Balans

#1 - 28 juli 2004 11:30
Hej!

Är väl ny på sidan så att säga. Har läst en del här tidigare, men vill nu dela med mig lite.

Har ett 200L helglas, Eheim 2224, Fluval 3plus, massor av bottensten, lavasten och kalksten samt alldeles för många ciklider som medföljde karet som köptes begagnat då det var ett år (han tröttnade på underhållet...).

Nu efter 2 månader verkar jag äntligen ha hittat en bra balans i karet. Algerna minskar och syresättningen och vattenströmningen är hög. Har ganska mycket salt i som medicinering för tillfället (vad är normalt???) Alla fiskarna mår bra och leker för fullt trots att de är så många. Planerar att till hösten när nya leveranser kommer in byta ut ca 10 fiskar mot 1+2 Cyrtocara morii.

Har ni några bra tips till mig? Något speciellt jag bör tänka på? Fiskval? Antal fiskar? Tar tacksamt emot tips och vill tillägga att jag verkligen älskar mitt akvarium!
#2 - 28 juli 2004 11:40
Att ha Cyrtocara moorii i ett 200 är inte alls bra och det tycker jag inte du skall göra! De blir stora och gillar stora vattenytor att simma på. Ingen bra idé! Leta annat.

Vad gäller salt så tycker folk väldigt olika. Vissa har inget i alls, vissa har 2dl per 100 liter. Vissa har grovsalt och vissa har specialsalt. Vissa har jod, vissa har utan jod. Man kan väl säga som regel att du iallafall inte bör gå över 2dl per 100 liter får då kan fiskarna får problem med celler och grejer...

2 anser jag är aldelles för mycket också. Jag har 1dl / 100 liter bytt vatten. (Påfyllt vatten från dunstat vatten behöver inte nytt salt)
#3 - 28 juli 2004 11:49
Själv så saltar jag inte regelbundet, för att fiskarna inte ska vänja sig...
Jag har dock mbunas, som jag inte tror ska ha för mkt salt, eller har jag fel?

Mvh Malawi´n
#4 - 28 juli 2004 11:56
Jaså. Hade tre morii tidigare i ett 250 liters och de verkade trivas...?! Vill gärna ha blå firrar som kontrast till de röda/gula... Även flerfärgade går bra. Några tips på bra fiskar? Jag kommer efter bytet att ha 3 arter...
#5 - 28 juli 2004 12:18
Allt är relativt, men moorii i 250 känns jädrigt trångt! När jag snacka salt menar jag just med malawi och mbuna alltså...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 juli 2004 12:50
Jaså. Hade tre morii tidigare i ett 250 liters och de verkade trivas...?!

Och hur vet du det? Jag har hört talas om hästar som kan prata men fiskar[:O].
Inga fiskar förtjänar att placeras i en "skrubb".
#7 - 28 juli 2004 13:53
En liten fråga bara:
Hur stort kar behöver Cyrtocara moorii...?
Tycker att det är fina fiskar och skulle vilja ha sådana ngn gång i framtiden:P

Mvh Malawi´n
#8 - 28 juli 2004 14:05
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Jaså. Hade tre morii tidigare i ett 250 liters och de verkade trivas...?!

Och hur vet du det? Jag har hört talas om hästar som kan prata men fiskar[:O].
Inga fiskar förtjänar att placeras i en "skrubb".
[/quote]

Formodade helt enkelt att de trivdes om de lekte ofta och ynglade av sig...!?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 28 juli 2004 14:14
Formodade helt enkelt att de trivdes om de lekte ofta och ynglade av sig...!?

Stäng in två människor i en garderob - nog sjutton "leker dom" men är det ett bevis på att dom trivs?[}:)]
#10 - 28 juli 2004 14:59
hehe...
Klockren!

Mvh Malawi´n
#11 - 28 juli 2004 15:15

[quote]Formodade helt enkelt att de trivdes om de lekte ofta och ynglade av sig...!?

Stäng in två människor i en garderob - nog sjutton "leker dom" men är det ett bevis på att dom trivs?[}:)]
[/quote]
Förmodar att alla människor är lyckligast om de bor i slott?[:P]
Är helt övertygad att de mådde alldeles utmärkt i mitt akvarium, men ska tänka mig för innan jag skaffar nya. Har du kanske några bättre förslag till mig?
#12 - 28 juli 2004 18:27
Varför överge mbunas...?

Mvh malawi´n
#13 - 28 juli 2004 18:41
Ursprungligen skickat av malawi´n

Varför överge mbunas...?

Mvh malawi´n

När karet är klart är min tanke att det ska innehålla 4 arter (skrev fel tidigare).
3 Metriaclima greshakei "Makokola"
3 Metriaclima estherae "Minos Reef"
3-4 Labidochromis caeruleus "Kakusa"
3 av ännu okänd art...
samt
2 Glyptoperichthys gibbiceps (som kommer att flyttas när de blir för stora...)
1 Ancistrus dolichopterus

Har du eller någon annan något tips till mig om någon vacker Mbuna med blått i både hane och hona?
#14 - 28 juli 2004 18:59
2 Glyptoperichthys gibbiceps (som kommer att flyttas när de blir för stora...)

Enligt mig mkt stora "producenter" av skit;)
3 Metriaclima greshakei "Makokola"

3 Metriaclima estherae "Minos Reef"

3-4 Labidochromis caeruleus "Kakusa"

Ser bra ut, enligt mig. Jag gillar estherae...
1 Ancistrus dolichopterus

Är det vanligt att ha ancistrus med mbunas?
Har du eller någon annan något tips till mig om någon vacker Mbuna med blått i både hane och hona?

Hongi är ju blå/lila med blåsvarta lodräta ränder, eller hur? Mycket fin fisk! har dock ingen egen erfarenhet av fisken, eller om den passar med dina.

Mvh Malawi´n
#15 - 28 juli 2004 19:47
[i]Hongi är ju blå/lila med blåsvarta lodräta ränder, eller hur? Mycket fin fisk! har dock ingen egen erfarenhet av fisken, eller om den passar med dina.

Nja, den liknar ju "makokolan" fast mörkare. Funderar på en Metriaclima callainos "Nkhata bay".
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=96

#16 - 28 juli 2004 20:03

[quote]Formodade helt enkelt att de trivdes om de lekte ofta och ynglade av sig...!?

[/quote]

Jag hade trivts.. [:-116]

#17 - 28 juli 2004 21:32
....och dom i garderoben brukar väl stänga in sig själva [;)]

Annons