Bakgrund som går ihop med kalksten?

#1 - 30 november 2005 16:59
Söker ngn bakgrund som går i samma ljusa färg som kalksten. Den ska helst vara en "färdig" bakgrund.
Kanske inte har letat på rätta stället annars så kanske det inte finns?

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2005 17:23
Nu finns det ju många olika slags kalkstenar med olika färger från ljust gula till ljust bruna.
Back to Nature-modellerna Malawi och Tanganyika går att beställa i färgerna Faxe (ljust gulvit som faxestenen) och Gneiss (ljust brunröd)
#3 - 30 november 2005 17:48
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu finns det ju många olika slags kalkstenar med olika färger från ljust gula till ljust bruna.
Back to Nature-modellerna Malawi och Tanganyika går att beställa i färgerna Faxe (ljust gulvit som faxestenen) och Gneiss (ljust brunröd)[/QUOTE]

Har du ngn länk med ett par bilder på dem ?

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 november 2005 17:59
Detta Zoopetfoto visar Gneiss Malawi http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=215&Itemid=103
Detta Faxe Malawi http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=208&Itemid=103

Foton på modellerna (dock enbart i standradkulör) finns på BTN hemsidan www.backtonature.se
#5 - 30 november 2005 18:03
[QUOTE=Kjell Fohrman]Detta Zoopetfoto visar Gneiss Malawi http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=215&Itemid=103
Detta Faxe Malawi http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=208&Itemid=103

Foton på modellerna (dock enbart i standradkulör) finns på BTN hemsidan www.backtonature.se[/QUOTE]

Men är inte "faxe-bakgrunden" lite mörk emot vad bilder på faxegrus är ?
Uppfattningen jag har fått om faxegrus är att det är ljust.

På de 2 bilderna tycker jag att gneiss passar bäst ihop med kalksten . ..

Mvh
#6 - 30 november 2005 18:21
Lite udda förslag det här: Grekisk ruin med marmorpelare på foto 3D-bakgrund. Tänkte marmorpelare matchar kalk-stenarna. Men som sagt ett udda förslag.
#7 - 30 november 2005 18:23
[QUOTE=Frågvis]Lite udda förslag det här: Grekisk ruin med marmorpelare på foto 3D-bakgrund. Tänkte marmorpelare matchar kalk-stenarna. Men som sagt ett udda förslag.[/QUOTE]

Tack men jag är mera inne på något i denna stilen.
Gneiss Malawi http://www.zoopet.com/index.php?opt...=215&Itemid=103
Faxe Malawi http://www.zoopet.com/index.php?opt...=208&Itemid=103

Mvh
#8 - 30 november 2005 18:27
Förstod det. Men tänkte det var andra som gillar lite udda budgetvarianter.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 november 2005 18:55
Tycker man att det blir för dyrt med en riktig naturlik bakgrund så föredrar jag att man istället väljer en neutral bakgrund som att t.ex. måla bakrutan svart. Då "försvinner" ju bakgrunden så man inte tänker på det och då bryter det inte mot stenarna i akvariet.

Tycker annars att du är inne på en bra väg och försöker hitta en inredning som designmässigt passar ihop. Tycker det är hemskt att se sådana som lägger ner 4.000 spänn på en snygg naturtrogen BTN-bakgrund och sedan inreder de akvariet med lavasten, svart skiffer och vit kalksten:eek:
#10 - 30 november 2005 18:57
Där sa du ett sant ord Kjell.
#11 - 30 november 2005 19:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Tycker man att det blir för dyrt med en riktig naturlik bakgrund så föredrar jag att man istället väljer en neutral bakgrund som att t.ex. måla bakrutan svart. Då "försvinner" ju bakgrunden så man inte tänker på det och då bryter det inte mot stenarna i akvariet.

Tycker annars att du är inne på en bra väg och försöker hitta en inredning som designmässigt passar ihop. Tycker det är hemskt att se sådana som lägger ner 4.000 spänn på en snygg naturtrogen BTN-bakgrund och sedan inreder de akvariet med lavasten, svart skiffer och vit kalksten:eek:[/QUOTE]

Vill du ha lite dyrare stenar i ditt tycke eller vad menar du ?

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 november 2005 19:17

Definitivt inte - däremot så ogillar jag att man mixar olika sorters stenar - "inredninsgsoppa".
De stenar jag föredrar är de naturtrogna som jag plockar i naturen (för min del i Säveån) och de är inte så dyra;)

Det snyggaste akvarie jag sett är förövrigt ett som finns hos en privatperson i Århus i Danmark.
Han har ett jätteakvarium (ca. 2000 liter) med en BTN-malawibakgrund och BTN-moduler (allt i standardfärgen) och sedan har han plockat stenar i naturen som exakt matchar BTN och dessutom byggt upp det hela på ett oerhört naturtroget sätt.
Sanslöst snyggt.
#13 - 30 november 2005 19:33
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Definitivt inte - däremot så ogillar jag att man mixar olika sorters stenar - "inredninsgsoppa".
De stenar jag föredrar är de naturtrogna som jag plockar i naturen (för min del i Säveån) och de är inte så dyra;)

Det snyggaste akvarie jag sett är förövrigt ett som finns hos en privatperson i Århus i Danmark.
Han har ett jätteakvarium (ca. 2000 liter) med en BTN-malawibakgrund och BTN-moduler (allt i standardfärgen) och sedan har han plockat stenar i naturen som exakt matchar BTN och dessutom byggt upp det hela på ett oerhört naturtroget sätt.
Sanslöst snyggt.[/QUOTE]

Okey!
Nej jag vill ha så att det mesta "hänger" ihop!
Så en BTN kostar ett par kr alltså. . .?

Mvh
#14 - 30 november 2005 19:52
[QUOTE=Frågvis]Där sa du ett sant ord Kjell.[/QUOTE]

Jag har inte kommit så långt med mitt nya akvarie. Däremot så har jag bakgrunden helt svart. Och nu ett par dagar senare så börjar jag faktiskt trivas rätt bra med det. I helgen kommer det i en hög med kalkstenar. Tror nog att det blir bra så.
#15 - 30 november 2005 19:54
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Sanslöst snyggt.[/QUOTE]

Man blir klart nyfiken!
Du vet inte om det finns någora fotografier ute på nätet på hans akvarium?
#16 - 30 november 2005 19:54
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Frågvis]Där sa du ett sant ord Kjell.[/QUOTE]

Jag har inte kommit så långt med mitt nya akvarie. Däremot så har jag bakgrunden helt svart. Och nu ett par dagar senare så börjar jag faktiskt trivas rätt bra med det. I helgen kommer det i en hög med kalkstenar. Tror nog att det blir bra så.[/QUOTE]

Då kasnke man kan få se på lite bilder hur det blev. . ?

Mvh
#17 - 30 november 2005 19:58
Jag har läst lite om ditt projekt och sett bilderna hur det ser ut. Fota gärna lite och lägg in i den tråden. Alltid kul att se lite olika varianter. Har man mycket sten så kan man ju bygga en bakgrund av det om man nu inte tycker det tar för mycket plats.
#18 - 30 november 2005 19:59
Jodå... Det är klart att man får. Blir antagligen i början av nästa vecka.

Än så länge ser det ut så här. Tänk på att inredningen som är ska inte vara. Den är bara där temporärt tills kalkstenen kommer hem.
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=1227
#19 - 30 november 2005 20:33
Gimbo,Är det Biltemas blästersand du har i ditt 375 l?
#20 - 30 november 2005 20:35
Det är Rådasand och Rådagrus. Sanden är 0.33mm och grusen kommer jag inte riktigt ihåg om det var 1.3mm eller något liknande.

Blästersanden från biltema har jag gett upp. Den blir så "geggig" av sig tycker jag.
#21 - 30 november 2005 20:36
Oki.
#22 - 30 november 2005 20:52
[QUOTE=Gimbo]Jodå... Det är klart att man får. Blir antagligen i början av nästa vecka.

Än så länge ser det ut så här. Tänk på att inredningen som är ska inte vara. Den är bara där temporärt tills kalkstenen kommer hem.
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=1227[/QUOTE]

Den malen som du har på bilden (orang) vad heter den och kostar? Gillar verkligen dem!!

/Helen

Annons