Bamburäkor

#1 - 30 november 2005 17:22
Hej,

Köpte precis några räkor som såldes under namnet Bamburäkor. Någon som vet dess riktiga namn? Kanske någon även vet lite om dem? Försökt leta runt lite, men inte hittat någon information.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2005 17:26
Det är inte BumbleBee räkor du har köpt - de är ganska vanliga i handeln

http://www.aquahobby.com/gallery/e_Neocaridina_Bumblebee.php
#3 - 30 november 2005 17:36
Nej, så ser de tyvärr inte ut. Kroppen är lite halvt om halvt genomskinlig och sedan har de en vitaktigt rand längs hela ryggen. Dom är också lite svarta första delen bakom ögonen och upp på ryggen. Dom brukar ibland sitta och spänna ut sina framben. Är i storleken 4-5cm.
#4 - 30 november 2005 19:39
Du får hoppas att Tastyfish svarar han brukar vara ''Hajj'' på räkor :)
#5 - 30 november 2005 20:20
bamburäkor, filterräkor. Atyopsis moluccensis.

www.petshrimp.com

tack för komplimangen salladen :). själv tycker jag raven är överlägsen mig ;)

ska gå att ge krossade flingor (flingfoder). vill ha högre pH som alla räkor, bra för skalet. kännsliga för metaller i vattnet (som alla räkor). en relativt lätt räka kan skapa problem om man har lågt pH eller så.

har själv en filterräka. den lite mer exklusiva Gabonensis då ;).

blir ca 6-10 cm ? inte kollat upp filter så mycket.
#6 - 1 december 2005 01:27
asian filter shrimp kan det va.
kallas även bamboo shrimp, wood shrimp och fan shrimp.
dom flesta butiker kallar den kort å gott filterräka/filtrerräka.

på frambenen har den stora borst den silar efter matpartiklar i vattnet.
kan även ta upp mat från botten men kan inte ta fastvuxna alger men däremot svävalger.

blir 8-12cm lång
temp 22.5-28 grader
är ofta brunaktiga i butiker men när dom kommer till ett akvarie dom trivs i blir dom mörkt röda och får en vit linje längs med ryggen.
kan bli uppåt 5år gamla.
har man för många alternativt ett litet akvarie med lite mat svälter dom till slut ihjäl.
kräver bräckt vatten för att föröka sej.
skadar inga fiskar eller yngel så dom passar som städare i yngelakvarier.

en mycket fin bild på en filterräka och titta in dom fina fångstarmarna längst fram som är uppfällda i sökandet efter mat.
http://www.petshrimp.com/images/malefiltershrimpfansjpg.jpg
#7 - 1 december 2005 08:13
Tackar! Jobbigt att vara så blind. Var inne på petshrimp men missade just den räkan... "ler" Bra länksamlig du har Raven.
#8 - 1 december 2005 17:45
heter inte blind, kallas selektiv syn ;)

jo är en rätt bra länksamling lite rörig bara
#9 - 1 december 2005 18:15
du får storstäda raven! ;)
lite synd att folk inte verkar gilla min räk info tråd, tycker den tar upp det essentiella.
#10 - 1 december 2005 18:20
[QUOTE=Tastyfish]du får storstäda raven! ;)[/QUOTE]

har inte din mamma lärt dej att det är fult att svära :rolleyes:

skämt osidå funderar lite på hur ja ska fortsätta börjar bli lite mycke länkar å vissa länkar passar under flera kategorier sen skulle det behövas mer kategorier.
jaja hitta iallafall ett bra program så ja inte behöver sitta å hårdkoda sidan men är allt en å annan som tittar in där.
över 1500 träffar sen ja fick in räknaren så sidan verkar uppskattad.
#11 - 1 december 2005 18:20
Gillar din räkinfo-tråd. Vågar inte förstöra den, med ett inlägg att den är bra. Vore bra om du skrev om vi kan ställa frågor i den. Om det fanns en funktion i zoopet att spara favorittrådar, så skulle jag spara denna tråd.
#12 - 1 december 2005 18:28
det finns en sådan funktion, det var till detta syfte jag gjorde tråden så att folk kan kolla däri innan dom skriver frågor då jag blev måttligt irriterad på att det var 3 likadana frågor på rad från olika användare (ang. atyopsis mollucensis [inte bra på latin]).
jag skrev ner att man kan skriva frågor sålänge man känner att dom inte blivigt besvarade av tråden.

Annons