Bakrundslack??

#1 - 5 februari 2004 12:21
Hejsan,
är ny här och har lite frågor angående sköldpaddor.
Det är så att jag var i en djuraffär iförrgår och blev förälskad i en liten gulbukadvattensköldpadda. Har inga som helst erfarenheter av sköldpaddor utan bara av akvariefiskar. Jag tänkte inhandla den lilla krabaten i slutet av månaden och håller nu på att fixa hans akvarium. Vi har gjort en bakgrund i frigolit som vi ska pensla på bruk, men vad ska man använda för lack? Jag vill ju inte att han ska bli sjuk eller nåt.
#2 - 5 februari 2004 13:04
epotex akvarielack.
tror inte det går att köpa i affär uten du får nog beställa på http://www.epotex.se/
#3 - 5 februari 2004 13:35
Det finns andra lacker som funkar också, kommer inte på något namn för tillfället, men det är tvåkomponents golvlack det handlar om. Sök här på forumet eller kolla hos din färghandlare, de kan oftast ringa till tillverkaren och höra så att det är säkert att använda.

MVH Kalle
#4 - 5 februari 2004 19:01
Hej!

Jag har använt Beckers Epolan V tvåkomponents. Se bara till att du får den färglösa varianten. Kostar ca 230. Min kostnad för bakgrund; friolit, husfix, färgpigment och lack blev något under 400:- för ett akvarium 1200x500 med bakrund på en gavel och en en lågsida. Kom ihåg att byta vatten några ggr innan du har i grus och fisk.

Lycka

Valdemont
#5 - 5 februari 2004 19:09
Flüger har också en 2 komponents golvlack som ska fungera.
epotex är nog den dyraste, men också den som folk har fått bäst resultat med.
#6 - 5 februari 2004 19:15
Hej allihop!

Hjärtligt tack för att ni tar er tid att svara på mina frågor! Skönt att det ännu finns forum där man blir trevligt bemött :)
Har en liten fråga till angående mitt bakrundsbyggande. Kan man måla med vilken färg som helst innan man lackar? Har funderat lite på sån där sandfärg...Hoppas ni förstår vilken färg jag menar. Ser ut som sand när man målar.

Hälsningar Sussi
#7 - 5 februari 2004 20:44
Utan att var tvärsäker skulle jag köpa lite färpigment och ha i husfixet istället, tror lacken fäster bättre då.

Mvh

Hasse
#8 - 5 februari 2004 20:51
teoretiskt sett borde man kunna ha vilken färg som helst, bara man lackar överallt där man målat.

om du vill kan du måla som vanligt och sedan strö vanlig sand i lacken.
#9 - 6 februari 2004 23:41
Hur pass blank är epotexlacken? Jag skulle vilja ha en halvmatt lack för att slippa onaturliga reflexer från bakgrunden.
#10 - 7 februari 2004 10:39
Epotex lacken är väldigt blank, men det mesta försvinner när det kommer ned i vattnet. Efter en stund så får du också en algbeläggning som gör att lacken/bakgrunden blir mattare. De flesta klarlacker är blanka.

Har en liten fråga till angående mitt bakrundsbyggande. Kan man måla med vilken färg som helst innan man lackar? Har funderat lite på sån där sandfärg...Hoppas ni förstår vilken färg jag menar. Ser ut som sand när man målar.

Jag kommer att måla med Akrylfärg (finns många olika färger) när jag målar min bakgrund. Det viktiga är att färgen är giftfri, även om den kommer att vara under lack. Om man inte skall lacka bakgrunden så kan man endast använda sig av husfix och färgpigment.
#11 - 9 februari 2004 22:16
Ursprungligen skickat av darkside

Hur pass blank är epotexlacken? Jag skulle vilja ha en halvmatt lack för att slippa onaturliga reflexer från bakgrunden.

Den är riktigt blank! men det försvinner under vattnet.

Om man har en halvmatt lack kanske inte färgåtergivningen blir detsamma? (gissar)

Annons