<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Kanske kommer jag ifrån ämnet lite!?
Skulle vara intressant att veta hur ofta Ni andra här på forumet håller på i Era akvarium?Fick veta i zooaffären att jag själv skulle ha stressat fiskarna och på så sätt sett till att dom fick vita prick.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
1) Jag kan i det närmaste garantera att eventuella bakterier på dina händer inte spelar nån som helst roll för fiskarna i ditt akvarium. Ditt akvarium är ju inte alls på något vis sterilt. Däremot, som andra har påpekat, kan det finnas bakterier i akvariet som kan spela roll för DIG - dvs tvätta händerna efter du har hållit på i akvariet!
2) Vad som ÄR dödligt farligt för fiskar är tvål och handkrämer. Var mycket noga med att du inte har tvål etc på händerna innan du stoppar ned dem i akvariet.
3) Jodå, visst kan fiskarna bli stressade om du rör om i deras akvarium hela tiden, så man bör försöka hålla större ommöbleringar till ett minimum. Jag tror ärligt talat dock inte att det var därför dina fiskar fick vita prick, på samma sätt som man inte blir förkyld av att det är kallt ute! Du fick in smittan i ditt akvarium via fiskar eller växter du köpt - antagligen från den affär som sa att du orsakat vita pricken, right?