bakgrunds bygge

#1 - 10 januari 2008 19:41
hej hej

Har planer på att bygga egen bakgrund i mitt 540 liters malawi kar,tanken är att bygga med frigolit och sedan puts på det(har gjort så till ormar jag haft) MEN min fråga är vad man kan använda för puts och färg som inte avger gifter då vill säga....spåna gärna idér med mig,alltid skoj att bolla....Fortsätt simma // magnus
#3 - 10 januari 2008 20:16
Va kul! kan starkt rekomendera ett frigolit bygge! Använd Husfix, Casco's fungerar utmärkt, finns på Coop m.m. Sen blandar du i svart färgpigment i det, finns på tex Flügger Färg. Glöm inte att lacka sen bara, med tex Nordsjö epolan V.

Här är en bild på mitt akvarium med min egenbyggda frigolitbakgrund:
http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

Mer bilder och tips finns under "Foto och film" - "Mitt akvarium med bakgrund" i Forumet:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113259

Lycka till med bygget, det är säkert mera jobb till ett 540 liters men silicona rejält bara!!
Bilagor:
#4 - 10 januari 2008 20:18
Har du några frågor så posta på så ska jag försöka svara, minns själv hur osäker jag var innan jag började. Finns mängder med Tips & Trix.
#5 - 10 januari 2008 20:22
Låter toppen,använde hus fix när jag byggde till ormarna...men visste inte hur det reagerad i vatten,om det släpper gifter och så =) tittade på dina bilder och måste bara säga WOW....Grymt snyggt byggt
#6 - 10 januari 2008 20:28
Husfixen släpper inga gifter. Det är pigmenten som du behöver "lacka in".
Många kör med enbart husfix. Det blir ju ljust ett tag, men väldigt snyggt med tiden, tycker jag. :)
#7 - 10 januari 2008 20:34
Gillar verkligen den här sidan =) massa snabba idér och tips. sen hade vi samma smak på hund ser jag lili ;)....har en rottis kille på 5 år
#8 - 10 januari 2008 20:35
menar du föresten att man inte behöver lacka ?? kan inte minnas att jag gjorde det till reptilerna
#9 - 10 januari 2008 20:35
Freakmange skrev:
Gillar verkligen den här sidan =) massa snabba idér och tips. sen hade vi samma smak på hund ser jag lili ;)....har en rottis kille på 5 år

Du låter som en vettig människa tycker jag! ;)
Min hane är oxå fem år, ganska precis på dagen!
#10 - 10 januari 2008 20:37
Freakmange skrev:
menar du föresten att man inte behöver lacka ?? kan inte minnas att jag gjorde det till reptilerna

Nepp. Vill du ha det ljust (som du ju lär veta hur det ser ut iom att du använt det innan) så behövs inget lack. Fast om du får för dig att släppa ner en mal, så kan dessa (tydligen, enligt de som provat) gnaga rejält på bakgrunden och med tiden få bort en del husfix..
Men det _behövs_ alltså inte ur giftsynpunkt osv.
#11 - 10 januari 2008 20:38
hahaha...den vettigaste av dom vettiga =) min blev 5 i oktober, men har precis gått in i en slyngel period igen...med olydnad och klumpighet ;)
#12 - 10 januari 2008 20:39
Freakmange skrev:
hahaha...den vettigaste av dom vettiga =) min blev 5 i oktober, men har precis gått in i en slyngel period igen...med olydnad och klumpighet ;)

Ojdå.. Min som inte ens växt ur den perioden än.. ;) Men det är skönt att se dom som "slynglar"!
#13 - 10 januari 2008 20:41
ja faktiskt =)....Är ju speciell ras. antingen har man en hund eller så har man en rottis ;)
#14 - 10 januari 2008 20:41
TACK!! :) Det du gjorde till reptilerna var väl inte under vatten? Man lackar inte för att stänga inne gifterna (det finns inget giftigt om man använder sakerna man ska) utan för att malarna inte ska äta sig igenom husfixlagret och komma in till frigoliten så det syns vita fläckar.
#15 - 10 januari 2008 20:42
Freakmange skrev:
ja faktiskt =)....Är ju speciell ras. antingen har man en hund eller så har man en rottis ;)

Precis just så! :D

Kom på en sak till. Om man kör enbart husfix och inte lackar, så höjer detta pH-värdet i vattnet. Kan vara bra att ha med i beräkningarna innan bestämmer sig för hur man vill göra.
#16 - 10 januari 2008 20:42
Ojdå lilli du han före mig medans jag skrev... Men får man höra det två gånger glömmer man inte :)
#17 - 10 januari 2008 20:43
Jag körde pumputrymmet utan lack för att höja ph eftersom jag har en rot i karet.
#18 - 10 januari 2008 20:44
PS. kom ihåg att dela bakgrunden för att kunna få ner den! min är delad i tre delar
#19 - 10 januari 2008 20:45
Natalie-86 skrev:
Ojdå lilli du han före mig medans jag skrev... Men får man höra det två gånger glömmer man inte :)

:D
#20 - 10 januari 2008 20:46
Natalie-86 skrev:
TACK!! :) Det du gjorde till reptilerna var väl inte under vatten? Man lackar inte för att stänga inne gifterna (det finns inget giftigt om man använder sakerna man ska) utan för att malarna inte ska äta sig igenom husfixlagret och komma in till frigoliten så det syns vita fläckar.

Fast om man använder pigment i husfixen så måste man lacka. Det är bara om man kör ren husfix som det går att låta bli lacken.
#21 - 10 januari 2008 20:50
Ok, kör med svart färgpigment om du vill ha grått, husfixet är redan ljusgrått och kör man med grått färgpigment så får man häva nog häva i några kilo innan det verkligen blir grått. Jag använde 1 burk svart pigment till min lilla bakgrund och den är grå.
#22 - 10 januari 2008 20:52
Vilka gulliga Rödzebre yngel du hade lili! :) De har så härlig röd färg när de är små
Bilagor:
#23 - 10 januari 2008 20:54
Natalie-86 skrev:
Vilka gulliga Rödzebre yngel du hade lili! :) De har så härlig röd färg när de är små

Inte mina, men husse i huset lär bli stolt.. :D (Jag tycker oxå de är jättefina! Fast jag är galet svag i de små Goldenynglena med...)

Annons