bakterier?

#1 - 23 juni 2004 21:46
Min kampfiskhane dog inatt av okänd anledning... Diskusarna har bleknat, jag har letat runt lite på forumet och såg ett inlägg om en liknande situation och då var bakterier boven. Nu till min fråga... Hur vet jag att det är bakterier? Ska man bara chansa och behandla eller kan det skada fiskarna? Vilket medel ska man använda?
#2 - 23 juni 2004 23:58
De allra flesta bakterier i ett akvarium är nyttiga bakterier, visserligen kan din kampfisk ha dött av en infektion, men eftersom dina discusar har bleknat låter det mer som att akvarievattnet på något vis har blivit dåligt. Troligen har det uppstått nitrit, ammonium eller skadliga halter nitrat som pumpas runt i akvariet. Min bittra erfarenhet av medicinering är att många fiskar dör av själva medicinen, så därför är jag skeptisk så länge man inte tex. har tagit med fisken till akvariebutiken och fått en diagnos uppskattad av en erfaren person. Skulle råda dig att göra små men täta vattenbyten och se om detta löser problemet, byt 1/3 av vattnet och vänta en dag, byt sedan 1/4 av vattnet tre dagar i följd. Häll gärna i lite Nitrivec vid varje vattenbyte samt givetvis något vattenberedningsmedel som Aquatan eller Aqua Safe. På detta vis får du snabbt bort skadliga ämnen i akvarievatnet utan att riskera nitrittoppar genom för stora vattenbyten. Har dock inte dina discusar fått tillbaka färgen efter en vecka kan det kanske vara läge för medicinering. Detta får någon mer insatt person skriva om. Lycka till!
#3 - 24 juni 2004 00:30
Tack för tipset!!
#4 - 24 juni 2004 15:45
När jag vaknade och kollade akvariet märkte jag att diskusen "flaxar" med fenorna och kippade efter andan, Vred på pumpen lite mer, gjorde vattenbyte (en tredjedel), i med nitrivec och aquasafe och gav dem röda mygglarver som alla glupskt slukade... En fundering bara: Varför äter diskusen om den är sjuk? Läste att fiskarna inte äter om de inte mår bra...
#5 - 24 juni 2004 15:48
hur varmt har du i vattnet?
#6 - 24 juni 2004 16:02
31 grader
#7 - 24 juni 2004 16:31
Så varmt innebär att syrehalten i vattnet är lågt (högre temperatur, lägre syrenivå). Så det är viktigt att du har hög fart på vattenytan. Dvs att filtrena rör om vattnet mot vattenytan så att det får mer syre. Luftpump är bara dekoration...
#8 - 24 juni 2004 16:51
Jo men syret kan det inte vara problem med...krusar ytan riktigt bra... Diskusen simmar nu med nosen ner... ser riktigt konstigt ut...
#9 - 27 juni 2004 08:57
Det sjuka är att diskusen efter en dag vred tillbaka sig och simmade riktigt igen (till min förtjusning):Men han verkar ha tröttnat på att vara frisk igen och står nu och flaxar med fenorna igen, fast denna gång utan att kippa efter andan, Är det nån som sett dessa symptom nån gång?

Annons