bakgrund i frigolit problem!!

#1 - 8 augusti 2003 07:56
Hej!!
Har nyligen köpt ett akvarium på 170l och håller på att bygga en snygg bakgrund av frigolit.
Har lite funderingar på hur jag ska dölja min doppvärmare och ytterpump. Hade en tanke på att skära ut en liten bit av övre delen av bakgrunden där jag placerar doppvärmaren "liggande", sen placerar jag utblåset till pumpen ovanpå(över vattenytan). inblåset till pumpen är ej något problem att dölja.. Hur värkar min idé? Min pump är av märket eheim classic 2213.
Finns det något bättre förslag?<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">
#2 - 8 augusti 2003 14:18
att ha punpens utblås ovanför ytan är inte så bar, det kommer plaska irriterande. Bättre att ha den just under ytan, så att det skapas cirkulation av ytvattnet som ger mer syre i vattnet.

Andreas
#3 - 8 augusti 2003 15:17
ok..doppvärmare och utblås till pumpen just under vatten ytan.. Visst går det bra att ha doppvärmaren liggande? eller finns det något bättre sätt att få doppvärmaren att smälta in med frigolitbakgrunden?
#4 - 8 augusti 2003 19:32
Jag skulle anvädna ett STORT filterfack med plats för både värmare och pump. Snåla inte med utrymmet! Det gör det bara svårare att serva pumpen, eller få ut någon fisk som krånglar sej in där...
Likadant med insuget till filterfacket, snåla inte med storleken på det. Gärna 10x10cm och med garanterat täta kanter. Ingen fisk ska kunna krångla sej förbi. Likadant med filterfackets överkant, den skall gå ända upp till täckglaset. Om kanten ligger vid vattenytan, kommer alla malar att klättra över...
Det var mina erfarenheter. Lycka till!!

Annons