Bakgrundstips till en nybörjare

#1 - 17 november 2009 22:41
Jag ska ha ett akvarium med mycket växter och stimfisk, måtten är 100*40*40. Jag vill ha en billig bakgrund utanpå mina alternativ är

solfilm,
mörkblå,
ljusblå,
bergaktig (ej motiv utan mer abstrakt mönster),
växtaktigt (ej motiv utan mer abstrakt mönster),

Jag vill helst få intrycket av att akvarielandskapet fortsätter, det ska stå ca 1 decimeter från en ljus vägg. Men jag har ingen erfarenhet alls så vad tror ni mest på? Spegel har jag funderat lite på oxå.
#2 - 18 november 2009 00:37
En enfärgad, så mörk som möjligt, bakgrund ger mer djupkänsla i karet än en fotobakgrund som bara ser konstgjord ut, (men det är min åsikt;)).
#4 - 18 november 2009 01:09
Mitt bästa tips är att välja en bakgrund som skapar en helhet med all inredning och fisk. Självklart är det en smakfråga men ofta kan det bli ett gytter om man blandar allt huller om buller. Går bakgrund ton i ton med sanden/bottensubstratet kan man nästan ha vilken inredning som helst till det hela sedan, men väljer man en udda bakgrund blir det svårare att få inredningen att verkligen komma fram på ett behagligt och naturtroget sätt. Enfärgade planscher är visserligen stilrena men kan också kännas platta och tråkiga. Planscher som inte är enfärgade kan istället bli svåra att få att funka med inredning, växter och fisk.

Kolla runt i zoopets bildarkiv på olika medlemmars akvarium så får du kanske lite idéer och inspiration: http://www.zoopet.com/akvarium/index.php

Till sist: skall du använda dig av en plansch bak på akvariet så använd Seaview bakgrundslim, Det är verkligen helt oslagbart och ger ett 100% bättre resultat än andra lim och det är mycket enklare att använda http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Seaviewlim.jpg?osCsid=ebbd77997685a9b6edc616cda16d7ee9
#5 - 18 november 2009 01:16
Johanski skrev:

Verkligen supersnyggt, men det gäller att man är ”Aquascape:are” om man ska komma undan med den där bakgrundsfärgen. Får man inte inredningen lika frodande, levande och perfekt så faller det platt :p
#6 - 18 november 2009 09:04
Tack för alla svar lite närmare ett beslut är jag. Hur snyggt ljus bakgrund än var i Johanski´s länk så är det nog så att det inte är lika lätt att komma undan med såg en blå som jag inte gillade alls när jag kollade i galleriet. Så någon mörk bakgrund lutar det åt nu, vad tror ni om helsvart eller solfilm? Jag ska ha rödbruna lekakulor i akvariet (från södermalms akvarieaffär). Någor bra tips om vem som har många bakgrunder att välja mellan i Sthlm jag har vart på Bromma Zoo.
#7 - 18 november 2009 09:17
Jag har sådant bottensubstrat, Aquaclay, som du ska ha, i ett av mina kar men med BTN Slimline ""röd gnejs" som bakgrund och dessa passar ihop väldigt bra. Iofs blir det dyrare, men flera hundra gånger snyggare;).
#8 - 18 november 2009 09:30
ansjo skrev:
Jag har sådant bottensubstrat, Aquaclay, som du ska ha, i ett av mina kar men med BTN Slimline ""röd gnejs" som bakgrund och dessa passar ihop väldigt bra. Iofs blir det dyrare, men flera hundra gånger snyggare;).

BNT verkar jättesnyggt och slimline tar inte upp så mycket plats men.... det ger inget intryck av djup bortom akvariets bakvägg. Vad kostar slimeline föresten?

Har du någon bild på ditt akvarium man kan få se?
#9 - 18 november 2009 10:31
En bild på mitt 720 liters kar med slimline bakgrund
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1252095377.jpg
#10 - 18 november 2009 10:33
drd skrev:
En bild på mitt 720 liters kar med slimline bakgrund

http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1252095377.jpg

Riktigt snyggt :). Det känns verkligen inte bara som 10 mm bakgrund.
#11 - 18 november 2009 10:46
Thanx :)

Bilden är från makeovern för några månader sen och idag är det mer alger på bakgrunden och lite mer växter så det ser mer naturligt ut nu tycker jag.
#12 - 18 november 2009 14:22
Köp klisterfilm/dekorfilm hos din färghandel eller bokhandel.

Kör själv med svart dekorfilm på 6 akvarium här hemma och ger väldigt bra djup och framhäver resten.

Kostar ca 30:- till ett mindre kar upp till 70:- för att täcka mitt 222-liters.

Har en klistrig sida och monteras busenkelt med mycket såpvatten och skrapas ut med ett kreditkort eller dyl när man är nöjd med placeringen...

Behövs inget lim eller kladd, billigt och enkelt att byta om man skulle ändra sig eller sälja det senare...
#13 - 18 november 2009 14:56
Sant som martin skriver ;)
Busenkelt att få till det snyggt med olika färgade filmer som man kan byta när man är sugen.
Brukade köra med en bakgrund från akvarieaffärn förr med växter på och sen bytte jag till helt svart för några år sen och trivdes med det men nu har jag inte ens nån bakgrund på några av karen och har slimline på ena karet ju och blå film bakom några och man kan ändra ganska enkelt.
#14 - 18 november 2009 16:38
Martin85 skrev:
Köp klisterfilm/dekorfilm hos din färghandel eller bokhandel.

Kör själv med svart dekorfilm på 6 akvarium här hemma och ger väldigt bra djup och framhäver resten.

Kostar ca 30:- till ett mindre kar upp till 70:- för att täcka mitt 222-liters.

Har en klistrig sida och monteras busenkelt med mycket såpvatten och skrapas ut med ett kreditkort eller dyl när man är nöjd med placeringen...

Behövs inget lim eller kladd, billigt och enkelt att byta om man skulle ändra sig eller sälja det senare...

Vad är klisterfilm/dekorfilm när jag googlar så verkar det vara som solfilm fast i för rutor i hus med fler varianter stämmer det?
#15 - 18 november 2009 17:42
redrobjem skrev:
Vad är klisterfilm/dekorfilm när jag googlar så verkar det vara som solfilm fast i för rutor i hus med fler varianter stämmer det?

Det är så det kallas här iaf :)

Här ligger det på stora rullar med 45cm eller 60cm höjd och kanske 20 meter som man får klippa valfri längd av.

Marknadsförs som film för dekor på kakel, glas och plast. Kunna göra schabloner mm.

Misstänker det går med vilken film som helst då den sitter på utsidan, men tänk på att den ska vara rätt färgad på klistersidan bara då det blir den som syns i karet. Fanns även svarta filmer här, men var vit bara man drog bort skyddstejpen. Inte så bra om man märker det när man kommit hem.
#16 - 18 november 2009 18:18
Jag har kört med sån bakgrundsfilm man kan köpa i fiskaffär´n oxå, köpte en som var mörkblå som blev lite ljusare uppåt och sen är den svart på andra sidan så man skulle kunna byta sida efter ett tag vilket jag har gjort på några kar.
#17 - 18 november 2009 19:39
Ok jag ska ner och kolla färgaffären, eller kolla vilken färg dom planscherna med bergsmönster har på baksidan om det är svart köper jag nog en sån så får jag två i en. Tejpar man bara upp dom där färdiga från djuraffären eller?
#18 - 19 november 2009 09:00
Köper du dubbelsidiga planscher så måste du nästan köpa nåt lim eller liknande.

Blir många gånger snyggare med en bakgrund som sitter klistrad. Du får inte djupet annars samt att en bara tejpad bakgrund inte syns ifrån kortsidorna utan blir en spegel bara.

Samma princip som att ditt finger inte syns emot icka parallella glas tills det att du fuktar det och lägger mot glaset.

Som sagt, svårt att få snyggt med lösa planscher men å andra sidan kan det vara svårt att hitta klisterfilm annat än helfärgat. Så du är ursäktad att kladda med lim då :)

Kan man återanvända planscher som limmats med ovanstående tidigare rekommenderade lim förresten?
#19 - 19 november 2009 09:34
Har med framgång använt mig av matolja och en sån skrapa man har till dekaler på bilar, även solfilmsskrapor funkar.

Inga bubblor och det blir snyggt ;)
#20 - 19 november 2009 10:41
drd skrev:
Har med framgång använt mig av matolja och en sån skrapa man har till dekaler på bilar, även solfilmsskrapor funkar.

Inga bubblor och det blir snyggt ;)

Blev matoljan som lim eller tejpade du oxå?
#21 - 19 november 2009 12:02
Johanski skrev:

Det där trädet i andra bilden, vad är det för nåt? Ser ju ascoolt ut =)
#22 - 23 november 2009 09:09
Slatan skrev:
Det där trädet i andra bilden, vad är det för nåt? Ser ju ascoolt ut =)

En rot med mossa på?
#23 - 23 november 2009 10:02
redrobjem skrev:
Blev matoljan som lim eller tejpade du oxå?

Jag har också gjort så, och för mig funkade oljan som lim, men jag tejpade för säkerhets skull, men jag tror inte att det behövs egentligen. =)

(första inlägget på 3år tror jag =P )
#24 - 23 november 2009 10:34
fishfish skrev:
En rot med mossa på?

Haha jaha var det så enkelt :) Tyckte det såg ut som ett barrträd nästan :)

Annons