bakgrundskoll?

#1 - 3 februari 2004 15:24
Jag har funderat på var akvaristers intresse kommer av.
Själv har jag en pappa som odlade diskus[:-138] i en källare i Halstahammar på 70-talet, sen hade vi en balja hemma men jag odlade mest grodor[:-59].

Hur som helst. Har ni haft akvarier när ni var små?Intresserade föräldrar eller något helt annat...

Skulle vara skoj att veta
#2 - 3 februari 2004 15:39
Själv har ingen i min familj varit intresserad av akvarier och jag fick tjata till mig ett kar med ett par guldfiskar som jag behöll i ett par år när jag var liten. Efter det kom ett akvarieuppehåll på ca tjugo år.

För min del har det nog varit ett väldigt stort intresse för vatten, fiskar, växter och fridykning som har gjort att jag har kommit in på detta med akvarier.

MVH Kalle
#3 - 3 februari 2004 15:39
far min har vart akvarist sen barnsben. Han hadde guldfisk-kupa när jag var riktigt liten (70-talet), sedan när jag å bror min vart lite äldre typ 10-12 så tog han hem ett 200L kar ... och sen dess har jag vart fast i akvarieträsket :) 15år+
#4 - 3 februari 2004 15:41
Jag vet att mina föräldrar hade akvarier för länge sedan, men jag tror att det var innan jag var född.
Själv har jag haft akvarier till och från sedan jag var liten.
Fast först började det väl med att jag fångade små yngel och andra vattendjur och hade hemma i glasburkar ( stackarna levde ju inte i många dagar... ).
Jag tror att mitt intresse akvaristik grundar sig på att jag älskar havet ( jag kan sitta på en klippa och titta ut över havet i timmar... ) och vatten i största allmänhet.
Jag tycker det är intressant att man kan ta med sig en liten bit av en annan värld hem.... ( undervattensvärlden )
En värld som för det mesta är gömd för oss människor ( om man inte är dykare förstås - vilket säkert vore den ultimata hobbyn för mig...).
Lite mystiskt nästan....
Jag älskar vatten helt enkelt!
#5 - 4 februari 2004 22:36
för mig började det hela med en dröm jag hade...
drömde att jag hade ett kar så drömde inte mer om det tills ett par månader efter igen.. drömmer om ngt ointressant tills jag plötsligt upptäcker till min fasa att jag har glömt av mina fiskar rusar dit och tittat puh de lever! men vattnet är sunkigt och vips en mal hoppar upp ur akvariumet stor som en gädda och har legar och riktigt frodats till sig där i akvariumet..
riktigt, riktigt, riktigt konstig dröm sen dess var jag bara tvungen att skaffa mig ett kar...
#6 - 4 februari 2004 23:08
Det är jag (nils) som introducerat malawisar i vår lilla familj (jag, alva, katt och nu fisk). Själv fick jag intresset från min pappa. det började med att vår tax tragiskt avled (jag var då ca 7 år), och pga allergi kunde vi inte skaffa någon ny hund, så det blev blötdjur för hela slanten. det började så stillsamt med ett 100 l sällskapsakvarium, jag kommer bara ihåg att vi hade palettciklider och en hel massa annat. bland annat en liten tuff svart mal med gula fläckar och "taggar". det blev fler akvarier och som mest var det nog 8 igång, med sällskapsfisk, malawi (+odling av lombardoi och johanni) klockgrodor, trädgrodor, salamandrar, vattensköldpaddor och landsköldpadda. som det är nu är det bara landsköldpaddan som är kvar i det stora röda huset som jag växte upp i. den sista fisken som var kvar var den lilla tufa malen som överlevt fiskdödar, flyttar, rymningar mm och blivit närmare 20 cm lång, tyvärr slutade han sina dagar hos landsköldpaddan i dennes vattensamling, pga en falerande pump. När så jag och ALva fått större plats, bestämde vi oss för att koplementera vår katt med lite fisk. Efter att nästan ha blivit pålurade två redtailmalar (men avskräckta i sista stund) hittade vi nyligen ett fint kar i tidningen. nu är jag/vi helt fast och kan inte låta bli att gå och pilla lite, titta i affärer, läsa allt som går att läsa osv osv.
#7 - 8 februari 2004 13:31
själv är jag liten bara 12 men jag har akvarium sen ett halvår till baka och jag har en kompis som hade och då vart det så att jag önskade i födelsedags present då slog en dröm in [:-133]

Annons