Bakgrundsfilter

#1 - 22 september 2003 17:50
Hej!

Jag har byggt en korkbakgrund (se bilder på Zoonen, länk min i signatur) och byggt en filterkammare där jag ska ha filtermassa och ett pumphuvud. Jag läste om hur Kjell Fohrman hade filtermassebitar bakom sin BTN bakgrund. Det jag undrar nu är finns det nån fördel med att ha små kuber av filtermassan istället för ett stort formskuret stycke som passar "precis" i kammaren. Det är rätt trångt för mig att plocka upp små kuber därifrån vid rengöring av filtret. Jag hoppas att det inte ska behövas på mycket länge då jag har en löstagbar kamoflerad insugspropp a´la Fohrman-style [^]som jag har tänkt ska ta upp det grövsta och som ska rengöras med jämna mellanrum.

Lämna gärna kommentarer eller om det är nåt ni tycker att jag ska förbättra innan jag drar igång karet. Karet är på 115l (bxdxh 73x30x50) och ska befiskas av antingen endlers guppy och pygmécorydoras eller Apistogramma Venjia och neontetror. Inredningen kommer att bestå av bokgrenar och boklöv som bottenmaterial.

Mvh Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 september 2003 18:58
Det är rätt trångt för mig att plocka upp små kuber därifrån vid rengöring av filtret.

Har man tillräckligt med filtermattebitar så kommer du aldrig att behöva göra rent filtret.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 22 september 2003 21:19
Jag ska testa att trä en fiskelina igenom alla kuberna så kan man dra upp dem allihop om det nu skulle behövas.

Mvh Andreas

Annons