Bakgrund i gips?

#1 - 12 december 2007 13:00
Har fått en stor bit gips av en vän, biten i fråga skulle passa ofantligt bra som bakgrund i ett akvarium...

Löser gips upp sig i vatten?
Om man målar den, och därefter lackar hela biten med Epotex eller Epolan V (eller vilka det nu är man ska ha till bakgrunder), skulle det fungera då? (utan att den löser upp sig, vill säga)

Akvariet är ett 180liters aluramsakvarium, tänkte ha malawisar i det.
#2 - 12 december 2007 13:49
Gips löser sig i vatten om du inte lackar den väldigt noga. Och om du råkar stöta till den på något sätt så att lacken spricker så hjälper ju inte lacken. Skulle inte rekommendera gips i ett akvarium alls.
#3 - 12 december 2007 14:41
Nej, inget gips i akvarium! Absolut inte. Man kan ha den som bakgrund utanför akvariets baksida möjligtvis.
#4 - 12 december 2007 15:38
Ah, då får den helt enkelt vara gjutform i stället...
#5 - 12 december 2007 18:43
Trollsvans- jepps låt den vara gjutform.
Vad ska du gjuta med för material?

Glasfiber är ju ett alternativ och likaså plast.
#6 - 12 december 2007 20:35
Nå, så avancerat tänkte jag inte göra nåt... än.
Tänkte fylla formen med fogskum, lägga en frigolitskiva över, och sen lägga det hela uppochner (så att gjutformen tynger ner så inte frigoskivan far åt alla håll).
Sen får vi se hur resultatet blir... och vad jag ska göra med det...

Det lättare sättet är att smeta in hela härket i silikon och lägga på sand i olika färger (mörkare sand i sprickor etc).
Det jobbigare sättet är att klegga med HusFix, färg, lack etc.
#7 - 13 december 2007 07:07
Om du ska gjuta med fogskum så tänk dig för.
Fogskum biter fast rejält på det flesta material. Något typ av släppmedel MÅSTE användas.

Ang. silikon+sand eller Husfix mm., Jag kladdar då hellre med Husfix än med silikon. Silikonet går ju förtusan inte att tvätta bort från händerna ens.
#8 - 13 december 2007 08:22
Fast med en tandborste går det alldeles utmärkt att smeta ut silikon... :D Jag gjorde en sand/silikonbakgrund på det viset i förrgår och fick minsann inget på fingrarna. Det svåra var att hinna slänga på sand innan silikonen blev dammtorr. Och när man gjorde "bitvis" var det svårt med skarvarna (ofärgad silikon på vit frigolit syns inte så bra! *S*). Detta löste man iofs genom att göra det i ett par omgångar, vilket dessutom gjorde att det blev mer liv i bakgrunden när sanden kom i olika "nivåer".

Så jag tycker att silikon och sand var ett smidigt sätt. :)
#9 - 13 december 2007 08:28
Det finns väl plast eller gummi handskar annars.
#10 - 13 december 2007 12:03
Gummihandskar är underbart att använda... vete tusan hur många par jag kleggat ner under terrariebyggena...
Annars finns alltid penslar och spackelspadar.

Vad gäller gjuta i fogskum, så är det här ett test, vi får se hur det går.
Ska testa på lite småbitar först dock... Gips är ett sugande material, och om man blötlägger det ordentligt borde fogskummet inte sätta sig...
Funkar inte det, så får det bli något släppmedel. Har du någon rekommendation på vilket man skulle ha isåfall, Heeke?

Sen såg jag på Ciklid.se's forum idag att man inte "behöver" lacka husfixbakgrunder om man inte har sugmalar eller annat som "gnager" på bakgrunden...
Löser inte husfix upp sig i vatten?
Bilagor:
#11 - 13 december 2007 12:19
Hur är det med silikonspray som släppmedel på gips? Husfix löser inte upp sig i vattnet. Har så bland annat i ett paludariums vattendel på ca 45L
#12 - 13 december 2007 13:14
Silikonspray funkar nog finfint, men lycka till med att få något att fästa i fogskummet sen...
Det är ett helsike att få bort silikonspray från ytor som inte är släta... och den här gipsformen är en avgjutning av nån klippa någonstans.
Det går väl att få bort silikonsprayen med aceton, antar jag, men orka... formen är för 100x45 cm, så det lär bli många starka ångor i min stackars nos då.
Vattenlösligt vore bra...

Men om nu husfix inte löser upp sig, då är lacken mest för att se till att fiskarna inte äter upp bakgrunden? Eller för att färgerna itne ska lösa upp sig/fälla ut giftiga ämnen?
#13 - 13 december 2007 13:46
Går det att använda gladpack...? Någon som provat kanske? :)
#14 - 13 december 2007 21:28
Att göra struktur med går det skitbra iallafall, har använt det en del i latexmasker och några små modeller.
Bara att stryka lim på ytan man ska ha och sen lägga fast det ungefär som man vill ha det.
Sen vet jag inte hur det reagerar på den sortens lack man ska ha...

Annons