[QUOTE=Mattias Andersson]Som det är nu står det en ställning med 6 x 90 L, denna ställning är svetsad och har inga ställbara fötter..... den står rakt, så jag antar att golvet är relativt rakt....
Frågan är då: Räcker det med en plywoodskiva på 15-20 mm????
Varför skulle det förresten vara tvunget med frigolitskiva imellan akvariet och skivan???[/QUOTE]
Det är en jätte viktig del av projektet, då man inte har sex-ben att rätta ut viktproblemen med! Frigolit tar faktiskt upp en förvånadsvärt stor belastning
(Kg/m2)! Och då är frågan om det räker med enbart frigolit ! Alltså "nådastöten för ett akv, är när det bildas spänningar i bottnen ! Plötsligt smäller det ,bara, och vattnet kommer...Så ett ett mjukare material
är ett måste..
Jag vet ju inget om ditt golv -förutom att du säger att det är rakt(det är mitt också om jag inte ställer 720Kg på det !) Men jag har tänkt om (för att bespara dej penningar) Börja med en frigolitskiva (typ 10-15mm) och stapla Lecablocken på denna. Lägg sedan en 10mm frigolitskiva på blocken och sedan en 20mm "styv" skiva på denna . Som sista försvar mot knäckning lägger du slutligen ett "ligg underlag" -Ja ,det är sant ! -liggunderlag
-typ "friluft" är perfekta som underlag för ett akvarium ! Om du nu gör som jag föreslår skall du kunna sova säkert ! Hälsn. -Geezer-