bakgrunds HJÄLP!!!!

#1 - 2 november 2007 17:28
Har byggt en barkgrund i frigolit och användt mig av cascos husfix plus färgpigment. Nu är det så att jag vattenfyllt karet och det är som bakgrunden vittrar sönder, har bytt vatten 2ggr under 2 dagar nu och det tillochmed fastnar husfix på rutorna, ska det va så här? eller finns det nått annat jag kan ta till? Lack? vet inte varför den löses upp? kan det bero på för mycket färgpigment i bruket tro? nån som kan hjälpa mig, vill bli färdig nu och jag släpper inte i några ciklider som det är idag......
mvh krille
#2 - 2 november 2007 20:28
Du måste lacka bakgrunden. Lämpligtvis med Epotex akvarielack.
Husfixen borde inte lösas upp om du blandat rätt.
#3 - 3 november 2007 11:08
måste å måste, ska man bara ha malawi ciklider i karet så ska man inte behöva lacka den pga att dem ska ha högt ph.
#4 - 3 november 2007 11:16
Du kanske hade i vatten lite för tidigt? Skulle det vara pigmentfärgen ska det ha varit ordentligt mycket. Att lacka är en bra tanke. Kanske läge att tömma akvariet och ta bort det första husfixet låta bakgrunden torka och göra om med nytt husfix.
#5 - 4 november 2007 06:28
buffe78 skrev:
måste å måste, ska man bara ha malawi ciklider i karet så ska man inte behöva lacka den pga att dem ska ha högt ph.

Jo, men då börjar den lösas upp från och med den dagen du stoppar i den.
Husfix klarar inte att vara i vatten, den löses upp sakta.

Hur snyggt är det föresten med en ofärgad bakgrund, för om du färgar den kommer ju färgen också ut i vattnet ;)
#6 - 4 november 2007 11:15

Hur snyggt är det föresten med en ofärgad bakgrund, för om du färgar den kommer ju färgen också ut i vattnet ;)

Jag hade min husfixbakgrund i många år och personen som hade byggt den hade den också i många år så det måste vara mycket långsamt det löses upp i såfall..
Smaken är som baken säger de.. Jag tycker att den ljusa, offwhite färgen är fin på en grottvägg.. Just nu är det modernt med en mörkare färg och det är också snyggt. Viktigare, tycker jag, är hur grottväggen är gjord, (om det ser naturligt ut), än vilken färg den har..

Tycker inte alls att det låter normalt med att den löses upp sådär.. Frågan är om den hade härdat ordentligt, vilket inte låter troligt.. Antingen väntade du för kort tid eller så är det färgpigmentet som hindrar fixen att härdas eller gör att det tar längre tid innan det härdas.

Jag hade inte lack på min husfixbakgrund. ;) Om jag vore du skulle jag döpa om tråden till typ "härda husfixbakgrund" eller nått... Då kanske kemisterna här på Zoopet vaknar upp... :D
#7 - 5 november 2007 17:37
jag tror allt den fick härda ordentligt iallafall ( 3 Dagar), har tömt karet nu och det har fått torka så ser man att färgen har försvunnit ur det sista lagret eller rättare sakt det första lagret kanske har försvunnit för det va massa fix i karet på rutorna och på botten. Jag tror att jag hade i för mycket pigment i förhållande till fix så att det inte kunde härda ordentligt, ska nog göra ett sista fösök å lacka den....hmm jag som va så nöjd med den...:(
#8 - 5 november 2007 18:41
Kan du inte slipa den med sandpapper om du ska lacka den sedan, så att du får fram din färg igen.. :)
#9 - 5 november 2007 19:59
mmm, men jag har byggt lite special, mycke grottor plus en avsats å allt är på plats i karet, men det borde väl i princip gå att måla lite med vattenbaserad färg å sen lacka även om man har haft i färgpigment?
#10 - 5 november 2007 22:08
äntligen

äntligen nån som också säger att Husfixet INTE klara vatten... har sagt de tusen gånger.. å de är inte bra alls att ha fiskar i ett kar med bakgrund utan lack! för de som sagt löser sig... malawi =sera ph+
#11 - 5 november 2007 23:20
Man kan ha husfixet utan lack men ev malgnag är en nackdel då. Om man har malar förstås

Annons