andreassofus skrev:ja tvärtom går i alla fall, borde funka åt andra hållet också.
vad är det för filter som personen använder till saltvatten?? vanligtvis brukar man inte ha filter i ett saltkar.
andreassofus skrev:ok, byter du ofta skumpatronerna då för att inte få nitratbomber eller?
i mitt saltkar så har jag inga patroner alls på cirkulationspumparna.
kanske pumparna tar mer skada utan men själva karet tar nog mer skada med nitratpackade filter (om man nu inte är noga med att byta ut dom ofta)
andreassofus skrev:jag tror ja vet vilka du menar , dom som du har på insuget, jag har sånna jag också på mina pumpar men jag har inget vadd i dom,, kanske skulle kunna lägga i lite filtervadd där,, blir ju knappast sämre.
Nej, det är helt andra arter av bakterier.Tors hammare skrev:Jag fundera på om jag kan kramar ur ett filter från mitt saltvattens akvarium i ett nystartat sötvattens akvarium. Det är ju samma art av bakterier, men kommer bakterierna att överleva "flytten från salt till sötvatten" ?
Azur skrev:Nej, det är helt andra arter av bakterier.
rsoderberg skrev:Under mina 10 år med saltvatten hade jag alltid stora filterpatroner på mina pumpar, har aldrig upplevt några problem över huvud taget med nitrit.
addo skrev:jag har hört att det skall fungera från söt till salt, så det borde nog funka .
addo skrev:dock så dör de flesta av bakterierna av osmoschock
Japp. De två arterna, som alltid nämns i literaturen, är inte av större betydelse i akvarier, de dominerar i extremt smutsigt vatten, i praktiken i avloppsreningsverks rötdammar, annars är det andra arter, t.ex. Nitrococcus och Nitrospira, som dominerar.Tors hammare skrev:Är du säker på det, i böckerna har de ju både samma släktnamn och artnamn. Det är alltså inte bla Nitrosomonas europea, Nitrobacter winogradskyi
Azur skrev:Japp. De två arterna, som alltid nämns i literaturen, är inte av större betydelse i akvarier, de dominerar i extremt smutsigt vatten, i praktiken i avloppsreningsverks rötdammar, annars är det andra arter, t.ex. Nitrococcus och Nitrospira, som dominerar.
Att N. europea & N. winogradskyi alltid nämns beror på att nästan all forskning gjorts i avloppsreningsverk - endast under de senaste åren har man börjat titta på vilka bakterier som dominerar i mindre hårt belastade miljöer som t.ex. akvarier och ute i naturen.
I avsaknad av andra bakterier kan N. winogradskyi och N. europea förstås göra en insats även i akvarier, och det är de två arterna som i stort sett alltid finns i "bakterie-starter-kulturer" man kan köpa, men i längden spelar de andrafiol till de arter som mer permanent kommer att stå för vattenbehandlingen.
I saltvatten är det en extremt divers fauna som står för nedbrytningen - men, som sagt, det är inte samma arter som i sötvatten (eller avloppsreningsverk).