Bakgrundsångerst

#1 - 3 oktober 2005 08:06
Köpet ett 540l akvarium i slutet av förra veckan :D
Har nu rejäl ångerst om hur man ska göra med bakgrunden.
Till mitt 136l gjorde jag en egen bakgrund, är helnöjd med resultatet, även om det blev lite vita fläckar på vissa ställen.
Vet dock inte hur jag ska göra med mitt stora akvarium. Ska man göra en egen bakgrund eller köpa en färdig? Kanske blir lite snyggare om man köper en, men det är ju inte direkt fult med en hemmagjord heller. Samt att man får något unikt då också, samt att man kan anpassa den mer efter filter och pumpar.

Den stora kostnaden med att göra en egen bakgrund var för min del Husfix. Går det att köra med "fin cement" istället för husfix? Om jag har förstått det rätt så är den skörare än husfix. Men när jag ändå ska lackera den så kanske det inte spelar någon större roll? Lacken håller kanske den på plats ändå?
Guiden här på zoonen använder ju vanlig cement utan lack...

Skulle jag köpa en så får jag vänta 2-3 månader innan jag har råd att dra igång akvariet. Gör jag en egen så kan jag köra igång om kanske en månad.
Ivrig som en tok är man ju, men det ska ju gärna bli bra också..
#2 - 3 oktober 2005 08:25
du behöver kanske inte köpa en hel bakgrund.. du kan ju ha schysta moduler för dem kan du sätta lite som du vill o en hel del växter det blir supernice
#3 - 3 oktober 2005 09:00
Mjo.. det är ju också en möjlighet.. men jag tycker nog ändå att det är snyggt med en hel bakgrund :) Visserligen inte fult med moduler på något sätt. Men jag föredrar nog en hel ändå. Tack för tipset iaf! :)
#4 - 3 oktober 2005 09:28
:) själv har jag mapanirötter efter hela baksidan ställda på högkant + sten som bildar en hel vägg jättesnyggt och mina skäggmunsmalar tycker om att gömma sig bakom dem där och käkar cellulosa... osså en btn affisch med amazonas motiv
#5 - 3 oktober 2005 09:38
Också en bra idé :)
Fungerar dock inte med filter bakom ;)
Vill helst inte ha ytterfilter och doningar, gillar att ha filter bakom bakgrunden.
#6 - 3 oktober 2005 10:25
Blir nog att man bygger själv ändå..
Cellplast - 250 kr
Putsbruk - 40 kr
Lack - 250kr
Pigment och silikon har jag redan sen förra bakgrunden.
540kr för en bakgrund.. Jämfört med 1600 för den billigaste "köp-bakgrunden" jag kan tänka mig.

Hur ska man göra väggarna för att få det optimalt?
Har skissat lite på två olika modeller.
http://81.229.226.8/bakgrund.JPG
http://81.229.226.8/bakgrund2.JPG

Tänkte att det kanske kan skita sig så pumpen "går torr" då det blir rätt mkt fräs i den (min. 2100l/h). Därför tänkte jag om och gjorde en annan modell.
Men jag vet inte om det är någon större risk att det blir torrt där? Tar man bara någon dm vid vattenytan så bör det ju bli vatten där tillräckligt snabbt?
Kanske kan göra någon liten öppning i toppen vid pumpen annars, så vid nödfall så rinner vattnet in där direkt till pumpen..
#7 - 3 oktober 2005 10:44
:confused: varför vill du ha väggar? dem hindrar väl så att inte hela filter volymen kan utnyttjas..
är der inte bättre me makaroner för att fördela riktningen!
#8 - 3 oktober 2005 10:47
jag menar vattnet tar ju kortaste vägen.. så enligt din skiss så åker vattnet under 1a väggen o över 2a osv. då utnyttjas inte hörnen av filtret
#9 - 3 oktober 2005 11:01
du kan ha en vägg av ppm10 som du lätt kan ta upp och rengöra sen en vägg av ppm10 en bit före pumen och fylla upp mellan väggarna med ppm10 kuber 3ggr3cm beprövat och bra:D
#10 - 3 oktober 2005 11:52
Det kan ju förvisso vara en rätt bra idé.. I mitt lilla kar har jag typ som den första skissen jag gjorde. Fungerar prima. Där har jag dock filterkuber istället för hela mattor.
Tänkte att det skulle vara lite smidigare att ha hela mattor i, därför jag skissade lite på denna.
Men det kan nog vara lite bättre att bara ha en kammare fylld med kuber, med filtermatta som väggar, som du skrev. Köper isf 1 st 100x100x50cm PPI10 från pwss, bör väl vara mer än tillräckligt? ;)

Vad ska man köra för pump? Tidigare har jag alltid kört Eheim, tycker de är tysta och bra. Men en sådan pump till detta kar skulle gå på ca 1100kr. Såg att AquaClear Powerhead 901 bara kostar 600. Halva pengen och mer kapacitet.
Går det justera flödet på denna? På min Eheim cirkulationspump har jag ett reglage där jag kan variera flödet. Det finns kanske inte AquaClear? 3700l/h kanske är lite väl mkt för ett 540l?
Hur är de pumparna annars? Är de tysta eller låter de mycket?
#11 - 3 oktober 2005 13:56
Ingen som har något att invända mot "fin cement"/putsbruk istället för husfix?
Tänkte inhandla frigolitskivor efter jobbet, dvs om 30-60min. Med svindyr husfix blir kostnaden för bakgrunden ungefär samma som den på pwss. Men kan man använda putsbruk så blir det ju betydligt billigare än så.
#12 - 3 oktober 2005 17:36
de svarta plastbakgrunderna är också fina, 270:- för 120x50 på PWSS(ännu billigare på min lokala djuraffär dock, konstigt nog)
#13 - 3 oktober 2005 17:47
Mja.. är inte riktigt överrens med dem.. jag tycker de mest skriker PLAST..
Nu har jag inhandlat frigolit och ska börja rita ut lite stenar strax :D
Någon som har erfarenhet av aquaclears pumpar? Tyckte Powerhead såg lite konstig ut? Måste den sitta vid ytan? Eller kan man ha den som en vanlig dränkbar pump också?
Jag vill ju att min ska sitta nästan vid botten bakom bakgrunden, och sedan pumpa ut vatten några cm under ytan framför bakgrunden via en slang.
#14 - 6 oktober 2005 07:41
köpte husfix på Rusta, tyckte det var riktigt billigt, tål kanske att kollas upp...
#15 - 6 oktober 2005 08:19
Absolut inte!
Ulf Ekman ska inte få några av mina pengar!

Annons