Banjomal?

#1 - 20 augusti 2005 06:18
Googlade lite å försökte ta reda på om snäckfällor i akvarier, snubblade över en sida där dom hade fler bra tips. Men sen läste jag deras lista över fiskar som äter snäckor där fanns banjomal med, någon som har erfarehet av detta?
#2 - 21 augusti 2005 08:49
Ingen som vet? behöver hjälp med detta... plockade upp ett hundratal snäckor igår:(
#3 - 21 augusti 2005 09:18
Praktbotia äter väll snäckor, tror jag..
#4 - 21 augusti 2005 11:38
jag stoppade i en praktbotia i mitt snäck infekterade akvarium ohc sen dess inte en snäcka...
#5 - 21 augusti 2005 16:50
Jo praktbotior å zebrabotior e fenomenala snäckätare! Det vet jag bara att jag tänkte hålla lite ordning på fiskarna å inte blanda in asiater i mitt sydamerikakar... (fiskrasist kan man kanske säga?:)
#6 - 21 augusti 2005 19:05
[QUOTE=Peter Cederberg]Det vet jag bara att jag tänkte hålla lite ordning på fiskarna å inte blanda in asiater i mitt sydamerikakar... [/QUOTE]
Så ska det låta! Har ingen aning om banjomalar käkar snäckor, men det är väl bara att prova? För det är trevliga, intressanta och rätt billiga fiskar.
mvh Daniel
#7 - 22 augusti 2005 16:28
Så fort dom får den till endera djuraffärn i stan ska jag pröva... Den lär kräva sandbotten, men det ska väl gå att fixa. Tänkte lägga in en "sandfläck" så vet man vart man har den he he, annars kommer den att gräva i gräsmattan!
#8 - 22 augusti 2005 16:33
[QUOTE=daniel60][QUOTE=Peter Cederberg]Det vet jag bara att jag tänkte hålla lite ordning på fiskarna å inte blanda in asiater i mitt sydamerikakar... [/QUOTE]
Så ska det låta! [/QUOTE]Biotopriktigthet, javisst!

Daniel, har har fått mitt senaste mail?
#9 - 25 augusti 2005 11:00
Jag kan inte tänka mig att en banjomal äter snäckor...den ligger mest nergrävd i sanden och gör ingenting. Ganska häftig fisk faktiskt, det går som tusan när den gräver ner sig. Den äter algtabletter och då försvarar den sig häftigt mot praktbotior och andra malar.
#10 - 25 augusti 2005 11:02
Jag hade banjomalen innan jag skaffade praktbotiorna och hade massor av snäckor och nu har jag inga alls. Praktbotia är helt klart nummer 1 om man vill ha bort snäckor. Kan du inte låna några? Lämna tillbaka sedan?
#11 - 25 augusti 2005 11:24
[QUOTE=solbacka] Kan du inte låna några? Lämna tillbaka sedan?[/QUOTE]

Låna? Och lämna tillbaka.. tycker jag inte låter som en bra idé.. fisken mår inte bra av att flytta, så ju färre flyttar innan fisken kommer till sitt slutgiltliga hem desto bättre... så att låna och lämna tillbaka tycker -jag- inte låter som en bra idé...

- personlig åsikt -
//P
#12 - 25 augusti 2005 19:49
Jag har hört andra här på zoopet som har lånat praktbotier. Själv köpte jag egna men den som frågar har ju sydamerika och där passar inte dessa fiskar in. Blåsfiskar? tar snäckor men jag vet ej var de kommer ifrån och dessa behöver nog bräckvatten...
#13 - 25 augusti 2005 19:54
Jag menade kulfisk inte blåsfisk (var fick jag det ifrån?) Men jag läste att den också kommer från asien så det var inte till mycket hjälp...
#14 - 26 augusti 2005 16:29
Colomesus asellus, även kallad amazon puffer, är en kulfisk från Sydamerika som lever i sötvatten.
http://www.chunkypuff.net/speciesinfo.php?cat=4&id=asellus
#15 - 26 augusti 2005 18:12
Ok, här är vad jag vet om de hela.
körde ett 300 liters med 3 banjomalar, och jag hade fullt med snäckor dvs ingen vidare lösning.
Däremot så skulle jag rekomendera nålfiskar fast var nogran med vilken sort du köper vissa kan bli grymt stora och då käkar dom upp dom andra invånarna.
Jag har en grön kulfisk i ett 540 och han rensar bra, de finns dock nån snäcka här och där. Botior kan skada växter när dom jagar, de hela ser ut som små hål.
Mvh NiXoN
#16 - 10 september 2005 09:17
Jo har konstaterat nu att banjomal inte käkar snäckor i allfall inte den sort som jag har (långsmala skal, gräver ner sig i sanden å kommer fram när det är mörkt...) Det var nån redneck/hillbilly jenkkisida jag läste det på! Nå sak samma trevlig fisk i allafall.

Att låna botior? Jag vet hur det är att jaga zebrabotior i ett 500L kar, dom är så snabba... inte skoj!!!, för folk vill ju ha tillbaka det man lånat!

Får kanske spana efter enn kulfisk/blåsfisk!

Tack för alla tips!
HazelCR
#17 - 14 september 2005 14:57
Guldbarber/mässingsbarber skall käka sniglar. Men det är bara vad jag läst. Någon som har erfarenhet av det?
Det stämmer inte med biotopriktigheten. Om du är inne på tanken att låna fiskar, så är guldbarben bra mycket tåligare än praktbotior.

Annons