Bambupinnar

#1 - 24 september 2003 14:17
Hej!

Tänkte inreda mitt 100l akvarium (Tigerbarber) med lite asiatiskt biotop. Har inhandlat javasten och diverse passande växter. Och sist men inte minst bambupinnar.

Nu till min fråga. Hur fasen får man pinnarna att stanna kvar under ytan? Har nu haft pinnarna i blöt över ett dygn men det har inte hjälpt. :(

Tack på förhand!
#2 - 24 september 2003 14:20
Jag har oxå undrat samma sak. Kan man kanske silikona fast bambustavarna på en skifferplatta? Någon som har ett hum om detta vore möjligt, eller kanske har andra tips?
#3 - 24 september 2003 14:26
Hej1
Jag har också samma problem. Men jag tänkte testa att fulla dem med sand och sedan silicona igen dem.
Mvh Maria
#4 - 24 september 2003 14:29
Jag hade mina i en hink med vatten en dryg vecka innan jag stoppade ner de i akvariet dvs i lördags.
#5 - 24 september 2003 14:34
Det vanligaste är väl att man silikonar fast dom på en plexiglasskiva som man gräver ner i sanden.
MVH
Magnus
#6 - 24 september 2003 14:37
Hjälpte det att ha dem i blöt över en vecka?
#7 - 24 september 2003 14:41
Om man silikonar fast dem på en plexiskiva eller dyl - är det bara att tuta och köra då? Dvs - man behöver inte blötlägga dem?
#8 - 24 september 2003 14:46
När dom väl legat i blöt så att dom sjunkar kan dom väl inte flyta upp igen. Verkar onödigt att hålla på med massa silokon o så. Man vill ha sitt akvarium lite flexibelt. Varation förnöjer :P
#9 - 24 september 2003 14:49
Men hur ställer man pinnarna upp så att de står kvar i upprätt läge om man inte siliconar fast dem? Ett tjock lager grus plus inte så stark cirkulation?
#10 - 24 september 2003 14:53
När dom väl legat i blöt så att dom sjunkar kan dom väl inte flyta upp igen. Verkar onödigt att hålla på med massa silokon o så. Man vill ha sitt akvarium lite flexibelt. Varation förnöjer :P
#11 - 24 september 2003 15:07
Samma svar igen? Variation förnöjer ju? ;P

Har jag fel i att man oftast designar bambupinnarna så att de står upprätt (som vasstrån?) Jamenar, även om de är blötlagda så att de inte flyter upp är det väl svårt att få dem att stå upp och balansera?
#12 - 24 september 2003 19:39
Jag hade mina i blöt i några dagar. Efter det så sjönk de i och för sig inte när jag lade ner dem i karet, men de hade blivit lagom tunga för att stanna kvar när jag stack ner dem i sanden. Det är lättare att få en naturlig look om man har dem lösa så de kan stå lite "vingligt". Resultatet går att gissa sig till om man går på länken nedan...
Vet inte om det kanske är lättare med sand än grus, sanden "smiter åt" bättre runt pinnarna tror jag.
#13 - 24 september 2003 20:11
Jag vet inte vad ni kör med för tjocklekar på era bambupinnar men de allra flesta är ju ihåliga, alltså fyllda med luft. Luft ger ju som bekant en väldig flytkraft. Kan man inte prova med att borra små hål genom de olika sektionerna så att man kan vattenfylla dessa hålrum?

/kalle
#14 - 24 september 2003 21:30
Jag hade som sagt mina bambupinnar i vatten i en dryg vecka och nu så står de rakt upp och ner i gruset. Har ganska finkornigt grus 2-3 mm skulle jag tippa på att det är (svart dessutom). Pinnarna är mellan 0,5 till 1,5 cm i diameter så har man tjockare pinnar kanske de måste ligga ännu längrei blöt innan de sjunker.

Annons