Bakteriekultur utan fisk ivattnet.

#1 - 5 mars 2013 14:51
Min undran är om någon startat upp ett kar i 2 veckor med bakteriekultur utan fisk, räknas det ändå som dag 1 när man stoppar i fisken efter 2 veckor, vad händer med bakterierna om dom inte får någon avföring att göda sig på?:confused:

Denna personen hade även nitrit från början men är av med den nu efter 2 veckor med bakteriekultur och karet är nystartat om jag förstått rätt. :confused:
#2 - 5 mars 2013 15:09
ja bakterierna dör om det inte finns nått att äta av. så ja det är att räkna som dag 1 när fisken kommer i
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 mars 2013 15:10
Det finns en del speciella bakteriekulturer (inte de vanliga) som drar igång bildandet av nyttobakterier i akvariet utan att det är fisk i. I princip så är det ju inte fisken i sig som behövs utan lite avfallsprodukter (foderrester, fiskarnas avföring etc). Detta praktiseras i England och där kallas för Fishless Cycling.

Dock i normalfallet (med de bakteriekulturer som säljs här) så gör bakteriekulturerna mest nytta om det finns lite fisk i akvariet.
#4 - 5 mars 2013 16:47
Tack för svaren, det var det jag trodde med :) men tankarna började gå runt så jag ville fråga med och nu vet jag ju att det jag tänkte blev rätt ;)
#5 - 5 mars 2013 17:00
Hur är det med ett väl inkört akvarium som varit igång i några år och att man sätter in ett nytt filter i.
Är det lätt att man får nitrit lätt då eller sitter mycket i inredningen i akvariet?
Ska man köra bakteriekultur försäkerhets skull och bete sig som det är nystartat?
#6 - 5 mars 2013 17:11
Bakteriekultur utan fisk ivattnet.

Om du har möjlighet kör du båda tillsammans i någon vecka så de hinner etablera sig i det nya utan problem.
#7 - 5 mars 2013 17:21
Det var meningen men det blev inte så, däremot så tog jag det filtret som var i ett annat kar som skulle till det karet så där är väll lite skit kvar förhoppningsvis.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 mars 2013 17:56
solis skrev:
Hur är det med ett väl inkört akvarium som varit igång i några år och att man sätter in ett nytt filter i.

Är det lätt att man får nitrit lätt då eller sitter mycket i inredningen i akvariet?

Ska man köra bakteriekultur försäkerhets skull och bete sig som det är nystartat?

Är det bra balans i akvariet och man tar det lite försiktigt med matningen så skall det inte var något problem
#9 - 5 mars 2013 17:58
Tack :)
#10 - 5 mars 2013 18:30
Hejsan!

Ursäkta om jag kapar tråden..går det bra??Jag har nämligen en väldigt nära relaterad fråga.

Historia: Köpte ett 60liters akvarie. Startade upp det och satte i 8 st zebrafiskar och 14 st räkor. Gav bort zebrafiskarna när jag fick klart för mig att de äter räklingar.Så en vecka hade gått och kvar i akvariet var 14 räkor.Läste att räkorna var väldigt nitritkänsliga så jag testade och visst där fanns lite nitrit(orange färg på testet).Måste åka på arbetsresa och gav skötseln åt sambon,kom hem efter en vecka och fann 12 st räkor döda...=(2 levde som jag flyttade bort.Mätte nu nitriten och testet blev mörkrött,dvs. fullt av nitrit!!!

Åtgärd: Kramade ur ett annat filter i akvariet + planterade in 15st malaysier. Så nu har akvariet gått 5 dagar igen utan invånare och idag visade testet att nitriten nästan fallit till noll...Men vågar jag sätta i nya räkor snart?? Eller när vågar jag sätta i nya?? Vill inte ha död på mera stackare för min dumhet...

Mvh Tommy
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 mars 2013 18:50
Nej vänta minst en månad med att släppa i nya räkor

Annons