cikliden2 skrev:Så de har svårigheter att simma?. Kan de föröka sig med black mollys? Finns det någon färg som kommer från början?Är de tåliga eller råkar de lättare ut för sjukdomar? Tål de inte strömt vatten dvs en lite kraftigare pump?
Ajdin skrev:Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar :) Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet :) Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
cikliden2 skrev:Okej tack för alla svar! Jag tror att det nu lutar åt att jag köper fler black mollys (sphenops eller något liknande hette det) mitt par är också välidigt fint och de är mörka i färgen.
rsoderberg skrev:Visst det skulle vara helt möjligt att öppna en helt ny tråd i ämnet, men varför då? Tråden heter, Balongmollys, fördelar vs nackdelar med att köpa Tja, fördel - det finns inga utan köp den vanliga formen istället. Nackdel, den kan inte simma ordentligt vilket borde vara ganska viktigt om man var fisk.
Ajdin skrev:Nej dom förökar sig inte med andra sorters mollysar :) Jag hade ballong och black molly och det blev inget där mellan dom. Dom är ganska tåliga men sköt om akvariet :) Joo dom tål strömt vatten men nu vet jag inte hur strömt du menar exakt.
rsoderberg skrev:Nu kommer jag nog att få en hel del ovett, men det får inte hindra en från att sticka ut hakan :D
Jag tycker inte att man ska köpa framodlade missfoster som, balongmolly, golfbollar, papegojciklid mm.
Att det odlas fram olika färgvarianter är helt ok då det knappast påverkar t.ex. fiskars simförmåga, i övrigt så tycker jag att vi ska använda vårt rätt som konsumenter och inte köpa dessa fiskar.
Ingen efterfrågan = inga missfoster [B)]
Kjell Fohrman skrev:Men du räknar ju inte upp några egentliga vare sig fördelar eller nackdelar utan moraliserar bara. Visst är det viktigt för en fisk att kunna simma ordentligt, men ballongmolly kan simma fullt tillräckligt för ett liv i ett akvarium och det är ju det den är avlad för.
tummen skrev:Eller så är den mera avlad att se kul ut = mer kommersiellt gångbar, OCH DET KAN MAN JU HA VISSA INVÄNDNINGAR MOT....:D bara för att man kan göra vissa saker betyder inte att kan skall göra det....
rsoderberg skrev:Är det smak att tycka att fiskar ska kunna simma ordenligt? Oavsett om det finns fiender eller ej.
Jag tycker att det är lika fel som att schäfrar avlas så att dom går på hasorna med allvarliga höft och ryggproblem. Eller att vissa hundar och katter inte kan andas ordentligt.
Jag är inte en smakpolis. Jag tycker bara att levande varelser ska kunna leva ett drägligt liv, därav moraliserar jag inte heller över smak utan kan tycka att det är oetiskt att avla fram fiskar som inte kan simma ordenligt bara för att det går
Utöver det tycker jag att det är en trevlig diskussion, hur tråkig vore inte världen om alla tyckte som mig.
Kjell Fohrman skrev:Nästintill ingen fisk kan simma ordentligt i ett akvaries begränsade yta - i så fall måste du ju ta avstånd från hela akvariehobbyn.
Snarare är det ju i så fall att dessa klumpiga avelsformer i så fall är bättre anpassade till ett akvaries begränsade yta än sina snabbsimmande släktingar.
rsoderberg skrev:[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag är hemskt ledsen, men jag utövar nu min demokratiska rätt att inte hålla med dig.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men som jag sa, vilken tur att inte alla tycker likadant - det skulle vara mycket tråkigt att inte ha någon att diskutera med.[/FONT][/SIZE]
Kjaer skrev:Har desutom läst att dom ofta har problem med ryggraden, vet inte om det är sant, men när det bara finns minsta misstanke skulle jag aldrig vilja ha dom.
Kjell Fohrman skrev:Och jag är inte det minsta ledsen för att jag inte håller med dig;) - det var ju för övrigt du som tog upp ämnet i en annans tråd och då får man ju finna sig i mothugg.
Själv tycker jag bara att det är positivt och intressant att frågor som dessa diskuteras och att åsikter vägs mot varandra. Jag tycker dock att viktiga frågor som dessa borde diskuteras i en egen tråd och inte som nu varje gång ett inlägg dyker upp där någon frågar om dessa fiskar. Detta händer tyvärr gång på gång.
rsoderberg skrev:Det är helt ok för mig :D Så jag lägger ned det här nu. Kan inte du formulera en bra tråd där våra uppfattningar kan dryftas, bara så jag inte trampar i klaveret och lägger den på ett felaktigt sätt?
Kjell Fohrman skrev:Har lite mycket att göra nu (man måste jobba lite ibland;)) så jag hinner inte själv ta tag i det nu. Dock om inte någon annan hinner före så kommer jag att starta upp en sådan tråd framöver. Vore ju sedan bra för alla "sidor" att ha den tråden att hänvisa till när frågor om den "typen" av fiskar dyker upp framöver.
Kjell Fohrman skrev:Fick Practical Fish Keeping idag och där var det en kortare notis om just ballongmolly där det nämndes att avkomma efter dom oftast inte blev ballongisar och fick en grå färg.
Kjell Fohrman skrev:Fick Practical Fish Keeping idag och där var det en kortare notis om just ballongmolly där det nämndes att avkomma efter dom oftast inte blev ballongisar och fick en grå färg.
Kjaer skrev:Detta ær offtopic , men jag frågar ændå;)
Ær Practical Fish Keeping en bra tidning? Funderar lite på om jag ska prenumerera på den, kanske...
tummen skrev:Precis som jag skrivit innan alltså, kul att man hade rätt.....:D
Kjaer skrev:Detta ær offtopic , men jag frågar ændå;)
Ær Practical Fish Keeping en bra tidning? Funderar lite på om jag ska prenumerera på den, kanske...
Jajamensan! Detta var off topic, hade kanske passat bättre som ett privat meddelande till Kjell istället?:p:D:)
Kjell Fohrman skrev:
I så fall bättre att starta en ny tråd - pm eller mail, svarar jag inte på om det inte har direkt med Zoopet eller liknande att göra. Skulle jag börja svara på sådant så skulle det vara ett heltidsjobb.
cikliden2 skrev:Den ena gula var jättetjock så jag bad säljaren att ta henne och på kvällen hade jag i henne i yngelburen och nu har jag fått minst 15st små mollybebisar!. Hon har säkert hunnit äta upp några då flera var hos henne som hon mumsade av.De är svarta med ljust huvud??!!Hanen kanske var svart för inte kan de bli helgula senare heller?
tummen skrev:Hon var säkert korsad med flera olika hanar, för de gick väl i mixat akvarium i affären? Om någon av dem blir en hane och korsar sig med en gul hona igen så får du 25% gula rent teoretiskt i alla fall, men du hade väl gula hanar också???? Eller har jag fel? Du kanske köpte svarta hanar:confused:.
En gång gjorde jag så när jag köpte en superfet guppyhona, (hade egentligen inte plats för henne men kunde inte låta bli) men jag hann bara ut från affären så hade hon fött MINST 50 yngel i påsen :eek:[:)]....snacka om att få valuta för pengarna...:D[8D]
cikliden2 skrev:Glömde tillägga att det var ju verkligen valuta för pengarna:-) . Själv har jag aldrig fått så många yngel av levandefödare men jag har heller aldrig haft dem i speciellt yngelkasse förrän nu heller, så då är det ju svårt att veta.
tummen skrev:Jag tjatar säkert, men med ett välplanterat akvarium så behövs ingen födkasse.....:p:mad::D