Bambudimma

#1 - 23 augusti 2012 16:18
Hej!

För cirka en vecka sedan startade jag upp mitt räkkar igen efter semestern. Det är på 20 liter och efter att ha fått skön inspiration här på Zoopet från hannesc med flera tänkte jag köra på Asienkänsla på akvariet. Så jag började såga bambupinnar... :)

Hur som, resultatet kändes väldigt bra men redan dagen efter var det väldigt dimmigt. Några dagar senare testade jag ändå med ett par körsbärsräkor från stora akvariet men de blev tyvärr inte långlivade. Några platyyngel har dock inga problem.

Min fråga är helt enkelt om det är farligt och när det släpper/om det släpper? Tycker det är lika dimmigt nu som i början.
#2 - 23 augusti 2012 16:59
ja hade inga problem alls me att bambun släppte ifrån något.
är du säker på att de är bambun?
#3 - 23 augusti 2012 17:47
Vet inte riktigt vad det ska vara annars? Tvättade sanden/stenen mycket noggrant. Har fäst bambun i stenar med juwels conexo, borde väl vara lugnt? Kan inte bli värre av litet akvarium då?
#4 - 23 augusti 2012 18:29
mitt var också runt 20L kanske 30.
hmm, de är nog bara å vänta ut det.
#5 - 23 augusti 2012 20:04
Jag ser två möjliga förklaringar

1. Allt vatten var nytt från kran, efter ett dygn kommer kalk falla ut. Helt ofarligt. Med en del växter i brukar det försvinna på högst 3 dygn. Tar man en del av vattnet från ett annat akvarium blir det inte lika kraftig fällning eller ingen alls.

2. Du har tillfört så mycket näring med bambun att du har fått en infusoriedimma. Med god syn kan man se att fällningen består av små små organismer som rör på sig - ofta lite ryckigt. De små liven drar en del syre, så man bör vänta med andra djur tills det blir klart (efter nån vecka eller så)
#6 - 23 augusti 2012 21:00
Okej, tack för infon!

Tog 10 liter från stora, inkörda akvariet och resten från kranen, precis som förra gången jag startade upp det. Skulle kanske kunna vara punkt 2 isf. Man ser små, små partiklar (aerosolliknande) men svårt att avgöra om de beter sig ryckigt. Har en hel del växter i akvariet; en dog tidigt (tror den krävde mycket ljus) medan de andra verkar må bra. Har i tre unga, små äppelsnäckor och tre platyyngel och förutom att känslan är att de är mer vid ytan än vanligt så verkar de må bra. Men räkor är väl känsligare. Är det bara att vänta ut eller borde jag köra en del vattenbyten tror ni?

Annons