Bakgrundlåda

#1 - 24 augusti 2007 12:08
Bakgrundslådor talas det ibland om, men är det någon som faktiskt har byggt en/använder bakgrundslåda? Vore i så fall kul att se bilder och höra hur lådan är konstruerad, om den har inbyggd belysning, speglar etc.
#2 - 24 augusti 2007 14:57
Tycker det syns så tydligt för det mesta och så måste man ju vara noga med att skrapa bakrutan dessutom. Har varit med på ett par stycken men inget jag gillar iaf.
#3 - 25 augusti 2007 17:13
Oj, vilket drag det blev i den här tråden. Entusiasmen för bakgrundslådor är överväldigande! :D

Tack eriahl för en bra synpunkt, algerna på bakrutan hade jag inte ens tänkt på!
#4 - 25 augusti 2007 23:53
Får nästan plocka fram vinterjackan för draget. Humorförsök....
Speglar måste man vinkla på något håll annars ser man sig själv stå och glo tex. Kan vara svårt att hålla samma höjd på gruset/sanden i akvariet som bakgrunden. Kan se torrt ut men går iofs att lacka.
Eller så kanske man kan anlita Sune Holm om kassan tillåter?
Låter ju väldigt förtjust i bakgrundslådor när jag läst vad jag skrivit.
#5 - 26 augusti 2007 12:48
Man kan iofs se det som saker att tänka på om man bygger en. Hittade en bild jag har på en. Har någon med spegel oxå, rakt placerad.
Den här är olackad syns på gruset. Stocken är samma stock från början men avsågad en del i och en utanför. Så det blir ofta skrubbande på delen i akvariet och den murknar, kan man säga så, ju med tiden oxå. Strunta i böset som syns ville bara visa ett exempel.
#6 - 26 augusti 2007 13:04
Smart tanke med stocken.

Hur tror du det skulle te sig om lådan vore tom sånär som på speglar på sidorna och en matt svart eller mörkblå färg + någon form av ganska svag belysning i lådan? Om man låter algerna på rutan sitta kvar kanske man med en sådan låda uppnår en viss djupverkan?

Annons