Bakgrund och urgiftning ????

#1 - 2 december 2003 09:56
Hej!

Har nu satt in min bakgrund jag gjort i frigolit och fyllt på vatten...allt verkar bra, inget är grumligt och jag har låtit det stå i ca 2 timmar med vatten i!

Min fråga är nu...hur länge skall jag låta det vara så innan jag kan slänga i fiskarna?

Bakgrunden är ej lackad ....utan bara casco husfix på med färg i...kanske skall säga att jag skall ha ciklider och dom gillar ju högt Ph.

MVH
Morgan
#2 - 2 december 2003 10:11
Hej
När jag satte i min bakgrund så bytte jag vatten varannandag 3ggr, har ingen aning om det behövs mer vattenbytten, men jag la i fiskarna efter det sista vattenbytet och det funkade fint alla fiskar överlevde o mådde bra.
Lycka till från Maria
#3 - 2 december 2003 10:26
ok...men jag har fyllt på vatten idag....hur länge skall jag vänta innan jag kan slänga i fisk ?

Vattnet ser klart ut...ingen grumlighet.

MVH
Morgan
#4 - 2 december 2003 10:29
Hej
vad jag har hört så kan det läcka ut ev gifter, men har du lackat den med akvarielack så ska det väl inte vara nå problem, då ska du väl kunna slänga i dem...
MVH Maria
#5 - 2 december 2003 10:38
Hej igen...:))

Nej jag har inte lackat den eftersom jag skulle ha ciklider och dom gillar ju högt ph.....

Är så sugen på att slänga i fisk nu, men jag vill ju inte att dom skall dö, tänkte prova med en liten fisk först och se hur det går!

MVH
Morgan
#6 - 2 december 2003 10:41
Hej
jo jag vet hur det är =) man vill ju slänga i så fort som möjligt =)
Jag lackade inte min, och jag gjorde ca 3 vattenbyten före...för att vara säker, men prova med en firre så ser du.
MVH Maria
#7 - 2 december 2003 10:45
Ursprungligen skickat av morgan

Hej igen...:))

Nej jag har inte lackat den eftersom jag skulle ha ciklider och dom gillar ju högt ph.....

Har du kollat PH innan du stoppar i din "försökskanin" ???

//Peter
#8 - 2 december 2003 10:51
1. Alla ciklider gillar inte högt pH!!!
Malawi, Tanganyika och centralamerikaner gillar högt pH.

2. Antar att du har husfix på bakgrunden. Det gör att su får alkaliskt vatten som du efterfrågade. tyvärr så lär du ha ett RIKTIGT högt pH (10+) ett bra tag framöver.
Köp ett pH test, gör många vattenbyten och kontrollera när det är på scceptabel nivå.

Lycka till
#9 - 2 december 2003 11:01
När jag gjorde min bakgrund o jag lackade inte så var inte mitt ph-värde mer än 7,5 så det behöver inte påverka så mycket.
#10 - 2 december 2003 11:09
OK. då kan man troligen få lite olika värden, 7.5 lät dock lite. Vad har du för värde i kranen?

Mängden Husfix lär i och för sig påverka. Ju tjockare lager fix desto mer som urlakas = högre pH.
#11 - 2 december 2003 11:12
Hej!

Hmm...nu blev man lite fundersam..he he.

Ok...hur högt skall ett ph värde ligga då? Jag bor i Malmö och här verkar vi ha bra vatten för ciklider har jag hört.

Hur länge kommer jag att ha ett sånt högt vatten ca?

MVH
Morgan!
#12 - 2 december 2003 11:20
Vad är det för ciklier du ska ha? de vill ju ha olika högt pH.

Hur länge du behöver vänta beror lite på. Om du som Maria har ett ph på 7,5 så behöver du inte sänka (i vissa fall höja).

Köp ett pH test så kan du mäta när det är går att sjösätta dina fiskar.
Urlakningen görs möjlig med hjälp av vattenbyten. byter du inte vatten så urlakas bara fixet till en viss punkt.
Tror urlakningen kan påskyndas om du har en cirkulationspump i akvariumet.
#13 - 2 december 2003 11:38
Hej...först vill jag säga tack för alla svar!
Kul att det finns folk som är villiga att hjälpa :))

hmm...inne på min zoon ( länken nedan) finns fiskarna på bild..och bakgrund. Vet inte riktigt vad för sorts ciklider det är ?

Ok skall köpa ett ph test och kolla....hur mycket kostar sånt ca?

Jag har min vanliga pump i som cirkulerar runt vattnet.

hmm....pratar vi om dagar eller timmar?

MVH
Morgan
#14 - 2 december 2003 11:55
Snygg bakgrund!
Det verkar vara diverse malawi ciklider som du har, dvs, rekomenderat pH är 7.5 - 8.5.

Ett pH test kostar under 100 kr.

Hur lång tid det tar är som sagts olika, men minst någon dag får du nog räkna med.
Läste på akvarieguiden.nu om någon som fått vänta någon vecka. Han blev rekomenderad avkalkningsmedel för att skynda på processen, vet dock inte hur det gick.
#15 - 2 december 2003 16:50
Hej!

Har mätt ph nu och det ligger mellan 8.0 och 8.5...det är väl helt ok?
har gjort ca 5-6 vattenbyte och ca 2 timmar efter sista vattenbytet gjorde jag testet...tror ni att jag kan slänga i fiskarna nu?

MVH
Morgan
#16 - 2 december 2003 17:28
Malawi trivs bra med det pH:t.
#17 - 2 december 2003 18:45
instämmer.
#18 - 3 december 2003 08:20
Morgan: Jag råder dig att köpa ett ph-test och testa vattnet kontinuerligt under de första dygnen samt att vänta med att sätta i fisk eftersom ph värdet kan komma att stiga allteftersom husfixen lakas ur.

//Eric
#19 - 3 december 2003 10:06
kollade på din zoon, 38 malawi i ett 250 liters?
Det låter lite mycket i mina öron.. Tycker snarare att en 10-12 stycken är lagom till ett sådant akvarium. Du kan lätt få problem med nitrit om du har ett så överbefolkat akvarium.
Bakgrunden var väldigt fin dock!

Mvh. Martin
#20 - 3 december 2003 15:15
Hej Morgan.
Snygg bakgrund och pedagogiskt och snygg beskrivning hur du gick till väga. Jag har funderingar på att ska en bakgrund till mit 540 liters men har några funderingar. Behöver Er hjälp! Det finns såå många här inne som har erfarnhet och är duktiga så det vore synd att inte ta vara på er kunskap! [:-94]

Lite mer info om mitt avkvarium.
540liters Dalzooline.
Jag har Centralamericaner, Vieja Synspila, Jackdempsy och Guldsöm.
Jag ahr bra vatten värden (vill ha lite högre ph) och friska firrar
Jag har tre innerfilter/pumpar: 2 st tethra tech 1000/h var och en eheim 1500 L/h. och en värmare.
Allt detta vill jag dölja bakom bakgrunden som jag ändå vill att den ska ta så lite plats som möjligt.
Jag skulle tänka mej att öven täcka en av kort sidorna med bakgrund oxå, då kan jag sätta 2 stycken pumpar i det hörnet har jag funderat på.

Frågor:
<ul><li> </li><li> </li><li> </li></ul>Till Morgon: Har du bara ytterfilter där slangarna sitter bakom bakgrunden? eller har då oxå filter.

Har du en ungefärlig kostnad vad din bakgrund blev att kosta!?

Till alla:

Ni har diskuterat färg, vilken färg ska jag anväda som är bäst (gärna prisvärd) och ska jag lacka eller inte, vad är för, nackdel med att lacka? Skulle kunna tänka mej att höja ph värdet lite så det är jag inte rädd för. Men jag vill ha ett snyggt resultat som är hållbart!

Innerfilter, kommer vattnet åt att cirkulera in när pumparan sitter bakom bakgrunden? Måste man i så fall ha mcyket nät där så att det blir fritt. Utblåset är ju givet att det måste sticka ut med en liten förlängningsslang.

Vore jätte tacksam för tips!! tack
#21 - 3 december 2003 15:17
hej igen

Jag ser att jag har en del frågor som kanske inte hör hemma under detta ämne. Jag skapar därför ett nytt ämne oxå!
men Morgon om du vill så svar här i ditt eget ämen.
Annars är ni välkomna till ett nyttt ämne på detta intressanta område!

Annons