bakterier??? defdac?

#1 - 3 april 2004 01:52
Hej har just startat upp ett 250l [:)]

1 En fundering kring det här med bakterier,det sägs att om ytterfiltret
står stilla i 1,5-3 tim så dör alla nyttiga bakterier(antar att de behöver syre)men hur i h...ike kan då bakterierna i nitriveck flaskan överleva????????

2 har även fått dubbla informationer vad det gäller nitrit,eftr vad ja har läst så kommer amonium först efter 2 månader o nitrat toppen efter 3 månader. då ska väl detta inte vara något att oroa sig för de första 3-4veckorna??????

3 Är det någon som har goda erfarenheter av att bakterier ur jord filtrerat med milittafilter till nystartat akvarium???????

4 Och i sådanafall kan man få bakterier ur jorden nu när kälen precis har släppt??????????

5 defdac en fråga till dig [:)] kan sand från en vollybollplan (fin sand) vara bra till växt akvarium??? o använder du gödningstabletter till dina växter(i sanden alltså)??? tacksam för svar ps(visste inte att man skulle va expert på kemi för att lyckas med akvarium hcop3+h3o2wq= h2o ) lol
#2 - 3 april 2004 05:26
1 dunno
2 dunno
3 dunno
4 dunno
5 inte defdac men din formel är inte korrekt, hcop3+h3o2wq= 2h2o + p3wq (och vafan é wq för ämne?)
#3 - 3 april 2004 06:47
1. Det är säkert inga bakterier i nitrivec utan snarare sådant som gör att de kan föröka sig snabbare.
2. Beror på hur snabb nedbrytningen är och av vad, när du uträttar dina behov så är det inte hela potatisar eller ren Coca cola som kommer ut...utan nedbrytningen startar redan i magsäcken och fortsätter sedan i tarmarna för att sedan komma ut som en massa olika organiska föreningar där även ammonium/ammoniak ingår...precis som hos fiskar.
3-4. Har aldrig provat och tanken har inte ens slagit mig att göra det.

Mvh Janne
#4 - 3 april 2004 06:49
1. Ej säker
2. Nitrat toppen brukar komma efter ca: 4-8 veckor. (Det är därför man inte ska stoppa fisk i saltvatten akvariet förens efter 4-8 veckor). Amoniak->Nitrit->Nitrat
3. Det är ett knep för bla saltvattens akvaristen att få igång bakterie kulturen (jord innehåller massor med nyttiga bakterier.
4. Det går nog annars är det bara att lite jord ifrån en blomkruka.
5. Sand ifrån en volley plan ska nog funka bra men risken är väl att grusen har för liten storlek för att det ska bli bra cirkulation.

Gödningstabletter är inte att rekomendera efterson man har svårt att kontrollera hur mycket näring som kommer ut i vattnet. Då är det bättre att använda typ TMG.
#5 - 3 april 2004 08:20
Enligt Sera innehåller nitrivec ca 16 miljarder av nitrosomonas/nitrobacter bakterien per 100 cl.

Den som är intresserad kan läsa här om ammonium http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Ammonium

#6 - 3 april 2004 08:37
1 En fundering kring det här med bakterier,det sägs att om ytterfiltret

står stilla i 1,5-3 tim så dör alla nyttiga bakterier(antar att de behöver syre)men hur i h...ike kan då bakterierna i nitriveck flaskan överleva????????
För att de är sporer. När vissa typer av bakterier märker att de börjar få ont om mat, så bildar de en tjock cellvägg och går i en typ av dvala, och kallas då sporer. Det är på det sättet som baketerier överlever när miljön blir dålig.
Trots det har nitrivec rätt begränsad hållbarhet - det är väl runt 6 månader tycker jag mig minnas.

2 har även fått dubbla informationer vad det gäller nitrit,eftr vad ja har läst så kommer amonium först efter 2 månader o nitrat toppen efter 3 månader. då ska väl detta inte vara något att oroa sig för de första 3-4veckorna??????


Ammoniak kan du ha från första dagen i akvariet, eftersom fiskarna avsöndrar ammonium som direkt kan bli ammoniak, och ammoniak är den allra giftigaste formen av kväveavfall. Inom en vecka kommer nitrit-toppen, dvs inom en vecka börjar bakterier omvandla ammonium och ammoniak till nitrit. Ganska snart efter det kommer de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat igång.
Inom en månad är akvariet igång. Tillochmed saltvattensakvarier (som dock har en del algexplosioner kvar att gå igenom).

Vem har sagt att det skall ta så lång tid att få nitrit-topp?

Man kan iofs få ammoniak/nitrit-topp när som helst genom att ha ner för mycket mat eller för mycket nya fiskar i akvariet.

3 Är det någon som har goda erfarenheter av att bakterier ur jord filtrerat med milittafilter till nystartat akvarium???????
Har aldrig testat, men tippar det är onödigt - jordbakterier finns redan i kranvattnet (och i luften, och på akvariet, och på sanden, och på växterna...). Det är bara en fråga om att de skall hinna växa till sig så pass i ditt akvarium att de hinnar ta hand om först ammoniumet, sen nitriten - och det tar nån vecka max.

4 Och i sådanafall kan man få bakterier ur jorden nu när kälen precis har släppt??????????
De är alltid där.
#7 - 3 april 2004 08:50


2 har även fått dubbla informationer vad det gäller nitrit


Dubbla? På nätet hittar du säkert tusentals olika data om ammonium/nitrit-toppar ;) Mät själv och kolla hur det fungerar i just din burk om du är orolig. Ingen burk fungerar exakt likadant.



3 Är det någon som har goda erfarenheter av att bakterier ur jord filtrerat med milittafilter till nystartat akvarium???????


Inte jag själv, men på Aquatic Plant Digest brukar dom snacka om en jord-slurry: Man lägger helt näringsfattig jord (topsoil) i en hink med vatten och byter vatten i hinken varje dag i några veckor. På så sätt lakar man ur och får jorden att mogna och det blir ett bra understa lager i bottnen i växtakvarier.
http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/soil-soup.html



5 defdac en fråga till dig [:)] kan sand från en vollybollplan (fin sand) vara bra till växt akvarium???


Rolig studentfråga *ser sig själv stå och gräva upp sand på vollybollplanen i Ryd* Sand som sand. Bottnen kommer inte vara avgörande för om du ska lyckas med ett växtakvarium. Bottnen är mest till för växterna att sitta fast i något (så på sätt och vis är det det väl inte så smart att välja sand där det är svårt att få växter att sitta fast).



o använder du gödningstabletter till dina växter(i sanden alltså)???


Absolut inte. Bättre att göda i vattnet eftersom det är närmaste vägen för växter att ta upp näring till nybildning av skott.



ps(visste inte att man skulle va expert på kemi för att lyckas med akvarium hcop3+h3o2wq= h2o ) lol


Man behöver i princip inte veta något alls för att lyckas med ett växtakvarium.
Jag kan ge dig 2 olika flaskor med gödning och ge dig anvisning om hur du ska dosera dom och lära dig sköta en CO2-anläggning och hur du ska göra vattenbytena. Klart.
#8 - 3 april 2004 08:53
Man ska skilja på ammonium och nitrit toppar då det är helt skilda bakterier som svarar för nedbrytningen.
#9 - 3 april 2004 09:01
Kramfors: ammonium kan du få utan några bakterier alls, eftersom det är vad fiskarna utsöndrar. Detas motsvarighet till vårt urinämne. Man kan få ammonium ur ruttnande protein också, och då är det mycket riktigt andra bakterier som står för det än de som sen omvandlar ammoniumet till nitrit.
#10 - 3 april 2004 09:17
Ja, Azur, jag förstår inte din komentar, det är det jag skriver.
Koino skriver om ammonium "75% från gälarna och 25% från njurarna".

Det kan var lite förvillande att läsa om ammoniak på utlänska sidor det är tydligen bara Sverige som har 2 namn på samma sak.
#11 - 3 april 2004 09:45
Ammonia och Ammonium är motsvarande Ammoniak och Ammonium.

Halten av Ammoniak/Ammonium bestäms (bla?) av pH. Vid pH lite över 9 så är Ammoniak och Ammonium i lika hög halt (50/50). Vid pH 7 är det bara 0,5% Ammoniak. Vid pH 8 är det 4.7%.
#12 - 3 april 2004 09:58
Defdac: Yesbox. Ammoniak är groteskt giftigt, medan ammonium är jämförelsevis ofarligt. Dock, vid pH under sisådär 7.5 är andelen kväveavfall som förekommer som ammoniak så låg att det brukar inte vara ett problem (fast om man snabbt höjer pH: watch out!).

Kramfors: sorry, jag trodde du menade att jag felaktigt dragit likhetstecken mellan ammoniak och nitrit.
#13 - 3 april 2004 10:02
Hej !
Lite fakta om våra nyttobakterier;
Nitrivec och liknande preparat med filterbakterier innehåller levande
Nitrobacter/Nitrosomonasbakterier!
Dessa är gramnegativa, mestadels stavformiga, 0,6-4,0 micron långa, obligata aerober(kräver syre). Ingen av dom kan bilda sporer !
Snabbast tillväxer dom i temp. 25-30 grader.
Nitrosomonas dubbleringshastighet i optimal miljö är 7 tim, för Nitrobacter är den 13 tim. Tillväxthastigheten halveras vid 18 grader.Dom är även beroende av pH, och sägs växa till sämre i Malawi och Tanganyikavatten,(högt pH).
MVH
#14 - 3 april 2004 10:07
Tack för alla svar (formeln va bara ett skämt). defdac antar att TMG är ena flaskan du pratar om , och den har jag men vad är det i den andra??? har även gjort co2 flaskor. men det räcker alltså med vattengödning trotts att vissa växter tar sin näring via rötterna???
#15 - 3 april 2004 10:17


defdac antar att TMG är ena flaskan du pratar om


Ja om du har väldigt låg magnesiumhalt. I min lägenhet är Mg:Ca förhållandet 1:3 och det ska optimalt vara 1:4 - doserar jag TMG så skjuter jag Mg:Ca förhållandet åt fel håll eftersom den innehåller ganska rejäl andel Mg. Så numera kör jag Mikro+ istället för TMG.



, och den har jag men vad är det i den andra???


KNO3 och KH2PO4 i ett 10:1 förhållande, för att få kväve och fosfor.



men det räcker alltså med vattengödning trotts att vissa växter tar sin näring via rötterna???


Nej inga akvatiska växter tar speciellt mycket näring via rötterna om det finns bra med näring i vattnet. Dessutom kommer näringen i vattnet ner via konvektionen förr eller senare (och tvärtom varför det är lönlöst att ha en näringsrik botten).

Nringsupptagsförhållandet mellan rötter/blad är ca 30/70, så vill du få bra sprutt på växterna föreslår jag att du fokuserar på vattengödning som dels är lätt att göda exakt med och dels lätt att få bort med vattenbyten.
#16 - 3 april 2004 10:40
Ok hur blandar man till(får tag på) kväve o forsfor???? antar att ja kommer ha lite mera fisk än du så då behöver ja kanske inte så mycke forsfor?????? (10 neon 2 scalare 4 fjäril 2 palett + 2 algätre)

ps om du tar lite sand från ryds vollybollplan kommer de inte att slå sig ändå[:-100] , plus att sanden va lätt att tvätta ds
#17 - 3 april 2004 10:53
Haleli: du har rätt, jag försökte uttrycka mig enkelt, och överförenklade.
De bildar inte torktåliga sporer. De kan däremot gå ner på sparlåga när miljön blir ogynnsam, exv vid näringsbrist, och överleva i månader i ett dval-liknande tillstånd med mycket reducerad metabolism (och därmed reducerat syrebehov). Cellvägg, storlek & kroppsform ändras också, men de behåller (ganska) väl förmågan att snabbt komma igång igen om miljön blir bättre.
Det är alltså bakterier i det dval-liknande tillståndet, inte äkta sporer, jag tror finns i produkter som Nitrivec.

Se: http://aem.asm.org/cgi/content/full/65/6/2471
#18 - 3 april 2004 11:09
kan sand från en vollybollplan


Kolla bara så dom inte blandar i en massa konstigheter i sanden... typ ogräsbekämpning.... Det samma gäller om planen ligger nära en stor väg eller fabrik, se till att få ur gifterna...
#19 - 3 april 2004 11:18
Azur; Helt korrekt !
MVH
#20 - 3 april 2004 12:51
Än en gång, testa ammonium om du har pH över 7 fiskarna kan ta skada/dö av höga halter ammoniak innan du får höga nitritvärden
#21 - 3 april 2004 20:21


Ok hur blandar man till(får tag på) kväve o forsfor????


KNO3 och KH2PO4 från www.hjortgatanszoo.se
Blanda enligt Chuck Gadds gödningskalkylator:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm
eller Thomas Elfströms:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls



antar att ja kommer ha lite mera fisk än du så då behöver ja kanske inte så mycke forsfor?????? (10 neon 2 scalare 4 fjäril 2 palett + 2 algätre)


Jag har 40 Rasbora espei, 2 Fjärilar, 5 Chokladgurami, 4 Ottocinclus, 2 Bilbukar, 2 Siamesiska algätare, 1 Pansarmal och 6 räkor och dom klarar inte på långa vägar att tillgodose min burk med kväve och fosfor - men då kör jag med 0,7 watt per liter och perfekt till för hög CO2-halt.











Annons