Bananskal?

#1 - 11 augusti 2008 16:33
Jag har hört att man kan lägga i ett bananskal i vatten och ställa det i solen så blir det små djur man kan mata fiskar med!

Stämmer det?

Om det stämmer funkar det?

Ska man göra något mer än det jag sa innan?

Vad heter det om det finns eller har jag drömt?

Mvh Simon :)
#2 - 11 augusti 2008 16:41
Du menar vanliga bananflugor ? =D
#3 - 11 augusti 2008 16:43
Det är infusioner han syftar på och det stämmer. Dessa passar bra att mata äggläggande fiskar med precis när dom blivit frisimmande.

Förutom bananskal så går det fint att använda salladsblad eller hö.
#4 - 11 augusti 2008 16:52
tompa_2006 skrev:
Det är infusioner han syftar på och det stämmer. Dessa passar bra att mata äggläggande fiskar med precis när dom blivit frisimmande.

Förutom bananskal så går det fint att använda salladsblad eller hö.

A just det, det hette det, Tack
Men hur länge ska det stå innan det är färdigt att använda? Mvh Simon
#5 - 11 augusti 2008 16:57
Ett dygn borde räcka om det får stå i solljus.
#6 - 11 augusti 2008 17:43
aldrig hört talas om tidigare.. bildas det larver eller ngt likande då elelr hur går det till??
#7 - 11 augusti 2008 17:47
Jag testade detta för ett tag sen. Blev en brun, seg, stinkande och genom-äcklig sörja som jag under kväljningar hällde ut... Möjligt att där fanns nyttosaker, eller också gjorde jag något fel...
#8 - 11 augusti 2008 17:49
Bananskal är inte det bästa. Hö och multnande löv är bättre.
#9 - 11 augusti 2008 17:59
jag repeterar.. va skall hända och hur går det till?????
#10 - 11 augusti 2008 18:08
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm
om odling av infusionsdjur..
#11 - 11 augusti 2008 18:12
erikthur skrev:
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm

om odling av infusionsdjur..

tackar så mycket!!
#12 - 11 augusti 2008 18:36
Simon--B skrev:
Jag har hört att man kan lägga i ett bananskal i vatten och ställa det i solen så blir det små djur man kan mata fiskar med!

Stämmer det?

Om det stämmer funkar det?

Ska man göra något mer än det jag sa innan?

Vad heter det om det finns eller har jag drömt?

Mvh Simon :)

Utöver infusorier så funkar faktiskt bananflugor oxå bra som mat, då kör man på bara skalet i en burk med nät över (typ damstrumpa funkar fint) och låter stå i rumstemperatur tills man har en bunt flugor i burken, sen ställer man burken en stund i kylskåpet så blir flugorna sega och dåsiga och då kan man ta ut burken och skaka ner lite flugor på vattnet, gäller att va snabb för annars flyger dom iväg om dom får "tina" för länge :)
#13 - 11 augusti 2008 18:40
o sen har man bananflugor i hela huset.. nice..
#14 - 11 augusti 2008 18:52
Ibanez skrev:

...men då skaffar man ett gäng nykläckta bönsyrsor som då blir jätteglada/jättefeta...
#15 - 11 augusti 2008 19:01
Borde man inte kunna frysa in bananflugorna då ? Och ha dom som frysta mygglarvertyp ? :D
#16 - 11 augusti 2008 19:02
Ibanez skrev:

då är du för långsam, jag gjorde så under ett halvår när jag födde upp spindlar och väldigt sällan det smet mer än några stycken, hade ett bra lock till min burk med många små hål i som gick snabbt att sätta tillbaka när man såg dom börja få fart :)
#17 - 11 augusti 2008 19:04
Simonols skrev:
Borde man inte kunna frysa in bananflugorna då ? Och ha dom som frysta mygglarvertyp ? :D

funkar säkert men roligare att se fiskarna jaga levande flugor som sprattlar på ytan, nästan så man tror det är pirayor i karet :)
#18 - 12 augusti 2008 09:02
tompa_2006 skrev:
Ett dygn borde räcka om det får stå i solljus.

Okej tack
#19 - 12 augusti 2008 09:16
Fuzzop skrev:
då är du för långsam, jag gjorde så under ett halvår när jag födde upp spindlar och väldigt sällan det smet mer än några stycken, hade ett bra lock till min burk med många små hål i som gick snabbt att sätta tillbaka när man såg dom börja få fart :)

nä fy fasen.. föda upp spindlar?? har en sån obarmhärtig spindelfobi så det får ja vara utan, funkar säker utmärkt ifs men.. [B)]

hmm.. mina skalaryngel blir snart frisimmande och ja vet fortfarande inte va tusan ja skall ge dem.. för mig e det inte bara att ge sig av te en djuraffär eftersom de ligger rätt långt bort..
#20 - 14 augusti 2008 00:19
Annars kan man ktejpa på den stora akvarie håven till ett elrör och ge sig ut och håva käk ur närmsta damm till de små liven , min son älskar att rota runt med håven i granens damm. =)
#21 - 14 augusti 2008 04:02
Fuzzop skrev:
Utöver infusorier så funkar faktiskt bananflugor oxå bra som mat, då kör man på bara skalet i en burk med nät över (typ damstrumpa funkar fint) och låter stå i rumstemperatur tills man har en bunt flugor i burken, sen ställer man burken en stund i kylskåpet så blir flugorna sega och dåsiga och då kan man ta ut burken och skaka ner lite flugor på vattnet, gäller att va snabb för annars flyger dom iväg om dom får "tina" för länge :)

Kan verkligen bananflugor flyga, jag har för mig att de inte kan det?
#22 - 14 augusti 2008 04:39
rsoderberg skrev:
Kan verkligen bananflugor flyga, jag har för mig att de inte kan det?

Jo självklart kan dom flyga, däremot finns det en odlad stam med krullade vingar som ofta säljs till spindelfolk på reptilmässor mm men dom hör till ovanligheterna ;)
#23 - 14 augusti 2008 04:44
Ibanez skrev:
nä fy fasen.. föda upp spindlar?? har en sån obarmhärtig spindelfobi så det får ja vara utan, funkar säker utmärkt ifs men.. [B)]

hmm.. mina skalaryngel blir snart frisimmande och ja vet fortfarande inte va tusan ja skall ge dem.. för mig e det inte bara att ge sig av te en djuraffär eftersom de ligger rätt långt bort..

Micks ide kanske funkar till en början men det finns ju annars djuraffärer på nätet som kan skicka hem en liten burk till dig, själv körde jag nåt väldigt fint pulver som va avsett för små yngel, typ flingfoder så kanske inte det allra bästa men det vart några yngel som växte upp iaf så det kan funka om man inte måste ha att alla överlever och går garanterat att beställa hem :)
#24 - 15 augusti 2008 22:00
Man kan ge dom hela bananer...också..
#25 - 16 augusti 2008 08:28
Kan man? Eller klart man kan men hur reagerar vattnet på de? mVH sIMON
#26 - 16 augusti 2008 08:36
Bry dig inte om inlägget ovan, han var inte vid dina sinnens fulla bruk i går kväll:p. Hela bananer funkar inget vidare.
#27 - 16 augusti 2008 08:42
okej :P Mvh Simon

Annons