Kör på en egen. Det är inte så svårt som man kan tro och man är faktiskt mycket stoltare när man tittar på karet efter.
Det finns två nackdelar (en liten och en stor) med att göra en egen frigolitbakgrund.
Den lilla nackdelen
- tar bort mycket vattenvolym i akvariet. Både BTN och frigolit tar bort simutrymme men frigolitbakgrunderna tar bort en mycket större del av vattenvolymen eftersom BTN-bakgrunderna är ett skal där det står vatten bakom där man kan gömma filtermaterial och värmare.
Den stora nackdelen
Jag har själv genom åren byggt åtskilliga frigolitbakgrunder men måste erkänna att resultatet blev rätt uselt. Tekniken behärskar jag (det är ju bara att läsa in) men tyvärr har jag inte tillräckligt med konstnärliga anlag för att klara av det. Detta måste man ha annars blir resultatet [:-28][:-48] - så tyvärr Oscar jag var kanske stolt första gången jag byggde en friggobakgrund för dryga 20 år sedan, men nu kan man ju jämföra och då skäms jag mer.
Men som sagt har man konstnärliga anlag - självklart skall man försöka, det är ett kul projekt.
Även om man får bra pris på en BTN så är de inte billiga. Vissa malar t.ex. Panaque tuggar sönder dem också.
Vissa individer av Panaque (speciellt P.suttoni) kan tugga sönder allt, men t.ex. BTN-bakgrunderna har en extremt hård yta som är oerhört svår att forcera så det vill rätt mycket till.
Eftersom det var jag sålde BTN-bakgrunderna de första fem åren (dock inte de senaste fem år) till olika länder så vet jag att bakgrunderna är mycket svårforcerade - på ca. 10.000 bakgrunder under dessa år kom det in två reklamationer av denna orsak. De två som drabbats fick bägge nya bakgrunder.
Apropå Panaques glupskhet - på en mässa jag närvarade på så åt en Panaque upp all silikon i ett akvarie så att rutorna föll rakt ut, så nog kan de vara glupska.
Varför köpa original BTN när det finns kopior?! Såg en som påminnde om Amazonas för 400:- för 790x370 mm på Hornbach...
Ännu billigare är ju i så fall att köpa en plansch - det finns faktiskt t.o.m. sådana som föreställer BTN - avfotade BTN-bakgrunder. Dessa planscher distrubueras av Hagen (ett av världens största företag inom Zoo) och säljs i de flesta av Sveriges zooaffärer. Sannolikt har Hagen tjänat mer på dessa BTN-planscher än vad den svenske tillverkaren av de äkta BTN-bakgrunderna har gjort.
Så hellre skulle jag nog köpa en sådan plansch än en dålig kopia av en BTN.
Ursäkte en okunnig, men vad är Hornbach? Har du någon länk till dem om det nu är en affär som jag tror?
Stor tysk bygg-, zoo och trädgårdsmarknad som idag har en (fler är på gång) affär som ligger vid Backaplan i Göteborg.