Bambu

#1 - 28 juli 2003 22:06
Hej idag har jag köpt bambu (inte i zoo butik) kan man ha dessa i akvariet?

Den är grön och liksom snurrar sig på slutet.

Bara undrar skulle se roligt ut.....
#2 - 28 juli 2003 22:16
Ja det ska gå bra.
#3 - 28 juli 2003 22:17
Hur ska jag sätta i dom?
#4 - 28 juli 2003 22:20
Jag tror inte det är någon höjdare. De lever väl fortfarande?
#5 - 28 juli 2003 22:27
Jag vet flera som har stoppat i levande bambu i akvariet. Helst ska man nog låta dem växa upp över ytan, annars kanske de inte håller så länge?
#6 - 29 juli 2003 00:52
funkar utmärkt med bambu i akvariet. Mina sitter fast i leran som jag har under gruset till mina växter och gissa om bambun också gillar den dem växer så att det knakar, men det funkar nog åsså att sätta fast dem på nått annat sätt men hur vet jag inte...

mvh/Glenn
#7 - 29 juli 2003 08:45
Okej, det kan bli jävligt snyggt. Får prova själv och se vad som händer:)
#8 - 29 juli 2003 09:02
Jag stoppad i bambu som jag köpt på en vanlig affär och det gick inte så bra... Vattnet börjage stinka efter nån vecka och nått vitt släm kröp fram på bambun. Växterna som vat nära bambun började dö men fiskarna verkade inte bry sig.
#9 - 29 juli 2003 09:10
Det har jag hört innan, det var därför jag opponera mig. Tror att bambun klarar ett tag i vatten men inte mer. Död bambu kan man ju ha i.
#10 - 29 juli 2003 09:17
Hej!

Jag har haft levande i mitt kar nu i över ett år och det är inga problem. De växer och frodas Jag har bara ställt dem på botten så att de lutar mot baksidan och sticker upp i matningshålen i täckglaset.

Mvh Andreas
#11 - 29 juli 2003 10:45
beror ju på vilken bambu man köper, finns bambu som klarar vatten aldeles utmärkt, sen finns det bambu som växer torrt som nog skulle ruttna och dö direkt.

Dom som nu säljs avkapade, tillsnirklade är ju någon vattentålig bambu efter som den säljs för att ställa i rent vatten och där kan dom så fitt jag vet både växa å frodas rätt så länge.
#12 - 29 juli 2003 13:42
Den jag hade i var död, det var det som var så konstigt...
#13 - 29 juli 2003 16:23
De gröna pinnarna med "snurr" i toppen är inte bambu (även om de kallas för "Lucky Bamboo") utan ett slags Dracaena. De klarar sig hur bra som helst i ett öppet akvarium med tillräckligt med ljus, bara bladen är ovanför vattenytan. /Cecilia
#14 - 30 juli 2003 18:19
Som du söger Cecilia så tror jag att den jag har är en så kallad lucky bamboo tack för tipsen.....
#15 - 12 augusti 2003 13:23
När ni ändå diskuterar bambu:

Jag har planerat att göra en asiatiskt "nästan-biotop" och vill
ha torkad död bambu i. Har läst på flera ställen om den vita geggan som tränger ut och tar död på saker, men även läst om de som lyckats med bambun.
Vad jag inte hittat, är om det bara är att stoppa ner den i karet, eller ska den behandlas på ngt sätt för att inte läcka den där geggan?
Kan man köpa bambu vart som helst eller kan den tänkas vara behandlad med något olämpligt?
#16 - 13 augusti 2003 18:12
Undrar jag med...Någon som vet?
#17 - 18 augusti 2003 13:13
Jag jobbar extra på ett gardencenter och vi säljer bambu i de flesta storlekar och längder. De grövre stammarna (inte de vanliga blomsterpinnsbambun) är ofta lackade med nån lack. Vad det är för lack vet jag inte och har inte provat att ha det i akvarium (även om jag också funderar på det..)

Kalle
#18 - 18 augusti 2003 13:27
Jag har inhandlat bambu, på affären sa dom att det går bra i akvariumet. Det viktiga var att toppen på bambun är tätad med vax eller silicon.

Annons