Bakgrundsproblem

#1 - 29 januari 2004 18:40
Hej

Ska ha en svartbakgrund och nu har jag inga bra sätt att få ditt en sådan bra utan att behöva måla på akvariet. Pratades om svart vinylplast i en tråd som var självklistrande som man skulle kunna sätta ditt på akvariet. Visade sig att på den sidan som klistret sitter är den ju inte svart så då kan man inte sätta dit en sådan. En tanke är solfilm, till bilar, men vet inte hur det kommer att bli. Är det någon som har ett bra tips på att få ditt en svart bakgrund emot rutan på akvariet?

MVH Markus
#2 - 29 januari 2004 18:44
kör på solfilmen...å lägg dubbla lager om det behövs..elr måla på solfilmen.borde gå ??
#3 - 29 januari 2004 18:47
många snackar om en skrynklad sopsäck (svart, i plast)
det skulle likna en kvartsvägg eller nåt, ska själv pröva när jag orkar =)
#4 - 29 januari 2004 21:33
Ta en friglitskiva och rista in en bergvägg. Spraya sedan med önskad färg och vips, du har en bergbakrund.
Har så själv på mitt 700 liters kar.
Inte alls särskilt mkt jobb men en snygg bakgrund.
I
#5 - 4 februari 2004 18:18
Hur gör du en sådan med frigolit??
Låter lite svårt att få det att likan en bergvägg...
Vad använder du för färg??
#6 - 4 februari 2004 18:35
Jag kör med svart sopsäck! Den billigaste, prasselvarianten, är bäst... bara att knöla ihop tejpa upp och klippa till... sträck den inte! På typ 10 min har du en bakgrund som ser ut att vara av typ kolsten... kostnaden ligger på sisådär 5 spänn!!!!
#7 - 4 februari 2004 18:49
sopsäcken skulle jag köra på.. själv använder jag mig av silver på ett kar, mörkblått/rött på ett kar och vitt på ett tredje.. =)
Har helt onaturliga färger i mina akvarier, men eftersom det säljs alla dessa färger tänker jag inte vägra sätta upp dessa färger.. =)
#8 - 4 februari 2004 19:45
Skär med kniv och värm med en värmepistor. Limma på extra lager frigolit för att få utbuktningar. Måla med någon färg, lacka sedan med genomskinlig epoxylack för att skydda vattnet mot färgen. Limma med silikon fast den på insidan av akvariumet. Men gör plats för filter och doppvärmare bakom filtret, så att de döljs av bakgrunden.
Det finns flera beskrivningar på hur folk har byggt dem på nätet. Är bara att använda google för att leta reda på dem (eller läs artiklar här och på akvarieguiden).
#9 - 4 februari 2004 20:02
Jag fick ett tips om att stryka på et tunnt lager matolja, sedan tar du en svart bakgrund från fiskeafären och sätter den rakt mot den oljade sidan. Ingen tejp, inget krångel.
#10 - 5 februari 2004 15:07
Kolla in denna sidan. bra beskrivning!!!
http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm
#11 - 14 februari 2004 13:15
Ursprungligen skickat av kexet86

Ta en friglitskiva och rista in en bergvägg. Spraya sedan med önskad färg och vips, du har en bergbakrund.

Har så själv på mitt 700 liters kar.

Inte alls särskilt mkt jobb men en snygg bakgrund.

I

Du har inga bilder på detta? :) Har själv ett 720 bakom hörnet, så det vore intressant! *ler*
#12 - 14 februari 2004 13:41
Jag har haft solfilm för några år sedan. Jag tyckte det såg helt ok ut..
och som det redan har sagts här kan man ju lägga dubbla lager.

Annons