Bakteriekulturen i filtret

#1 - 10 augusti 2004 06:03
Hej!

Har varit tvungen och tömt mitt kar då det blev en sättning efter påfyllningen (karet, 600L lutade 5 mm från ena långsidan till den andra).

Startade upp det i lördags 7/8 och har tillsatt Akvarielagrets "Super Flo" (bakteriekultur, superkoncentrerad). Till min fråga, räcker det om jag spolar av filtermedian (Efimech, Substrat Pro, grov&finfilterkuddar (har stått still över natten)?

Filter som står längre en än timme utan cirkulation bildar väl så kallad "negativ bakteriekultur" (skadliga ämnen).
#2 - 10 augusti 2004 09:26
Hej igen!

Ingen som vet något om ovanstående problem?
#3 - 10 augusti 2004 09:39
Du kanske får vänta lite tills folk hinner vakna till i sommarvärmen ;)
#4 - 10 augusti 2004 09:51
köpte nytt kar i lördags. killen jag köpte det av hade låtit karet gå med endast en gibbiceps i den sista tiden. jag bad honom låta vattnet vara kvar i ytterfiltret när han tömde karet på fredagen. efter ett dygn kom jag och hämta grejerna och körde igång hemma.

lät pumpen gå c:a ett dygn innan jag prövade med min egna gibbi från andra karet. efter ett dygn verkade han bete sig som vanligt och jag valde att flytta över litet andra fiskar och dessa mår prima. det verkar som att bakterierna klarade sig. dessvärre har jag inget test jag kan göra, men fiskarna mår som sagt prima och äter och fungerar normalt.

jag skapade en annan tråd angående ämnet du kan läsa här:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29394

glömde tillägga att jag gjorde som jag skrev också; tog vatten från gamla akvariet och hällde i. :)
#5 - 10 augusti 2004 09:59
Förlåt, men vad menar du med Gibbi?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 augusti 2004 10:23
Det räcker med att spola av filtermediet.
#7 - 10 augusti 2004 11:15
Tack, för svaret Kjell.
#8 - 10 augusti 2004 13:48
Frågar i detta forumet oxå.

Jag har ett bef. 60l i min sons rum som tickar på som det ska. Jag håller för närvarande på att sätta upp ett 250l (ja blodad tand) för Ciklider så jag undrar:

Om jag har ett filter i ett bef. akvarium som behöver göras rent kan jag då snabba på processen (bakteriekulturen) i det nya karet om jag tvättar ur filtret i det nya karet istället för under rinnande vatten (filtret måste göras rent vilket som)?

Annons