Bakgrund till räkkar

#1 - 7 oktober 2010 20:25
Hejsan!

Har nyligen köpt ett nytt begagnat akvarium där en btn-lidnande bakgrund följde med. Är två hål med diameter på 40 mm som jag kommer sätta raster i samt ett mindre hål för utblåset.

Akvariet är på 100 liter och pumpen är en eheim biopower 200 (210-650 liter/timmen).

Nu till min fråga. Hur löser man detta? Min gissning är att räkorna kommer slinka in i rasterna? Är detta helt kört eller är alternativet att sätta filtermatta i hålen istället för rasterna? Vill helst undvika detta men är det enda utvägen så..
#2 - 7 oktober 2010 20:47
Hitta lite svart filtermatta jag använt till ett innefilter tidigare.

Testa sätta dit det och det blev ju faktiskt hur bra som helst!

Bild
#3 - 7 oktober 2010 21:20
rasternas galler är väl inte så brett att de kommer emellan??? det är inte mina iaf. ( inte för att jag har raster i ett räkkar men ändå)

de där filtermattorna kommer ju sättas igen rätt fort o då kommer vattenmängden bakom bakgrunden minskas o risk för att bakgrunden lossanar o åker bakåt.
#4 - 7 oktober 2010 21:28
hannesc skrev:
rasternas galler är väl inte så brett att de kommer emellan??? det är inte mina iaf. ( inte för att jag har raster i ett räkkar men ändå)

de där filtermattorna kommer ju sättas igen rätt fort o då kommer vattenmängden bakom bakgrunden minskas o risk för att bakgrunden lossanar o åker bakåt.

Hm får förhoppningsvis min leverans imorn så får se hur breda gallerna är på rasterna :) Fast räkyngeln är ju fasligt små haha.

Men jo risken är ju rätt stor att filtermattorna sätts igen för snabbt :/ Vill ju inte direkt plocka loss och rengöra varannan dag haha.
#5 - 8 oktober 2010 05:14
ja räklingarna kommer åka mellan men inte räkorna. ;) o det kommer nog inte blir så att du får rengöra varannan dag men kanske 1 gång i veckan?

Annons