Ballongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa?

#1 - 6 augusti 2007 17:21
Har beslutsångest vad jag ska uttöka med i mitt kar. Ska sälja av lite endlers nu och ska då köpa lite andra sorters ungfödare. Tycker mycket om black molly och har ett par av dem. Har funderat på ballongmolly men är de tåliga, finns de i naturen som de ser ut nu? Är de "sönderavlade mollys" som de har odlat fram för att få en ny typ av molly?Jag menar inget illa med denna diskussion utan vill bara veta lite mer om denna fisk.
#2 - 6 augusti 2007 17:25
De är en odlingsform av vanlig molly, och det är kanske en smaksak om man gillar dem eller inte.
En del exemplar ser ut att ha lite problem att ta sig fram och i naturen skulle de blivit uppätna fortare än du kan säga pannkaka;).
#3 - 6 augusti 2007 18:32
Så de har svårigheter att simma?. Kan de föröka sig med black mollys? Finns det någon färg som kommer från början?Är de tåliga eller råkar de lättare ut för sjukdomar? Tål de inte strömt vatten dvs en lite kraftigare pump?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 augusti 2007 19:07
Det enda skillnaden mot vanliga molly är väl att de är betydligt klumpigare. Det spelar dock mindre roll i akvariemiljö - om man sedan föredrar klumpigare fiskar är väl mest en estetisk fråga.
Det finns flera olika färgformer även av ballongmolly.
De korsar sig med vanliga molly.
Dom tål strömt vatten.
De är ungefär lika tåliga som vanliga molly.
#5 - 6 augusti 2007 20:49
Hm jag vet inte om jag gillar att de korsar sig med vanliga mollys för då kan det ju bli alla möjliga varianter..får nog lov att fundera lite hur jag ska göra, men tusen tack för svaren!
#6 - 7 augusti 2007 13:39
jag har aldrig sett ballongmollys i verkligheten, men vanliga mollys hör till mina favoriter, särskilt silvermollys med lyrstjärt
#7 - 7 augusti 2007 14:02
cikliden2 skrev:
Så de har svårigheter att simma?. Kan de föröka sig med black mollys? Finns det någon färg som kommer från början?Är de tåliga eller råkar de lättare ut för sjukdomar? Tål de inte strömt vatten dvs en lite kraftigare pump?

Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar :) Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet :) Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
#8 - 7 augusti 2007 14:07
Ajdin skrev:
Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar :) Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet :) Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.

jo det är klart att de förökar sig med andra mollys, dina kanske inte gjorde det, men man kan inte säga att det inte händer för det
#9 - 7 augusti 2007 14:46
Nu kommer jag nog att få en hel del ovett, men det får inte hindra en från att sticka ut hakan :D

Jag tycker inte att man ska köpa framodlade missfoster som, balongmolly, golfbollar, papegojciklid mm.

Att det odlas fram olika färgvarianter är helt ok då det knappast påverkar t.ex. fiskars simförmåga, i övrigt så tycker jag att vi ska använda vårt rätt som konsumenter och inte köpa dessa fiskar.

Ingen efterfrågan = inga missfoster [B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 augusti 2007 15:16
Varför klanka ner på andras smak. Fördöm gärna de fiskar som du vill fördömma men starta istället en egen tråd om detta.

Självklart förändras fiskarnas simförmåga genom aveln och även genom att vi ger dom för mycket mat (de blir för feta). Detta är dock rätt ointressant i akvarium eftersom det ändå är en artificiell miljö där de inte behöver kunna simma snabbt, och de kan även ha iögonfallande färger eftersom det där inte finns några predatorer.

Om däremot aveln ger fiskarna en kropp som t.ex. innbär att ryggraden knäcks så är det en helt annan sak eftersom fiskarna då skadas rent fysiskt.

Själv har jag riktigt kolsvarta black molly och tycker att de är väldigt vackra och graciösa. Jag tycker inte att ballongmolly är snygga och att det ser konstigt ut när de rör sig, så jag skulle inte köpa sådana, men det är ju min smak och jag tycker att det upp till var och en och själv få bestämma vad man gillar.
Man skall inte leka smakdomstol och moralisera över eller fördöma andras smak, då är man helt fel ute.
#11 - 7 augusti 2007 18:42
Okej tack för alla svar! Jag tror att det nu lutar åt att jag köper fler black mollys (sphenops eller något liknande hette det) mitt par är också välidigt fint och de är mörka i färgen.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 augusti 2007 19:00
cikliden2 skrev:
Okej tack för alla svar! Jag tror att det nu lutar åt att jag köper fler black mollys (sphenops eller något liknande hette det) mitt par är också välidigt fint och de är mörka i färgen.

Då tycker jag att du skall behålla dom och istället kanske skaffa några fler - riktigt svarta vanliga molly är väldigt snygga.
#13 - 8 augusti 2007 05:24
Visst det skulle vara helt möjligt att öppna en helt ny tråd i ämnet, men varför då? Tråden heter, ”Balongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa” Tja, fördel - det finns inga utan köp den vanliga formen istället. Nackdel, den kan inte simma ordentligt vilket borde vara ganska viktigt om man var fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 augusti 2007 05:32
rsoderberg skrev:
Visst det skulle vara helt möjligt att öppna en helt ny tråd i ämnet, men varför då? Tråden heter, ”Balongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa” Tja, fördel - det finns inga utan köp den vanliga formen istället. Nackdel, den kan inte simma ordentligt vilket borde vara ganska viktigt om man var fisk.

Men du räknar ju inte upp några egentliga vare sig fördelar eller nackdelar utan moraliserar bara. Visst är det viktigt för en fisk att kunna simma ordentligt, men ballongmolly kan simma fullt tillräckligt för ett liv i ett akvarium och det är ju det den är avlad för.
#15 - 8 augusti 2007 23:05
Ajdin skrev:

De korsar sig visst, men troligen ser ynglen mer ut som riktiga molly, genetiska defekter har en tendens att spädas ut om det dyker upp friskare gener i en befruktning. Troligen kan man också ibland få se "vanliga" mollyyngel i sitt akvarium även om man bara har "ballongisar" från början.:D
#16 - 8 augusti 2007 23:06
rsoderberg skrev:
Nu kommer jag nog att få en hel del ovett, men det får inte hindra en från att sticka ut hakan :D

Jag tycker inte att man ska köpa framodlade missfoster som, balongmolly, golfbollar, papegojciklid mm.

Att det odlas fram olika färgvarianter är helt ok då det knappast påverkar t.ex. fiskars simförmåga, i övrigt så tycker jag att vi ska använda vårt rätt som konsumenter och inte köpa dessa fiskar.

Ingen efterfrågan = inga missfoster [B)]

KUNDE INTE SAGT DET BÄTTRE SJÄLV......:mad::D
#17 - 8 augusti 2007 23:10
Men du räknar ju inte upp några egentliga vare sig fördelar eller nackdelar utan moraliserar bara. Visst är det viktigt för en fisk att kunna simma ordentligt, men ballongmolly kan simma fullt tillräckligt för ett liv i ett akvarium och det är ju det den är avlad för.

Eller så är den mera avlad att se kul ut = mer kommersiellt gångbar, OCH DET KAN MAN JU HA VISSA INVÄNDNINGAR MOT....:D bara för att man kan göra vissa saker betyder inte att kan skall göra det....
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 augusti 2007 06:49
tummen skrev:
Eller så är den mera avlad att se kul ut = mer kommersiellt gångbar, OCH DET KAN MAN JU HA VISSA INVÄNDNINGAR MOT....:D bara för att man kan göra vissa saker betyder inte att kan skall göra det....

Det går all avel ut på - t.o.m när vi matar våra fiskar med färgfoder så är det för att de skall bli vackrare och med andra ord mer kommersiellt gångbar.
Det är bara det att det accepterar smakpoliserna för det tycker dom är snyggt medan de inte tycker det är snyggt med "runda" fiskar. Det vill säga smakpoliserna sätter sig till doms över andras smak och anser sig själva vara förmer i detta sammnahang.

En helt annan sak är att vissa fiskar har avlats på ett sådant sätt att deras kroppsfunktioner skadas allvarligt - t.ex. så kan guppy avlas med så stora fenor att ryggraden inte orkar bära kroppen. Detta är naturligtvis fel, men det är fel ur djurskyddssynpunkt och inte fel pga smakpoliserna inte gillar dom. Vad jag vet så är detta dock inte fallet med ballongmolly
#19 - 9 augusti 2007 09:16
Är det smak att tycka att fiskar ska kunna simma ordenligt? Oavsett om det finns fiender eller ej.

Jag tycker att det är lika fel som att schäfrar avlas så att dom går på hasorna med allvarliga höft och ryggproblem. Eller att vissa hundar och katter inte kan andas ordentligt.

Jag är inte en smakpolis. Jag tycker bara att levande varelser ska kunna leva ett drägligt liv, därav moraliserar jag inte heller över smak utan kan tycka att det är oetiskt att avla fram fiskar som inte kan simma ordenligt ”bara för att det går”

Utöver det tycker jag att det är en trevlig diskussion, hur tråkig vore inte världen om alla tyckte som mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 9 augusti 2007 11:30
rsoderberg skrev:
Är det smak att tycka att fiskar ska kunna simma ordenligt? Oavsett om det finns fiender eller ej.

Jag tycker att det är lika fel som att schäfrar avlas så att dom går på hasorna med allvarliga höft och ryggproblem. Eller att vissa hundar och katter inte kan andas ordentligt.

Jag är inte en smakpolis. Jag tycker bara att levande varelser ska kunna leva ett drägligt liv, därav moraliserar jag inte heller över smak utan kan tycka att det är oetiskt att avla fram fiskar som inte kan simma ordenligt ”bara för att det går”

Utöver det tycker jag att det är en trevlig diskussion, hur tråkig vore inte världen om alla tyckte som mig.

Nästintill ingen fisk kan simma ordentligt i ett akvaries begränsade yta - i så fall måste du ju ta avstånd från hela akvariehobbyn.
Snarare är det ju i så fall att dessa klumpiga avelsformer i så fall är bättre anpassade till ett akvaries begränsade yta än sina snabbsimmande släktingar.
#21 - 9 augusti 2007 12:39
Nästintill ingen fisk kan simma ordentligt i ett akvaries begränsade yta - i så fall måste du ju ta avstånd från hela akvariehobbyn.

Snarare är det ju i så fall att dessa klumpiga avelsformer i så fall är bättre anpassade till ett akvaries begränsade yta än sina snabbsimmande släktingar.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag är hemskt ledsen, men jag utövar nu min demokratiska rätt att inte hålla med dig.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men som jag sa, vilken tur att inte alla tycker likadant - det skulle vara mycket tråkigt att inte ha någon att diskutera med.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 augusti 2007 12:48
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag är hemskt ledsen, men jag utövar nu min demokratiska rätt att inte hålla med dig.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men som jag sa, vilken tur att inte alla tycker likadant - det skulle vara mycket tråkigt att inte ha någon att diskutera med.[/FONT][/SIZE]

Och jag är inte det minsta ledsen för att jag inte håller med dig;) - det var ju för övrigt du som tog upp ämnet i en annans tråd och då får man ju finna sig i mothugg.

Själv tycker jag bara att det är positivt och intressant att frågor som dessa diskuteras och att åsikter vägs mot varandra. Jag tycker dock att viktiga frågor som dessa borde diskuteras i en egen tråd och inte som nu varje gång ett inlägg dyker upp där någon frågar om dessa fiskar. Detta händer tyvärr gång på gång.
#23 - 9 augusti 2007 12:56
Fördelar med ballongmolly: Vissa tycker den är snygg:)
Nackdelar: Vissa tycker dom är fula (jag hör till den gruppen);)
Har desutom läst att dom ofta har problem med ryggraden, vet inte om det är sant, men när det bara finns minsta misstanke skulle jag aldrig vilja ha dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 augusti 2007 15:20
Kjaer skrev:
Har desutom läst att dom ofta har problem med ryggraden, vet inte om det är sant, men när det bara finns minsta misstanke skulle jag aldrig vilja ha dom.

Det är möjligt, men det verkar rätt osannolikt. Oftast är det faktiskt fiskar med extremt stora fenor som får ryggradsproblem - så därför tror jag i så fall snarare att de molly som odlats fram med extra stora fenor är de som ligger i farozonen
#25 - 9 augusti 2007 17:12
Och jag är inte det minsta ledsen för att jag inte håller med dig;) - det var ju för övrigt du som tog upp ämnet i en annans tråd och då får man ju finna sig i mothugg.

Själv tycker jag bara att det är positivt och intressant att frågor som dessa diskuteras och att åsikter vägs mot varandra. Jag tycker dock att viktiga frågor som dessa borde diskuteras i en egen tråd och inte som nu varje gång ett inlägg dyker upp där någon frågar om dessa fiskar. Detta händer tyvärr gång på gång.

Det är helt ok för mig :D Så jag lägger ned det här nu. Kan inte du formulera en bra tråd där våra uppfattningar kan dryftas, bara så jag inte trampar i klaveret och lägger den på ett felaktigt sätt?
#26 - 9 augusti 2007 18:51
Hmm
Knappt man vågar sig in i disskutionen här.
Jag köpte på mig Ballonger för något år sedan.
Mest för att jag tyckte dom var fruktansvärt sööööta.
Kan meddela alla som anser att dessa fiskar skall ha simproblem att så är inte fallet i mitt akvarie, dom klarar sig glatt undan från diverse glupska skalarer och förökar sig utan att ge några defekta fiskar.
Så några simproblem har jag inte upplevt, tur kanske vad vet jag?
I mina ögon en söt och rolig fisk, men smaken är som tur som baken delad :)
Skulle jag köpa dem idag, tveksamt men mest för att dom inte lägre passar in bland övrig fisk. Skulle jag ha ett akvarie med mollys och diverse yngelfödare så skulle jag välja dem igen.
/b
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 9 augusti 2007 19:22
rsoderberg skrev:
Det är helt ok för mig :D Så jag lägger ned det här nu. Kan inte du formulera en bra tråd där våra uppfattningar kan dryftas, bara så jag inte trampar i klaveret och lägger den på ett felaktigt sätt?

Har lite mycket att göra nu (man måste jobba lite ibland;)) så jag hinner inte själv ta tag i det nu. Dock om inte någon annan hinner före så kommer jag att starta upp en sådan tråd framöver. Vore ju sedan bra för alla "sidor" att ha den tråden att hänvisa till när frågor om den "typen" av fiskar dyker upp framöver.
#28 - 9 augusti 2007 20:03
oj vilka diskussioner det blev här!? Trodde att jag hade fått alla svar nu men så var visst inte fallet. Intressant att se hur olika alla ställer sig till min fråga. Imorgon ska jag iväg och köpa mollys iallafall:-)
#29 - 10 augusti 2007 05:24
Har lite mycket att göra nu (man måste jobba lite ibland;)) så jag hinner inte själv ta tag i det nu. Dock om inte någon annan hinner före så kommer jag att starta upp en sådan tråd framöver. Vore ju sedan bra för alla "sidor" att ha den tråden att hänvisa till när frågor om den "typen" av fiskar dyker upp framöver.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det känns konstigt att vi är överens för en gångs skull :D [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ha en trevlig helg[/FONT][/SIZE]
#30 - 10 augusti 2007 10:07
cikliden2 skrev:
oj vilka diskussioner det blev här!? Trodde att jag hade fått alla svar nu men så var visst inte fallet. Intressant att se hur olika alla ställer sig till min fråga. Imorgon ska jag iväg och köpa mollys iallafall:-)

Ballongisar eller "vanliga"?
#31 - 10 augusti 2007 11:32
Jag har bestämt mig för "vanliga" Sphenops" svarta mollys, har ett par av dessa som är jättesvarta och fina i färgen så jag ska köpa fler i samma affär. Ska fundera längre när det gäller ballongmollys.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 10 augusti 2007 11:36
Fick Practical Fish Keeping idag och där var det en kortare notis om just ballongmolly där det nämndes att avkomma efter dom oftast inte blev ballongisar och fick en grå färg.
#33 - 10 augusti 2007 11:44
Fick Practical Fish Keeping idag och där var det en kortare notis om just ballongmolly där det nämndes att avkomma efter dom oftast inte blev ballongisar och fick en grå färg.

Detta ær offtopic , men jag frågar ændå;)
Ær Practical Fish Keeping en bra tidning? Funderar lite på om jag ska prenumerera på den, kanske...
#34 - 10 augusti 2007 12:38

Precis som jag skrivit innan alltså, kul att man hade rätt.....:D
#35 - 10 augusti 2007 12:39
Kjaer skrev:

Ær Practical Fish Keeping en bra tidning? Funderar lite på om jag ska prenumerera på den, kanske...

Jajamensan! Detta var off topic, hade kanske passat bättre som ett privat meddelande till Kjell istället?:p:D:) Ha en bra helg....[:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 10 augusti 2007 13:40
tummen skrev:
Precis som jag skrivit innan alltså, kul att man hade rätt.....:D

Rätt och rätt när det gällde detb kanske:D men de nämnde inget om de var framodlade missfoster som knappt kunde simma och som är väldigt kortlivade och den tidningen är väl annars rätt manisk när det gäller sådant;)
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 10 augusti 2007 13:47
Kjaer skrev:

Hyfsat bra - tjock tidning som alltid innehåller några bra artiklar. Lite billigt papper så trycket är inte så där jättebra.

Finns flera tyska tidningar som är betydligt bättre - men det är ju alltid lite jobbigare med tyskan än med engelska.

Jajamensan! Detta var off topic, hade kanske passat bättre som ett privat meddelande till Kjell istället?:p:D:)

I så fall bättre att starta en ny tråd - pm eller mail, svarar jag inte på om det inte har direkt med Zoopet eller liknande att göra. Skulle jag börja svara på sådant så skulle det vara ett heltidsjobb.
#38 - 10 augusti 2007 17:08
Nu har jag varit och köpt lite nya fiskar. Det blev 5 gula mollys och 2 svarta mollyhonor:-)(ej ballongmollys)
#39 - 12 augusti 2007 00:36

I så fall bättre att starta en ny tråd - pm eller mail, svarar jag inte på om det inte har direkt med Zoopet eller liknande att göra. Skulle jag börja svara på sådant så skulle det vara ett heltidsjobb.

Ja, men om man har mer privata frågor till andra än [COLOR=Red]dig[/COLOR], då är PM bättre än att skriva i trådarna om sådant...tycker jag i allafall. Att du jämt har så mycket att göra kan inte jag göra nå´t åt....;):D.
#40 - 12 augusti 2007 00:38
cikliden2 skrev:
Nu har jag varit och köpt lite nya fiskar. Det blev 5 gula mollys och 2 svarta mollyhonor:-)(ej ballongmollys)

Vad bra-tycker jag som inte gillar ballongmollysar....[;)][^]:D
#41 - 12 augusti 2007 15:31
Den ena gula var jättetjock så jag bad säljaren att ta henne och på kvällen hade jag i henne i yngelburen och nu har jag fått minst 15st små mollybebisar!. Hon har säkert hunnit äta upp några då flera var hos henne som hon mumsade av.De är svarta med ljust huvud??!!Hanen kanske var svart för inte kan de bli helgula senare heller?
#42 - 12 augusti 2007 17:15
cikliden2 skrev:
Den ena gula var jättetjock så jag bad säljaren att ta henne och på kvällen hade jag i henne i yngelburen och nu har jag fått minst 15st små mollybebisar!. Hon har säkert hunnit äta upp några då flera var hos henne som hon mumsade av.De är svarta med ljust huvud??!!Hanen kanske var svart för inte kan de bli helgula senare heller?

Hon var säkert korsad med flera olika hanar, för de gick väl i mixat akvarium i affären? Om någon av dem blir en hane och korsar sig med en gul hona igen så får du 25% gula rent teoretiskt i alla fall, men du hade väl gula hanar också???? Eller har jag fel? Du kanske köpte svarta hanar:confused:.

En gång gjorde jag så när jag köpte en superfet guppyhona, (hade egentligen inte plats för henne men kunde inte låta bli) men jag hann bara ut från affären så hade hon fött MINST 50 yngel i påsen :eek:[:)]....snacka om att få valuta för pengarna...:D[8D]
#43 - 12 augusti 2007 18:07
De gick i ett akvarium med enbart gula mollys men jag har en svart hane hemma men han är garanterat inte pappa denna gång;-).Är det svårt att kunna sälja flerfärgade mollys?
#44 - 12 augusti 2007 18:09
tummen skrev:
Hon var säkert korsad med flera olika hanar, för de gick väl i mixat akvarium i affären? Om någon av dem blir en hane och korsar sig med en gul hona igen så får du 25% gula rent teoretiskt i alla fall, men du hade väl gula hanar också???? Eller har jag fel? Du kanske köpte svarta hanar:confused:.

En gång gjorde jag så när jag köpte en superfet guppyhona, (hade egentligen inte plats för henne men kunde inte låta bli) men jag hann bara ut från affären så hade hon fött MINST 50 yngel i påsen :eek:[:)]....snacka om att få valuta för pengarna...:D[8D]

Glömde tillägga att det var ju verkligen valuta för pengarna:-) . Själv har jag aldrig fått så många yngel av levandefödare men jag har heller aldrig haft dem i speciellt yngelkasse förrän nu heller, så då är det ju svårt att veta.
#45 - 12 augusti 2007 19:09
cikliden2 skrev:
Glömde tillägga att det var ju verkligen valuta för pengarna:-) . Själv har jag aldrig fått så många yngel av levandefödare men jag har heller aldrig haft dem i speciellt yngelkasse förrän nu heller, så då är det ju svårt att veta.

Jag tjatar säkert, men med ett välplanterat akvarium så behövs ingen födkasse.....:p:mad::D
#46 - 12 augusti 2007 20:29
tummen skrev:
Jag tjatar säkert, men med ett välplanterat akvarium så behövs ingen födkasse.....:p:mad::D

Jag kan bara hålla med.
#47 - 13 augusti 2007 07:33
Jag har enormt mycket växter då jag även göder så det ser nästan ut som en djungel. Men jag har fått yngel av mina svarta mollys i 2 omgångar och endast 1 av varje kull har klarat sig? Fast jag har ju haft kardinaltetror som jag inte har kvar nu som kanske åt upp de flesta? De växter som jag har nu är tigerlotus och den är ju så låg och sedan tre stora anubias och resten olika vallisineria. Men de är ju så glesa nedtill så där kan ju inte ynglen gömma sig så bra utan det är ju mest tätt upptill. Vad har ni för växter i era kar med levandefödare? Förresten har även stora flytväxter som jag tror heter vattenhyasint också som förökar sig enormt som de kan gömma sig under.

Annons