jysk är INTE nåt tunn spånskiva utan faktiskt en relativt solid träskiva...

En bänkskiva på nån form av ställning låter ok tycker jag..... jag gjorde som så att jag "byggde" (staplade e nog mer rätt ord) en bänk till mitt 250 liters akvarium.

Först la jag en frigolitskiva längst ner för att inte repa golvet.
Sedan en spånskiva
Sedan staplade jag lecablock... 2 på varann i 3 staplar
Sedan la jag frigolit på lecablocken
sedan la jag en spånskiva
därefter la jag en vaxduk och över det ett vitt lakan för att "dölja" hela "bänken"

------- spånskiva
- - - frigolit
X X X Leca
X X X Leca
------- Spånskiva
------- Frigolit

Detta gör att jag även har fått rum att ha akvariegrejor under akvariet och att de inte syns.....
#10 - 2 december 2004 15:09
Jag hade inte heller någon bänk till min tank, och jag hade ingen lust att pröjsa så mycket som en originalbänk kostade så jag gjorde en ritning och lämnade med varm hand över till min pappa som gärna snickrar lite för sitt eget nöjes skull.

En vecka senare hade jag mitt ett skräddarsytt och egendesignat bord som passar utmärkt. Benen är 75x75-virke och skivan är en 22mm golvspånskiva. Karet är ett 112-liters och bordet är väldans stadigt. Ska se om jag kan slänga upp lite bilder på min hemsida.
#11 - 2 december 2004 16:23
En aluställning är väl inte särskiilt billig?
#12 - 4 december 2004 07:51
Tack för alla tips. Det blev en "kraftig" köpmandisk.Snygg möbel blev det också. Har tittat på den på jysk den är inte alls lika stabil som min. Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av jysk.

Annons