Bakgrund i Frigolit - många frågor !!

#1 - 18 februari 2009 08:26
[FONT=Arial][SIZE=2]Hubba ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Skall dra igång mitt egenbygge av bakrund i frigolit. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Mycket av insirationen kommer från denna artikeln. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=283&Itemid=206[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Dock har jag några frågor som jag inte lyckas luska ut, trots många sökningar i diverse forum. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så, ett batteri med frågor:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kommer en sådan tunn bakgrund ha en tillräklig stabilitet ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]2) Tanken är att kleta på husfix när hela formen är klar. På en bakgrund som är cirka 120x45cm, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]med en massa gropar och skrevor, på ett ungefär hur mycket husfix kommer det att gå åt ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]3) Efter applicering av husfixen, skall eländet målas. Jag tänker mig som grund 1-2 olika nyanser[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]av grått, med svart i gropar/skrevor. Jag tror att akrylfärg blir bra, men hur mycket kommer det [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]ärr gå åt ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]4) Som eventuellt alternativ, kan man använda vilken färg som helst ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]5) När färgen är torkad, så är det dags för lacken. Tänker köra med Sadolins golvlack, vilken [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]jag har cirka 1 liter av hemma. Kommer det att räcka till 1-2 kanske 3 strykningar ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Många frågor.....finns det några svar ??[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT] ..
#2 - 18 februari 2009 08:53
Oj vad fint!
#3 - 18 februari 2009 08:55
maggan55 skrev:
Oj vad fint!

förstod inte......

vad är det om är fint ?

.
#4 - 18 februari 2009 09:07
Hej!

Jag har också påbörjat en bakgrund i frigo och kan bara tipsa om att testa dig fram ang. snittytor och vad som blir mest realistiskt. Jag har hållt på med en mängd olika verktyg för att få realistiska "sprickor" och det slutade med att jag kladdade igen dem med putsbruk och började om. jag skulle tro att ett multislipverktyg med sliptrissa borde gå bra att fräsa upp sprickor med men har inte testat. med en mattkniv flöt sprickan igen och med grövre skrapor blev sprickan för "bred". Kanske är lättare om du skall karva ur mellanrum mellan stenar. Jag målade med putsbruk och då gick det mer än jag trodde. Fick fylla på flera gånger med färgskiftningar som följd då jag blandade färgen i bruket...hmmm. Slutade med att jag sprayade på ny färg blandatmed vatten... Där är jag nu. Det börjar ta sig men det är ett väldigt try-and-error.
#6 - 18 februari 2009 16:00
Har tyvär ingen erfarenhet av att bygga egna frigolitbakrunder. Men jag vet att det blir välldigt snyggt, men det jag tror är att den borde vara tjockare eftersom att du dka karva och hålla på. Dessutom när du håller på och fixar med pumparna så är det mindre chans att du råkar ta sönder bakrunden om den är tjock.:)
#7 - 18 februari 2009 16:16
ankan94 skrev:
Har tyvär ingen erfarenhet av att bygga egna frigolitbakrunder. Men jag vet att det blir välldigt snyggt, men det jag tror är att den borde vara tjockare eftersom att du dka karva och hålla på. Dessutom när du håller på och fixar med pumparna så är det mindre chans att du råkar ta sönder bakrunden om den är tjock.:)

det är så att säga redan fixat just den biten.

grundplattan som är 30mm skall jag inte alls karva i.
det är tänkt att den skall vara just en grundplatta.
sedan tar jag skiva nummer 2, som åxå är 30mm, och ur den
skärn ut och karvar fram mindre bitar i storlesorningen 5x5 + 10x10
+ 15x15 cm, lagom stora "stenar", sedan tar jag alla dom bitarna
och limmafr på grundplattan, då får jag 25-30 mm djupa skarvar
mellan bitarna, vilket jag innbillar mig borde kunna bli hyfsat bra.

jag provkörde en mindre platta på 30x30 cm och limmade på mindre bitar

inte alls fel.

.
#8 - 18 februari 2009 16:19
Kensa skrev:
det är så att säga redan fixat just den biten.

grundplattan som är 30mm skall jag inte alls karva i.

det är tänkt att den skall vara just en grundplatta.

sedan tar jag skiva nummer 2, som åxå är 30mm, och ur den

skärn ut och karvar fram mindre bitar i storlesorningen 5x5 + 10x10

+ 15x15 cm, lagom stora "stenar", sedan tar jag alla dom bitarna

och limmafr på grundplattan, då får jag 25-30 mm djupa skarvar

mellan bitarna, vilket jag innbillar mig borde kunna bli hyfsat bra.

jag provkörde en mindre platta på 30x30 cm och limmade på mindre bitar

inte alls fel.

.

ok nu fattar jag det blir nog bra!
#9 - 18 februari 2009 16:37
men det är inte många frågor som besvaras.................

.
#10 - 18 februari 2009 17:46
Kensa skrev:
[FONT=Arial][SIZE=2]1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]Kommer en sådan tunn bakgrund ha en tillräklig stabilitet ?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]4) Som eventuellt alternativ, kan man använda vilken färg som helst ?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ? [/SIZE][/FONT]

Jag svarar lite på det jag har någon åsikt om.
1) Känns lite osäkert faktiskt. Om jag har förstått saken rätt så ska du ha ett helt sammanhängande filterutrymme bakom bakgrunden. Detta innebär att du bara har botten att limma fast frigoliten i. Eftersom frigolit flyter så bra är jag rädd att den kommer brista i botten när du fyller upp med vatten. Men vet gör du inte förrän du testat. :)

4) Som jag skrivit i en annan tråd nyligen så använde jag vanlig akvarellfärg (vattenfärg som ungarna målar med alltså). Det har funkat bra, men det är givetvis viktigt att man lackar noggrant efteråt.

6) En vanlig mattkniv med "brytblad" funkar fint, men en vass morakniv är också bra. Det bästa är att ha flera olika knivar i olika storlekar. Då kan man använda den som passar bäst i olika lägen.
#11 - 18 februari 2009 20:53
När jag gjorde en bakgrund så målade jag med vattenbaserad hobbyfärg och med akrylfärg. Jag hade svart, vitt, grått (fast det kan man ju blanda till själv av svart och vitt också), gul ockra, bränd umbra och terra di sienna. Jag tycker det var lättare att få en levande och naturtrogen yta då, än att bara ha grått och svart. Det gick åt mindre färg än man kan tro, man blandar ju ut med vatten.

Lycka till!
#12 - 19 februari 2009 16:22
Du skall väl regla upp bakom 30 mm-skivan för att få plats med filtermaterial? Inte skall du väl bara fästa den i botten och sidorna?
30 mm tror jag annars ger tillräcklig stabilitet. Jag har gjort ett proof-of-concept på en 20mm-skiva och den blev rätt ok med allt putsbruk på. Om jag skulle regla upp riktigt bakom den skulle tom den kunna funka hjälpligt. Den skall jag kasta och göra en ny i lite grövre. Tror att det blir 30 eller 40mm. men då kommer jag att karva liiite i den också. En fräsh tapetkniv går bra om du håller den lite snett och "skär", inte bara trycker eller drar. Jag använder sandpapper för att släta ut "kulorna" där snittytan blivit misslyckad.
#13 - 21 februari 2009 14:24
Lånar tråden lite ^^
Håller på att planera mitt kar nu också, lutar åt att jag gör en frigolitbakgrund också. Men det jag har lite svårt att förstå vad det är för saker man ska använda... I den guiden som Kensa länkade står det nått om cement såg jag, sen byggspackel, silikon, färg, lack m.m.
För att göra det så lätt som möjligt för sig, hur borde jag gå till väga?
1. Frigolit
2. Spackel
3. Färg
4. Lack
Stämmer detta?

Har en kompis som sysslar med saltvatten, där är det ju sjuk noga att man använder rätt färg, lack osv... Hur är det när det gäller söt, går det med i stort sett vilket spackel som helst, nån vattenbaserad färg och sen vilket vattenfast lack som helst? Eller måste jag kolla jättenoga så att det är naturliga ämnen och inte finns några spår av nått som kan va skadligt osv...
#14 - 21 februari 2009 17:32
Du skall nog vara noga med att inte ta ngt som kan avge gifter i efterhand. Jag kör lite efter eget förnuft (läser på färgburkarna) och har dessutomm fördelen att jag startar ett kar från början. jag riskerar alltså inte ngt stort fiskbestånd på en gång. Ang. lackerna fick jag veta av en handlare att de flesta 2-komponentslacker som finns är "giftfria" när de härdat riktigt men att det finns lacker som kan vitna i vatten som man bör undvika i akvarier. Allt som innehåller ngt bekämpningsmedel går naturligtvis bort (såsom antimögelbehandlingar osv) Dessutom har jag hittat varningstexter på en del färgpulver om att det är otroligt farligt för vattenlevande organismer. Den undvek jag. Jag håller mig till cementbundna "spackel" såsom husfix eller putsbruk. Man rekommenderar ju inte sandspackel i våtutrymmen då den kan bli bakteriell påväxt i den. Våtrumsspackel bör man väl kolla innehållsförteckningen på så att den inte innehåller ngt skit. Putsbruket blir mer "sandig" yta än husfixen. Jag har blandat färg i putsbruket när jag "målat" på det samt sprayat på vattenblandad färg i efterhand för att få en lite flammigare mörk ton.
#15 - 23 februari 2009 10:02
Det finns ett särskilt tvåkomponents akvarielack som jag rekommenderar. Det är dock ganska dyrt. Fördelen förutom att det är bra och giftfritt är just att det ska ha samma brytningsindex som vatten. Det gör att du inte ser lacket när du väl fyllt upp akvariet med vatten. Jag blev först lite bestört när jag lackat min bakgrund och såg att där det blivit lite tjockt lager så var inte lacken helt "klar". Men när jag fyllt upp med vatten så syntes ingenting av lacket.
#16 - 23 februari 2009 10:21
Carassius skrev:
Det finns ett särskilt tvåkomponents akvarielack som jag rekommenderar. Det är dock ganska dyrt. Fördelen förutom att det är bra och giftfritt är just att det ska ha samma brytningsindex som vatten. Det gör att du inte ser lacket när du väl fyllt upp akvariet med vatten. Jag blev först lite bestört när jag lackat min bakgrund och såg att där det blivit lite tjockt lager så var inte lacken helt "klar". Men när jag fyllt upp med vatten så syntes ingenting av lacket.

står en liter här hemma och bara väntar på att användas.

men jag tyckte inte den var så dyr.

kanske för att den "försvann" från en leverantörs lager.......:d

.
#17 - 23 februari 2009 10:31
Kensa skrev:
står en liter här hemma och bara väntar på att användas.

men jag tyckte inte den var så dyr.

kanske för att den "försvann" från en leverantörs lager.......:d

.

Ja mitt svar var mest riktat till signaturen Nil, men jag var kanske inte så tydlig på den biten. :)
#18 - 24 februari 2009 19:03
Kensa skrev:

[FONT=Arial][SIZE=2]1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt. [/SIZE][/FONT]

Jag tror absolut att du kommer kunna få tillräcklig styvhet i en 30mm platta, med som nämnts i något tidigare svar här så är det GARANTERAT ett måste att du styvar upp den på baksidan, mot glaset... Jag skulle nog kunna tänka mig att du bör lägga ett par liggande "ribbor" samt några stående så att du får ordentligt fäste i den bakre rutan, hellre för mkt än tvärt om...

Jag gjorde själv en testbakgrund som jag monterade i en 70L Hansaplastlåda, på ungefär det sätt som du beskriver och den satt kvar i kanske 10 minuter innan den flög ur karet... Så 3-6 hyfsat breda längsgående (kanske 40 cm långa??) och någon stående i mitten skulle jag nog iaf rekommenera... Tror att du förstår ungefär hur jag menar...

Bifogar en liten länk till mitt experiment (kanske något att dra lärdom av); http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2149518

Kensa skrev:

[FONT=Arial][SIZE=2]2) Tanken är att kleta på husfix när hela formen är klar. På en bakgrund som är cirka 120x45cm, [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]med en massa gropar och skrevor, på ett ungefär hur mycket husfix kommer det att gå åt ?[/SIZE][/FONT]

När jag hade reflekterat lite över mina misstag från min första testbakgrund så körde jag igång med mitt 375L kar, ca 150x50 och jag la på åtminstone 3 lager med husfix, lokalt ännu mer. Fördelen med att lägga på en del är att man applicerar lite tyngd i själva bakgrunden och att man därmed har lite mindre lyftkraft att övervinna. För mig gick det åt lite drygt två paket med Casco husfix, för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du bör ha två paket hemma... För det är grymt trist att behöva avbryta arbetet för att fixet tar slut, då är det bättre att köpa två, spara kvitto och ev. lämna tillbaka den ena :D

Har även skrivit en liten artikel om mitt stora försök, tyckte inte att jag hittade någon artikel på nätet som tog upp riktigt alla de ämnen som jag tyckte var lärorika eller viktiga... Här är länken iaf, kanske kan ge ngt den med?! http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2209403

Kensa skrev:

[FONT=Arial][SIZE=2]3) Efter applicering av husfixen, skall eländet målas. Jag tänker mig som grund 1-2 olika nyanser [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]av grått, med svart i gropar/skrevor. Jag tror att akrylfärg blir bra, men hur mycket kommer det [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]ärr gå åt ?[/SIZE][/FONT]

Här har jag inget svar, själv körde jag med pigment i husfixet... Det funkade hur bra som helst, men det kostar ju iofs mer än vanlig färg... Men med bara två olika pigment så kan man ju få fram i stort sett vilka nyanser som helst...

Tror att jag lade på 2 lager ofärgat husfix och sedan lokalt upp till 5 ytterligare för att skapa olika nyanser och färgbrytningar...

Men som sagt i denna fråga har jag inget svar, bara en ny infallsvinkel :p

Kensa skrev:

Har du ändå tänkt att lacka bakgrunden så kommer du ju att stoppa eventuell urlakning av färg, pigment och dyl till vattnet så det borde ju rent krasst inte vara något problem. Såg att någon skrivit vattenfärg och det har jag sett fler som har använt sig av... Borde ju vara ganska "lätt" att skapa nyansövergångar om man kör på det spåret, men jag har inte sett några i verkliga livet så jag vet inte....

Kensa skrev:

[FONT=Arial][SIZE=2]5) När färgen är torkad, så är det dags för lacken. Tänker köra med Sadolins golvlack, vilken [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]jag har cirka 1 liter av hemma. Kommer det att räcka till 1-2 kanske 3 strykningar ?[/SIZE][/FONT]

En liter bör nog funka till åtminstone 2 lager, kanske även 3 men det är nog på håret. Lacket är inte helt enkelt att stryka på och det är riktigt noga att du arbetar med tunna lager vid varje stryckning annars torkar det inte ordentligt och det blir vita utfällningar i det... Var även noga med att det verkligen får torka mellan strykningarna annars återkommer samma problem igen.

En liten tanke som jag fick, det står att du har det stående hemma... Har bestämt för mig att det på min lack stod något om att den inte skulle lagras längre än en viss tid... Vet inte hur stor inverkan det har, men berör det härdningen mellan de 2 komponenterna så bör det ju vara något att kontrollera iaf...

Kensa skrev:

[FONT=Arial][SIZE=2]6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ?[/SIZE][/FONT]

Jag körde mest med tapet-/mattkniv, men använde mig i stort sett av alla möjliga tänkbara tillhyggen :) Arbetade rätt mycket med händerna dessutom för att skapa en rugglig "stenyta"?!

Hoppas att jag har gett dig svar på några frågor iaf, kanske en del ytterligare frågetecken som uppenkommer, men det är aldrig fel!

Kan nästan rekomendera att göra en mindre bit som du testar hela förfarandet på först... Ta en bit på ca 30x30 och gå igenom hela processen på den, lackningen kan ju avvakta... Tycker du att det funkar fint gör bakgrunden, sedan provlackar du den lilla biten för att ta lärdom och därefter (förhoppningsvis klok på dina misstag) lackar du den stora...

Just det, 120x45, får du ner en sån stor bit hel i akvariet... Kanske måste "modda" det lite för att få ner den i ett stycke, att dela på den för att få ner den är nog inte att rekommendera iaf...
#19 - 25 februari 2009 18:39
Carassius skrev:

Okej, låter ju bra. Blir garanterat billigare än ett lack som börjar släppa ifrån sig nått skum ämne efter ett tag och dödar allt i karet :D
Vad heter detta lack, och finns det nån sida där man kan skicka efter?
#20 - 25 februari 2009 19:44
Annars så är det ju bara till att tillse att du stryker på riktigt tunna lager med ett tvåkomponents golvlack, funkade utmärkt för mig...

Men det är som sagt viktigt att stryka tunnt och låta torka ut ordentligt mellan strykningarna för annars kan det uppkomma någon slags reaktion som gör att lacket kan bli vitt där det är lite tjockare...

Men golvlacket är oxå rätt dyrt samtidigt som det inte verkar vara någon som vet hur det påverkar vattnet?! Jag har haft mitt igång i ca 6 månader och inte märkt av ngt direkt problem...
#21 - 25 februari 2009 20:39
Nil skrev:
Okej, låter ju bra. Blir garanterat billigare än ett lack som börjar släppa ifrån sig nått skum ämne efter ett tag och dödar allt i karet :D

Vet faktiskt inte vad det heter men jag köpte det på "min" akvarieaffär. Om det säljs av en akvarieaffär så är det antagligen ok. Kostade typ 300:- för knappt en liter har jag för mig, men det var ett par år sedan.
#22 - 25 februari 2009 22:00
Nil skrev:

kanske det här ni menar http://www.epotex.se/page/139/154/26
#23 - 26 februari 2009 08:54
eriahl skrev:
kanske det här ni menar http://www.epotex.se/page/139/154/26

Jepps!
#24 - 26 februari 2009 21:44
T_K skrev:

Den där var ju grym. Ngn som vet vems det är? Är det din TK? Finns det inte några bilder från bygget?
#25 - 8 mars 2009 18:38
Hur går det för dig?! Några framsteg?!
Bilagor:
#26 - 8 mars 2009 20:07
massor.......hela skiten är nerlagt......

.
#27 - 8 mars 2009 20:59
Lagt ner det?! Trist!

Annons