Bänk som buktar neråt

#1 - 4 januari 2009 16:30
Då jag har mina kar hos mamma och hon har tröttnat har det krävts lite omändringar hos henne. Tog bort ett akvarium som var lite längre än en meter, och tänkte ställa in två mindre kar dit jag ska flytta över djur från andra kar så att jag kan lägga ner dem med.

Min mamma som vill bli av med akvarierna så fort som möjligt köpte själv en möbel till de två nya karen, det fick jag veta först när hon ställt in den. Så vi åkte och köpte nya kar. Tyvärr var de tillsammans längre än bänken och därför fick ett kar ställas med kortsidan framåt. Det stod bra där tomt, men det märktes att bänkskivan inte var jämn då det andra karet ranglade ganska bra på bänken. Jag löste det med att lägga frigolit under, vill inte gärna klaga och begära att vi väntade och letade upp en ny möbel då akvarierna redan är ett ganska känsligt ämne. Men idag fyllde jag karen, och det blev inte bra alls. Bänken började bukta ganska mycket neråt och karet som står med kortsidan framåt lutar verkligen. Det finns inget stöd för bänken i mitten, utan bara i kanterna. Jag börjar bli ganska nervös. Möbeln känns stabil, till skillnad från rengelbordet mina gamla kar står på. Men som sagt så lutar det ena karet ganska bra. Om man mäter luftspalten mellan vattenytan och karets övre kant så är den 7 mm kortare i ena hörnet. :( Vad ska jag göra? :confused: Mamma verkade gansla lugn, och lillebrorsans "pappa" med, men det är inte deras kar och inte deras djur och hon bryr ju sig bara om att bli av med mina gamla kar så fort som möjligt. Vill inte gärna börja stöka, för jag antar att hon kommer bli sur om jag börjar tömma karen igen och leta efter nya möbler, men jag skulle få ett sammanbrott om allt brakade ihop. Vad hade ni gjort?
#2 - 4 januari 2009 16:39
Det ser onekligen lite småfarligt ut faktiskt......
#3 - 4 januari 2009 16:40
:)

Ursäkta, men jag kan inte låta bli att börja skratta, för det här är så jävla jobbigt!
#4 - 4 januari 2009 16:44
En annan fråga då. Känns som att jag och morsan håller på att driva varandra till vansinne (eller jag har nog nyss nått vansinnesstadiet). Därmed kanske det vore bäst att ta hem karen, om jag får tillåtelse till det. Kruxet med vår lägenhet är dock att den inte är särskilt stabil. Smäller någon igen en dörr så skakar hela lägenheten, och det händer ett par gånger per dag. Kan det vara skadligt?
#5 - 4 januari 2009 16:49
Sluta smäll i dörrarna....
#6 - 4 januari 2009 16:51
För det första är vår ytterdörr väldigt svår att få igen, därför smäller många i den. För det andra finns här en ytterst störd åttaåring. Men tack för rådet!
#7 - 4 januari 2009 16:53
Trodde ni smällde i dörrarna i lägenheten. Sorry!
#8 - 4 januari 2009 16:56
om väggarna skakar när man slår igen en dörr gör inget, är väl en fråga om hur stabilt golvet är mest, är det nåt gammalt trähus så även golven vibrerar så är det nog så att det blir en del påfrestning på karet oxå, kanske kan göra ett test med några stora vattenfyllda plastbackar först och se hur dom reagerar ;)
#9 - 4 januari 2009 16:57
Står det bara stabild på bra ställningar eller bänk så borde det fungera även om det smäller i lgh´n.
#10 - 4 januari 2009 16:57
Golvet skakar med.
#11 - 4 januari 2009 17:02
vad bor du i för barack ? :P
#12 - 4 januari 2009 17:02
prova med nån stor välfylld plast back och se hur den reagerar, om sidorna buktar mycket på plastbacken vid smäll i dörren skulle jag nog inte våga mig på ett kar där, men detta är nåt som jag tror man kan få husägaren att göra nåt åt, värt att fråga hyresgästföreningen om sånt
#13 - 4 januari 2009 17:14
Men, alltså, din mor borde väl i allra högsta grad vara intresserad av att karen står bra och stabilt? Blir det haveri och vattenskador är det ju hennes golv som måste brytas upp och repareras, inte ditt...:rolleyes:

Du tror inte du kan få lite mer förståelse för stök och omändringar om du lägger fram den aspekten också?;)
#14 - 4 januari 2009 17:16
Jo, jag ringde henne nyss. Vi kom fram till att jag ska köpa riktiga akvariebänkar till karen, , tyvärr för hennes del så kommer hon antagligen att få möblera om lite.. :) Ser visserligen själv inte fram emot att tömma karen jag nyss fyllt på. :)
#15 - 4 januari 2009 17:22
Det ser ut som ett U enligt möbeln...=)du får satsa på en stödigare Möbel efter som det är små kar så finns det en uppsjö som håller till sånt.
#16 - 4 januari 2009 17:44
[quote=maria_;1236336] Kruxet med vår lägenhet är dock att den inte är särskilt stabil. [quote]

Hur kan en längehet inte vara särskilt stabil:p Du behöver inte vara orolig att lite dörrsmäll skadar dem, såvida inte du faktist träffar karet med dörren:p

Karen ser inte spec stora ut, så det skall väl inte vara så svårt att få tag på stabila bänkar till dem?
#17 - 4 januari 2009 17:55

Hur kan en längehet inte vara särskilt stabil:p Du behöver inte vara orolig att lite dörrsmäll skadar dem, såvida inte du faktist träffar karet med dörren:p

Karen ser inte spec stora ut, så det skall väl inte vara så svårt att få tag på stabila bänkar till dem?

Jag vet inte. Men den är inte det. Ibland oroar jag mig för att jag ska ramla rakt genom golvet. [:o]

De är på 63 liter, eller 54. Beroende på hur man räknar. Men det är tydligen svårt att få tag på stabila bänkar, det har jag ju precis bevisat!
#18 - 4 januari 2009 18:01
maria_ skrev:
Jag vet inte. Men den är inte det. Ibland oroar jag mig för att jag ska ramla rakt genom golvet. [:o]

De är på 63 liter, eller 54. Beroende på hur man räknar. Men det är tydligen svårt att få tag på stabila bänkar, det har jag ju precis bevisat!

Jag har haft mitt 75L på en uppochnedvänd äppellåda (i trä altså:p)

Hade en träskiva som var i samma mått som akvariet ovanpå bara, funkade fin fint!

Så om du skaffar en stadig träskiva som har lite tjocklek (typ 2cm), fixa en sådan med tillräckliga mått så att båda karen får plats på den, så kan du använda den gamla bänken skulle jag tippa.

Behöver inte bli alls dyrt.
#19 - 4 januari 2009 19:07
håller med, en hård och stabil skiva ovanpå nuvarande bänk och kanske några tvärstag på baksidan för säkerhets skull så kan du ha kvar den :)

Annons