Bakgrunder etc, tips

#1 - 3 februari 2008 17:04
Hej på er,

Jag kan ha tagit mig vatten över huvudet, jag har nämligen skaffat mig ett akvarium som jag nu har som långtidsprojekt att fixa till. Vi har visserligen två akvarium sedan förut men vi är rena nybörjare så jag håller nu på att försöka lära mig lite mer om hur jag ska göra

I vilket fall så fick jag chansen att köpa ett begagnat och jag kunde inte motstå frestelsen. Jag har inte bestämt mig för vad jag ska ha för fiskar, växter, inredning. Det enda jag är säker på är det ska vara relativt mycket växter.

Vad jag nu funderar på är egentligen två saker:

[LIST]
[*]Bakgrunder. Jag vill gärna ha en snygg bakgrund i akvariet, jag har tittat runt lite grann på olika akvarium och sajter och har väl börjat få lite ideer på hur man kan göra. Jag har naturligtvis hittat Back To Nature och de ser ju fint ut ... men jag hittade prislappen också. Så nu är jag rätt intresserad av att hitta olika alternativ också.
[*]Botten. Jag vet igentligen ingenting om hur man får växter att trivas, allt jag vet är det jag har sett på olika websajter, t.ex. zoopet. Men jag skulle behöva lära mig mycket mer innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
[/LIST]

Jag har surfat runt en del bla på zoopet för att försöka få lite ledtrådar på hur man ska göra men jag skulle gärna vilja ha mer tips på vart jag kan hitta mer information.

Så min fråga är helt enkelt: vad har ni för tips på olika böcker och sajter där jag kan hitta mer info om bakgrunder och hur man ställer i ordning akvariet för växter?
#2 - 3 februari 2008 17:08
Bra utbud av olika bakgrunder har du på www.pwss.se , annars kan du ju alltid bygga själv, bara att söka på "bakgrund" här.
#3 - 9 februari 2008 16:52
Tack för tipset
#4 - 9 februari 2008 16:59
slimeline e ett snyggt och billigt altenativ. annar bygg en själv. kan ju också ha en affish eller enfärgad typ svart. affisher av klippväggar (enbart en stenvägg altså) tycker jag e snygg om man inte har råd att köpa en btn.
#5 - 9 februari 2008 17:08
Om du vill ha mycket växter så lägg itne så mycket krut på bakgrunden den kommer inte synas så mycket ändå ;)

Jag rekomenderar lowtech/walstad om man ska ha ett växtkar. Mer lättskött och gladare växter har jag aldrig haft.
#6 - 9 februari 2008 17:40
Jag vågar inte ge mig på något hemmabygge just nu så jag kommer nog att satsa på något färdigt. Just nu försöker jag förstå hur man kan fixa till filter etc och bakgrund etc. Försöker hitta information om detta just nu.

(jo, jag sa ju att är nybörjare :) )
Olorin
#7 - 10 februari 2008 09:01
Håller inte alls med Lena, bakgrunden syns nästan alltid annars får du har CO2, gödning och en mossvägg om det inte ska synas. BTN slimline är snyggaste alternative som inte är så jättedyrt, rekommenderas.

Annons