bakgrundsmålning

#1 - 18 april 2007 16:44
tänkte måla en långsida+ en kortsida med först ett lager vattenburen akrylfärg från panduro(Stenfärg,granit), sedan ett lager vattenburen mattsvart akrylfärg även det från panduro.(för att få det lite mörkare)
ska jag ha nån form av lack sedan?isåfall vilken?
tror inte det blir någon rolig upplevelse vid eventuella "vattengriserier" annars
:) :confused: (jag ska måla på utsidan av karet)
Mvh Danne
#2 - 18 april 2007 17:41
måla på utsidan istället eller på en plastfilm som du täcker utsidan med
#3 - 18 april 2007 17:48
jag målade precis ett kar med Beckers Decorera, Syntem Aqua Lackfärg 40. (svart). Funkade skit bra. Kostade en hundring för 0.5liter.
#4 - 18 april 2007 18:17
Acrylfärg ska tåla vatten så det är nog lugnt.
#5 - 18 april 2007 20:05
tja

va juste
vad har du för motiv då?

Kristoffer
#6 - 18 april 2007 20:10
som ja förstå de så ska du bara måla,inte nått speciellt?
#7 - 18 april 2007 20:16
tjena wicked!

justa akvarium!!

man blir ju grymt inspirerad alltså!!

fy fan va snyggt
hur gör du bakgrunderna?
eller är det planscher?

förslag på bakgrund till mitt akvarium på 135 liter
i det har jag 2 st Marmorgurami, 1 st ancistrusmal, 5 st zebrafiskar, och en Silvermollyhanne

måtten är 90 * 35* 35*

Kristoffer
#8 - 19 april 2007 06:03
morrhoppa skrev:
Acrylfärg ska tåla vatten så det är nog lugnt.

Den här verkar inte göra det.
jag lade ner en bit målad(målad ca 12 timmar tidigare) glas i ett glas vatten o gnuggade lite efter nån minut, efter ett tag lossnade stora kakor med färg.
jag kanske var för hårdhänt?:)
#9 - 19 april 2007 06:05
Cold skrev:
som ja förstå de så ska du bara måla,inte nått speciellt?

ska bara "täcka" bakrutan o en sidoruta,inga motiv.
#10 - 19 april 2007 06:11
wicked1 skrev:
jag målade precis ett kar med Beckers Decorera, Syntem Aqua Lackfärg 40. (svart). Funkade skit bra. Kostade en hundring för 0.5liter.

målade du direkt på glaset(baksidan), eller va det en färdig bakgrund du målade?
har själv tänkt att måla direkt på karet.
#11 - 19 april 2007 06:17
*db* skrev:
Den här verkar inte göra det.

jag lade ner en bit målad(målad ca 12 timmar tidigare) glas i ett glas vatten o gnuggade lite efter nån minut, efter ett tag lossnade stora kakor med färg.

jag kanske var för hårdhänt?:)

Acrylfärg är en plastbaserad färg så du hade troligtvis kunnat gnugga bort den från glaset även om du inte lagt den i vatten. Men du skulle ha den på utsidan? Ska du stå och gnugga där du har målat eller är du orolig för att vattenstänk ska skölja bort färgen? Färgen löses ju inte upp i vatten men den lossnar säkerligen om du gnuggar på den när den sitter på ett sånt blankt underlag som glas är.
#12 - 19 april 2007 06:49
tänkte mest på om det råkar rinna ner lite vatten vid vattenbyte osv.
det brukar väl stå på burken om färgen är vattenfast efter den har torkat, eller?
På denna burk stod det bara att färgen va vattenburen.
är jag "ute o cyklar"?
#13 - 19 april 2007 06:58
Det borde klart fungera, testa och häll vatten på en provbit om du är osäker. :) Men eftersom den är som sagt baserad på plast borde det inte vara några problem eftersom det är på utsidan.

Det tycker man att det borde men det brukar det tyvärr inte göra :(
#14 - 19 april 2007 07:02
ok,funderar på att sandpappra akvariet lite för att få färgen att sitta bättre dessutom.
tror du att det blir bra eller kommer det se risigt ut"innifrån"?
-
#15 - 19 april 2007 07:05
Jag vet inte, jag skulle nog aldrig våga sandpappra ett akvarium, det bli ju repigt då... Om du är så osäker så kan du ju köpa lackfärg, den sitter garanterat bättre och kostar ca 50 spänn för en halvliter.
#16 - 19 april 2007 07:09
ok,jag får forska vidare i diverse färger, vill inte behöva göra om allt när akvariet står på plats.
Tack för hjälpen
#17 - 19 april 2007 09:22
Gör det, läste någon annanstans att det fanns riktiga glasfärger i vissa hobbyaffärer det kan du ju kolla upp :)

Annons