Baksug?

#1 - 28 augusti 2007 08:22
Vet inte om jag lägger det här inlägget på rätt ställe.
Nu e det så att jag upptäckte imorse att mäsk dunken började sakta men säkert fyllas på med akvarie vatten.
Så min fråga är varför blev det så?
Lite bakgrunds info
Har en mäskdunk varifrån det går en slang in i akvariet i en powerhead som ska krossa bubblan och från powerheaden så har jeg en till slang som ligger ovanför karet o den skulle förhindra ev baksug, så vad har hänt?
Ska jag koppla allt på ett annorlunda sätt?
Funkar det bättre på nåt annat sätt?
Ha det gott
#2 - 28 augusti 2007 08:24
Sätt på en backventil på slangen
#3 - 28 augusti 2007 16:01
O vad är en backventil? Jo jag e helt lost känns det som på teknik sidan iaf. Men frågar man inget får man inget veta:)
#4 - 28 augusti 2007 16:09
Den gör så att gasen bara kan gå åt ett hål och då kan ju inte vattnet rinna ner i flaskan. Kallas även envägsventil.
#5 - 28 augusti 2007 17:42
ok, men varför har jag då slang nummaer två från pwerheaden ut i tomma luften? Trodde den var till för att inte akvariet skulle tömmas hmm han kanske sa fel el att jag missuppfattat. jaja backventil ska inhandlas
#6 - 28 augusti 2007 18:41
Är inte den lösa slangen till för att blanda i luft i utblåset på ditt powerhead? Ta bort den i så fall så du ser om det kommer nån CO2 till powerhead.
Mäsken kanske har gäst färdigt så du inte har något tryck i dunken längre.
Är dunken 100% tät (förutom slangen till akvariet)?
#7 - 28 augusti 2007 19:07
satte ny mäsk nu, gick kanske för långt emellan. Jo det brukar komma små små bubblor o när powerheaden är avstängd kommer en endaste stor (kvälls/nattetid)
Jag tror nog att det gått för lång tid sedan förra gången jag blanda ihop.
Provade ett nytt recept nu också, så får se hur det puttrar på.
Har en 5l dunk till mitt kar som är 160l
har blandat
1l vatten
1dl socker
1krm jäst
1krm bakpulver
gånger 4 = 4l mäsk
Är det bra?
#8 - 28 augusti 2007 19:26
zickan skrev:
ok, men varför har jag då slang nummaer två från pwerheaden ut i tomma luften? Trodde den var till för att inte akvariet skulle tömmas hmm han kanske sa fel el att jag missuppfattat. jaja backventil ska inhandlas

Den är till för att inte mäsk ska sugas in i akvariet om ditt filter sätter igen. Den andra slangen måste ligga ovanför vattennivå med.
#9 - 28 augusti 2007 19:53
japps det gör den, nu ska då bara backventil inhandlas:)
#10 - 28 augusti 2007 20:24
hmm annars har du en fiiin DIY på plantswap! CO2 DIY
#11 - 29 augusti 2007 06:08
Björne_77 skrev:
hmm annars har du en fiiin DIY på plantswap! CO2 DIY

Den varianten körde jag med ett tag men jag hade 1,5l petflaskor. Fungerade rätt skapligt men jag kom fram till att vanlig färsk jäst från kyldisken fungerade bättre än torrjästen. Den höll mäsken igång 1-2 dagar längre. Men jag behövde ändå byta flaska var 4-5:e dag. Hur gör ni andra som påstås byta flaska var 14:e dag?

Nu har jag dock bytt till gastub och det var värt varenda krona. Slippa mäsklukten, lätt att stänga av på natten och det går att finjustera gasmängden.
#12 - 29 augusti 2007 09:32
jag har 4liters dunkar tror att de håller längre för det e mer mängd vatten o socker!!

Annons