Bakgrund katastrof

#1 - 16 december 2012 19:23
Bakgrunden blir mjölkig, vattnet grumligt och på ytan flyter oljeliknande partiklar.

Frigolit, husfix med pigment och Epotex. Jag har blandat med våg enligt instruktionen, två lager lack. Det första lagret blev bitvis matt, men andra lagret klarblankt. Misstänker att jag slarvat med husfixen och fått för mycket pigment med vatten på vissa ställen, varför frigoliten absorberat lacken? Men Epotex ska väl funka direkt på frigolit?

Är det lackrester som flyter på ytan?

Kan det vara rester från frigolitproduktionen som flyter på ytan?

Gjorde en bakgrund för cirka tio år sedan enligt samma recept, funkar utmärkt än idag. Fast skillnaden var att den målade jag på fixen, istället för iblandat pigment.
#2 - 16 december 2012 20:28
Det jag vet om ganska vanliga problem men hemmabyggen är att lacken antingen blandats fel eller lagts på för tjockt så det inte härdar korrekt ocg resultet blir att den löser sig i vatten.
#3 - 16 december 2012 21:17
Så hur går jag vidare, ytterligare ett lager lack? Fix på lacken, lacka igen? Skrota hela bakgrunden?
#4 - 16 december 2012 21:28
Det är nog bara att skrota tror jag...:(
#5 - 17 december 2012 07:27
[QUOTE=åheim;1627103]Det jag vet om ganska vanliga problem men hemmabyggen är att lacken antingen blandats fel eller lagts på för tjockt så det inte härdar korrekt ocg resultet blir att den löser sig i vatten.[/QUOTE]

Du kan utesluta lagt på för tjockt eftersom Epotex är en härdplast.
Håller med om resten. Lägg till på listan att du stått för kallt.
Har du inte haft husfixen torr nog så kan du fått fukt in i epoxin redan då.
#6 - 17 december 2012 09:53
Lät den torka länge mellan fix och lack och lack till vatten. Den är helt hård, blank och torr överallt, jag fattar inte vad som blivit fel. Men nu vågar jag knappt göra om skiten, inte kul med massa hundralappar åt skogen och så blir det fel igen. Gick ju bra förra gången.
#7 - 17 december 2012 09:54
Kanske gör en ny med bara betong, utan färg/pigment och lack.
#8 - 17 december 2012 11:36
Låt det stå några veckor och kör rejäla vattenbyten så kanske det lakar ur.
Du får köra någon testpilot ( kanske någon växt först för att se om den klarar sig och sen någon tålig fisk) och se, det kan ju vara något tillfälligt.
#9 - 17 december 2012 11:47
Nu har jag pratat med Epotex och de säger att det kan vara (som nämnt ovan) fukt som funnits i luften eller på grunden, men att det inte är någon som helst fara för fiskarna, bara visuellt. I värsta fall kan man dra på ett lager lack till.
#10 - 17 december 2012 16:33
Min bakgrund är också "mjölkig" på vissa ställen. Några små droppar där lacklagret blev för tjockt. Inget att oroa sig för tror jag. Det grumliga är inte från sanden då? Gör stora vattenbyten varje dag en period, i med en test fisk när oljan är borta! Ha igång en cirkpump med bra drag också för att röra runt ordentligt.

Släng upp en bild på mästerverket
#11 - 17 december 2012 17:22
[QUOTE=stahl_mikael;1627202]Min bakgrund är också "mjölkig" på vissa ställen. Några små droppar där lacklagret blev för tjockt. Inget att oroa sig för tror jag. Det grumliga är inte från sanden då? Gör stora vattenbyten varje dag en period, i med en test fisk när oljan är borta! Ha igång en cirkpump med bra drag också för att röra runt ordentligt.

Släng upp en bild på mästerverket[/QUOTE]

Luftbubblor på glaset, vitt ljus från lampan, pumpen ska sitta bakom, men ni ser där det vita har "runnit" bitvis på nästan hela bakgrunden.
#12 - 17 december 2012 17:50
Riktigt snygg bakgrund annars
#13 - 17 december 2012 17:55
Snyggt! Tror inte ett till lager lack tillför något. Hur länge härdade lacken innan du satte den i vatten? Min är lackad en gång och även jag har några få vita små droppar från lacken. Har fortfarande kvar några vita prickar efter 1 månad i vatten
#14 - 17 december 2012 22:26
[QUOTE=stahl_mikael;1627220]Snyggt! Tror inte ett till lager lack tillför något. Hur länge härdade lacken innan du satte den i vatten? Min är lackad en gång och även jag har några få vita små droppar från lacken. Har fortfarande kvar några vita prickar efter 1 månad i vatten[/QUOTE]

Tack!
Härdade i en och en halv vecka.
#15 - 17 december 2012 22:27
[QUOTE=Jesper Broman;1627217]Riktigt snygg bakgrund annars[/QUOTE]

Tack!

Är själv rätt nöjd med formen och färgen, vill därför inte gärna göra om, för en likadan är ju svårt när man karvar "på känn".
#16 - 19 december 2012 07:36
Vad händer om man tar sandpapper på det vita och slipar ner då? Du kanske kan ta och klena på silikon och strö sand över det vita. Hoppas det löser sig för dig.
#17 - 19 december 2012 07:41
Det kanske går att slipa ner, men jag vågar inte chansa på mer behandlingar nu.

Slängde i ett par fiskar i förrgår och än så länge lever de. Men lite grumligt är vattnet, förhoppningsvis fortsätter fiskarna leva och det grumliga lägger sig och/eller filtreras bort.
#18 - 21 december 2012 09:56
Någonstans långtbak i minnet har jag en minnes bild av att min hemgjorda bakgrund fick mjölkiga fläckar när jag spolade av den. Har för mig att det jag kom fram till då var att jag inte hade blandat epotexen ordentligt och att den då härdade ojämnt.
Jag vet att jag lackade den en gång till med extra välblandad epotex men minns inte om jag gjorde något mer innan omlackeringen.

Annons