Bakgrund och ytterfilter? Fråga om "genomflödesdoppvärmare"

#1 - 10 april 2013 05:55
Hej!

Jag har använt sökfunktionen men kan inte hitta svar på mina frågor.

Vi har köpt:
Juwel Rio 240 liters akvarium
Ytterfilter Eheim Professional 3 600. (2075)
Och 2st bakgrunder Juwel Stone Granite. 600mm x 550mm

Har två frågor.

1. Där finns ingen doppvärmare i ytterfiltret 2075. Och vi vill inte ha en doppvärmare i akvariet.
Men det ska tydligen finnas en Eheim "genomflödesdoppvärmare". Kanske fel namn.
Men en doppvärmare som man kopplar in på utgående vatten eller ingående vatten till ytterfiltret.
Någon som vet vem som säljer dessa doppvärmare? Enligt Hornbach så skulle Eheim ha dessa.
Men det är inget vi kan hitta.

2. Vi ska plocka bort Juwels innerfilter. Hela kasetten ska bort.
Sen är tanken att vi ska montera de två bakgrunderna över hela baksidan.
Men hur ska man då få fast detaljerna till ytterfiltret när det blir bakgrund? (Vatten in / Vatten ut)
Sugpropparna fungerar ju inte då givetvis! Hmmm.

Kanske korkade frågor, men vi är nybörjare.
#2 - 10 april 2013 07:53
Henrik_l skrev:
Hej!

Jag har använt sökfunktionen men kan inte hitta svar på mina frågor.

Vi har köpt:

Juwel Rio 240 liters akvarium

Ytterfilter Eheim Professional 3 600. (2075)

Och 2st bakgrunder Juwel Stone Granite. 600mm x 550mm

Har två frågor.

1. Där finns ingen doppvärmare i ytterfiltret 2075. Och vi vill inte ha en doppvärmare i akvariet.

Men det ska tydligen finnas en Eheim "genomflödesdoppvärmare". Kanske fel namn.

Men en doppvärmare som man kopplar in på utgående vatten eller ingående vatten till ytterfiltret.

Någon som vet vem som säljer dessa doppvärmare? Enligt Hornbach så skulle Eheim ha dessa.

Men det är inget vi kan hitta.

2. Vi ska plocka bort Juwels innerfilter. Hela kasetten ska bort.

Sen är tanken att vi ska montera de två bakgrunderna över hela baksidan.

Men hur ska man då få fast detaljerna till ytterfiltret när det blir bakgrund? (Vatten in / Vatten ut)

Sugpropparna fungerar ju inte då givetvis! Hmmm.

Kanske korkade frågor, men vi är nybörjare.

Behöver du värmare?

Står akvariet i ett normalvarmt vardagsrum tex och du inte har speciellt känsliga fiskar som behöver ha tokvarmt klarar du dig troligen utan värmare.
Pump, belysning värmer.
#3 - 10 april 2013 08:02
varför använda sugproppar till att fästa insug o utblås. det är ju bara hänga över kanten.:)

varför vill ni inte ha värmaren i karet?
känns bra mycket vanskligare att ha det kopplat på slangen. mer delar som skulle kunna börja läcka.
#4 - 10 april 2013 08:05
Du gör som så att du vinklar bakgrunden litegrann så du får ett utrymme mellan bakgrund och glaset på den ena sidan. Där bakom sätter du insug, utblås och doppvärmare. Du gör ett hål för utlåsslangen och ett insug i nedre delen av bakgrunden, du täcker också insuget med ett raster eller filtermatta så inte fisk kan åka in i bakrunden.
#5 - 10 april 2013 10:40
simpson: jag är inte säker på att jag behöver värmare. Vi håller 21-22°C inne, året runt.
(Givetvis blir det värmare under sommaren)
Kan vi undvika att ha doppvärmare så är det väldigt bra.
Vi ska ha "vanliga" sällskapsfiskar. Men vill inte växterna normalt sett ha lite värmare vatten?
Om man inte kopplar in doppvärmare, vad tror ni då vattnet kommer hålla för temperatur?

hannesc:
varför använda sugproppar till att fästa insug o utblås. det är ju bara hänga över kanten.[:)]
Man man måste väl iaf fästa det långa röret till insuget, annars är väl risken att det
inte stannar på sin plats. Har försökt leta efter bilder hur andra har gjort, men svårt att hitta.
Utblåset borde ju gå att fästa i kortsidan med sugpropparna. Vi har inte packat upp akvariet och pumpen än,
ska göra det ikväll. Vill ha lite koll på läget innan man bryter förpackningarna

varför vill ni inte ha värmaren i karet?
Tycker inte det är snyggt. Kan man slippa den är det bra.

åheim: Jag tror inte det går med dessa Juwel bakgrunder. De är inte speciellt tjocka.
Och 2st x 600mm är 1200mm och det är vad akvariet är exakt invändigt mått.
Och så fort jag vinklar bakgrunden kommer det bli en spalt.

Jag hade önskat att ha köpa en äkta BTN bakgrund, men de är så extremt dyra tyvärr.
Verkar inte finns någon butik som har bra priser på dessa.
#6 - 10 april 2013 11:01
nja du har väl en böj på insuget. det är ju bara hänga den över kanten. jag har inte fäst några av mina insug. eller jo i ett kar. men inte i nått annat.

ja fast sätt hela bakgrunden några cm fram då. inte direkt mot bakrutan. då får du plats med allt bakom. o du slipper vinkla.

vips. ingen teknik syns i karet :)
#7 - 10 april 2013 12:46
Om du monterar reflektorer på dina lysrör kommer du inte behöva någon extra uppvärmning, snarare kylning.

Jag kör utan doppvärmare i mitt RIO180L och har övertemps-problem.
#8 - 10 april 2013 14:08
hannesc skrev:
nja du har väl en böj på insuget. det är ju bara hänga den över kanten. jag har inte fäst några av mina insug. eller jo i ett kar. men inte i nått annat.

ja fast sätt hela bakgrunden några cm fram då. inte direkt mot bakrutan. då får du plats med allt bakom. o du slipper vinkla.

vips. ingen teknik syns i karet :)

Det du gjort är snyggt, absolut! Men jag ser vissa problem med detta för egen del.

Att lyckats få ihop två plattor snyggt, tror jag är svårt. Plus att akvariet kommer stå så
man kommer se högra kortsidan innan man kommer "runt" till framsidan. Då blir det inte
snyggt med att ha bakgrunden framflyttad. Man kommer ju se bakom bakgrunden då.

Jag får väl packa upp allt ikväll och se om jag får ordning på det.
Men jag skulle gärna vilja fästa utloppet nertill på något snyggt sätt. hmm.
#9 - 10 april 2013 14:10
Dopply skrev:
Om du monterar reflektorer på dina lysrör kommer du inte behöva någon extra uppvärmning, snarare kylning.

Okej, bra att veta! Förstår inte varför man inte kunde få med refektorerna direkt.
Men det handlar väl om pengar som vanligt. Ska införskaffa två reflektorer.
Borde inte vara superdyra väl.
#10 - 10 april 2013 14:29
Henrik_l skrev:
Det du gjort är snyggt, absolut! Men jag ser vissa problem med detta för egen del.

Att lyckats få ihop två plattor snyggt, tror jag är svårt. Plus att akvariet kommer stå så

man kommer se högra kortsidan innan man kommer "runt" till framsidan. Då blir det inte

snyggt med att ha bakgrunden framflyttad. Man kommer ju se bakom bakgrunden då.

Jag får väl packa upp allt ikväll och se om jag får ordning på det.

Men jag skulle gärna vilja fästa utloppet nertill på något snyggt sätt. hmm.

du kan lägga en frigolitbit bakom som stöd. som sitter fast på bakrutan och sen i bakgrunden. just vid skarven. sen kan du täcka med tex solfilm om du inte vill se in bakom bakgunden.

men har du ens testat att hänga över insuget över kanten. det behövs ju inte fästas egentligen
#11 - 10 april 2013 19:16
Dopply skrev:

Ditt kar måste stå ganska tokigt, jag kör rio180 med reflektorer och mitt håller mellan 23-24 hela tiden. Lite varmare på sommaren så klart.
#12 - 11 april 2013 04:50
Ryskbompa skrev:
Ditt kar måste stå ganska tokigt, jag kör rio180 med reflektorer och mitt håller mellan 23-24 hela tiden. Lite varmare på sommaren så klart.

Jag har visserligen en fryssen fru som vill ha 23 grader inomhus, kan ju kanske också vara en av förklaringarna :)
#13 - 11 april 2013 12:57
hannesc: Jag packade upp allt igår och jag fattar inte riktigt hur man ska få till ytterfiltret med bakgrunden.
Men jag får försöka lösa det efter jag monterat fast bakgruden. Enligt butiken jag köpte bakgrunderna i så
passade dem direkt. I helv*te dem gör. Vilka nötter som luras. Dels måste man såga ut för staget som finns
i mitten på akvariet och sen är dem för höga. Jaja, det ska nog lösa sig hoppas jag.

Jag letar efter en bra guide som visar hur man sätter fast Juwels bakgrunder. Men hittar ingen.
Någon som vet?

Letar även efter en bra guide som visar hur man tar bort Juwels innerfilter enklast. Provade med fiskelina igår,
och fick bort 1 av de 9 silikonpunkterna. Önskar veta om det finns något snabbare sätt, utan att äventyra akvariet.

Letar även efter någon bra akvarieaffär som har mycket grus att välja på. Hela Skåne går bra,
men gärna om butiken finns på den västra delen. Något tips?
#14 - 11 april 2013 13:07
bara använda silikon. akvarie-silikon. inget konstigt. sätt några kluttar på baksidan, o lägg sen en sträng runt om längs botten o kanterna. fiskar är annars jäkla duktiga på att ta sig in bakom tyvärr.

förstår egentligen inte vad som är problemet med ytterfiltret. finns ingen anledning att fästa det. häng det bara över kanten. du har väl en såndär rör-böj på slangen? det kommer sitta fint. behövs inte fästas längre ned eller så.

vad var det som var så svårt med fiskelinan? det är ju bara dra typ. karet håller. inget du behöver vara orolig för.

men du kan ju testa med en blad-kniv kanske.

vad hade du tänkt för grus?

blästersand är populärt o snyggt. o framförallt billigt. 50 spänn för 25kg. finns på jula/biltema/swedol/hornbach
#15 - 11 april 2013 13:18
gjorde en bild på hur jag tänkte
#16 - 11 april 2013 14:10
hannesc: Hur ska jag börja... mycket att svara på.

Jag tycker det tar för mycket akvarievolym att flytta fram bakgrunden endast för detta,
men din skiss är helt korrekt annars och smart. Snyggt gjort!
Utloppet kommer man inte se då det ligger som en "vattenspridare" i ovankant.
Så det blir endast inloppet till filtret som syns.

Fiskelinan sätter sig. Blir så varmt att den sätter sig. Fast jag drar sakta.
Ska hem och testa igen, och även se om jag kan köpa en riktigt vass böjbar kniv.

Jag ska se till att vara väldigt noga med bakgrunden så inga fiskar kommer bakom.
Får inte hända.

Har letat runt blad lokala butiker i Malmö och Helsingborg utan att hitta någon grus vi gillar.

Blästersand kan vara ett alternativ, men går det att få växterna att växa i det?
Blir det inte för kompakt?
Och när fiskarna skiter, lägger det sig inte då bara ovanpå sanden?
Har man grus så löses det lättare upp och "försvinner" bort/ner i grusen.
När jag var yngre så hade jag riktigt sand i akvariet ett tag, och det gick inte så bra.
Det blev för kompakt och skiten från fiskarna la sig ovanpå och det var inte snyggt.
Men det är kanske annorlunda med blästersand?
Ska försöka googla fram lite bilder och se. Det är ju ett riktigt bra pris iaf!
#17 - 11 april 2013 14:57
Sv: Bakgrund och ytterfilter? Fråga om "genomflödesdoppvärmare"

Henrik_l skrev:
hannesc: Hur ska jag börja... mycket att svara på.

Jag tycker det tar för mycket akvarievolym att flytta fram bakgrunden endast för detta,

men din skiss är helt korrekt annars och smart. Snyggt gjort!

Utloppet kommer man inte se då det ligger som en "vattenspridare" i ovankant.

Så det blir endast inloppet till filtret som syns.

Fiskelinan sätter sig. Blir så varmt att den sätter sig. Fast jag drar sakta.

Ska hem och testa igen, och även se om jag kan köpa en riktigt vass böjbar kniv.

Jag ska se till att vara väldigt noga med bakgrunden så inga fiskar kommer bakom.

Får inte hända.

Har letat runt blad lokala butiker i Malmö och Helsingborg utan att hitta någon grus vi gillar.

Blästersand kan vara ett alternativ, men går det att få växterna att växa i det?

Blir det inte för kompakt?

Och när fiskarna skiter, lägger det sig inte då bara ovanpå sanden?

Har man grus så löses det lättare upp och "försvinner" bort/ner i grusen.

När jag var yngre så hade jag riktigt sand i akvariet ett tag, och det gick inte så bra.

Det blev för kompakt och skiten från fiskarna la sig ovanpå och det var inte snyggt.

Men det är kanske annorlunda med blästersand?

Ska försöka googla fram lite bilder och se. Det är ju ett riktigt bra pris iaf!

Okej
Ja växter går bra i blästersand.
Nej har man bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar så blir det inte skitigt

Jag har blästersand i mina kar o slamsuger aldrig bottnen. Men det är tokrent i alla kar.

Det där med Fiskelinan. Testa att inte säga utan bara dra. Eller som sagt testa med blad kniv

Du menar att du har strilrör på filtret. Ja då blir det precis som de bilder jag postade först. Där är strilrör med

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#18 - 11 april 2013 15:01
Sv: Bakgrund och ytterfilter? Fråga om "genomflödesdoppvärmare"

Missade ett par bilder

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#19 - 15 april 2013 05:12
Har bytat bakgrunden till en BTN Slimline istället för Juwels bakgrund.
Något dyrare men jag är otroligt nöjd! Jag limmade fast bakgrunden i fredags natt,
och väntar på att silikonen ska torka. Tror ni att man kan fylla akvariet ikväll? Då har det
torkat i cirka 65 timmar. Har använt svart JBL Aquasil Silikon.

Har även hittat grus. Det blev inte blästersand. Det blev en typ av "sjösten". Fanns ingen namn på grusen.
Kommer bild senare när det är i akvariet.

[ATTACH=CONFIG]61152[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61153[/ATTACH]
#20 - 15 april 2013 08:03
bra drag att byta till BTN. juwels bakgrunder är ingen hit.
#21 - 15 april 2013 08:39
Jag tror jag hade ångrat mig bittert senare. Det är en [COLOR=#FF0000]ENORM[/COLOR] skillnad!
Plus att BTN är inte lika tjocka som Juwels bakgrunder. Vilket jag tycker är ett plus.

Juwels 2st bakgrunder kostade 298:- x 2st = 596:-

BTN Slimline 3st (2st stora och 1st liten) kostade totalt cirka 1100:-. Lite under.
Plus att det var mindre jobb med att montera BTN än vad det skulle vara med att monter Juwel.

Om någon funderar på att köpa Juwels bakgrunder, fundera en gång till då!

Personligen tycker jag att man får väldigt mycket mer för de extra 500:-.
Jag insåg dock inte detta från början.
#22 - 18 april 2013 18:11
@Henrik_l , hur monterade du slangarna till och från ytterfiltret in i akvariet på baksidan, fick du skära till hål? Har du några bilder? Jag skall köpa en RIO 240 och funderar på ytterfilter men tänker samtidigt att "ram och täcklocket" på Juwel karet gör det svårt att få ner insug och utblås.

EK

[COLOR=#3E3E3E][/COLOR]
#23 - 19 april 2013 22:16
@Erikderek, ursäkta sent svar!

Jag har inte sågat något alls i akvariet! Endast den smala kanten på bakgrunden,
så den blev jämn i sidan. (Enligt anvisningen)

Hade jag använt Juwels bakgrund så hade man fått såga mycket mer! Den är tjockare.
Men med denna gick det otroligt smidigt!

Det är inte speciellt mycket marginal för att få in och ut slangarna.
Utloppet är där ingen alls att gå på. Det är där det är så att säga.
Höjer man dessa så höjs locket. Utloppet kan man alltid kapa till rätt läge,
men det kan man inte med inloppet. Det måttet är givet.

Är det något mer du undrar över så fråga på bara. Ska svara så gott jag kan.

En sak som var riktigt krångligt var att få allt i våg! Att ett golv kan slå så mycket på
så liten yta. Otroligt! Var noga med detta. Fick köpa plåt hos plåtslagaren för att få
till bra distanser.

I mitt fall fick jag justera fötterna såhär:

1. 0mm 2. +2mm

3. +0,75mm 4. +2,75mm

5. +1,5mm 6. +3,5mm

7. +3mm 8. +5mm

1.
[ATTACH=CONFIG]61315[/ATTACH]
Såhär ser det ut ikväll. Flyttat alla fiskarna från vårt 54L.

2.
[ATTACH=CONFIG]61316[/ATTACH]
Allt monterat och klart.

3.
[ATTACH=CONFIG]61317[/ATTACH]
Pumpen har vi i skåpet till vänster.

4.
[ATTACH=CONFIG]61319[/ATTACH]
Utloppet.

5.
[ATTACH=CONFIG]61318[/ATTACH]
Inloppet.

6.
[ATTACH=CONFIG]61320[/ATTACH]
Baksidan av akvariet.

7.
[ATTACH=CONFIG]61321[/ATTACH]
Utloppet.

8.
[ATTACH=CONFIG]61322[/ATTACH]
Utloppet.

9.
[ATTACH=CONFIG]61323[/ATTACH]
Utloppet.

10.
[ATTACH=CONFIG]61324[/ATTACH]
Utloppet med luckan stängd.

11.
[ATTACH=CONFIG]61325[/ATTACH]
Inloppet med luckan stängd.

12.
[ATTACH=CONFIG]61326[/ATTACH]
Inloppet.

13.
[ATTACH=CONFIG]61327[/ATTACH]
Inloppet.

14.
[ATTACH=CONFIG]61328[/ATTACH]
Inloppet.

15.
[ATTACH=CONFIG]61329[/ATTACH]
Inloppet.

16.
[ATTACH=CONFIG]61330[/ATTACH]
Tic Tac är bra till mycket!

17.
[ATTACH=CONFIG]61331[/ATTACH]
Bakgrunden ville inte riktigt sitta där jag ville.
Tvingen sitter ganska löst, men tillräckligt för att få bakgrunden på plats.

18.
[ATTACH=CONFIG]61332[/ATTACH]
Såhär limmade vi fast bakgrunden. JBL Aquasil silikon.

Tre bilder till Erikderek:
[ATTACH=CONFIG]61344[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61345[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61346[/ATTACH]
#24 - 20 april 2013 08:17
ser hur bra ut som helst. by the book!
#25 - 20 april 2013 12:57
Tack sa mycket för text och bilder, perfekt "facit"för det som jag hade funderingar om ang. ytterfilter och Juwel RIO. Jag har funderat på antingen ett Fluval 306 eller Eheim 3350, dessa två skiljer ju sig lite i själva utblåset, men monteringen in i karet bör bli den samma. Båda dessa ytterfilter får plats i underskåpet som jag förstår det.

EK
#26 - 22 april 2013 05:21
Jag har hittat en hemsida som säljer "genomflödesdoppvärmare"!

[ATTACH=CONFIG]61347[/ATTACH]

Det är Aquaristic.net som säljer dessa:

Mer information finns här:
http://fish.aquaristic.net/Hydor-ETH-External-Thermal-Heater-AQUARIUM.html

Annons