Bakgrund - i frigolit!

#1 - 30 juli 2007 21:48
Jag vet att det förekommit tidigare men i alla fall. Håller på för fullt med min bakgrund. Har kommit ganska långt. Några personer har bett mig berätta om hur det går. Valde att starta upp en blogg. Förhoppningsvis kommer mitt arbete inspirera fler till att ta till kniven.

Frigolit är på många sätt ett styggt material att arbeta med, men, om man anstränger sig lite så kan man ta kontrollen. Frigolit låter illa, flyger runt i hela lägenheten och smakar inte ens gott! Speciellt billigt är det inte heller.

Dock har jag valt detta "flyktiga" material och använder numera mycket av min tid med att städa!

Hm...kom visst av mig.

Ja ja.

Den som vill lära sig något kan kanske köpa en bok eller hyra en instruktionsfilm. Den som bara är nyfiken på om jag kommer att lyckas kan titta in i bloggen.

Jag tar tacksamt emot synpunkter. Hoppas det inte blir fel att jag hänvisar till blogg.

[COLOR=#22229c]http://fiskenivattnet.blogg.se
[/COLOR]
#2 - 30 juli 2007 23:16
alltid trevligt med en akvarie relaterad blogg :)
#3 - 30 juli 2007 23:23
bakgrunden ser ut att bli bra
Bilagor:
#4 - 31 juli 2007 09:53
Ja jösses! Varför köper man inte en färdig bakgrund! Kostar visserligen en slant men då är det ju "bara" att montera och släppa i fisk! Svaret för min del är: - Varför gå raka vägen när det finns diken!

Har sett ett par andra projekt med bakgrunder så inser att detta mitt "inlägg" är gammalt...men i alla fall! Hellre skriva för mycket än inget alls. Det blir så himla tyst om ingen pratar!
#5 - 31 juli 2007 10:04
Jag vart precis inne och kollade på din blogg, ser riktigt najsigt ut måste jag säga...

Sedan det du säger i ditt senaste inlägg här tycker jag stämmer så bra.. "Varför gå raka vägen när det finns diken!" Det är ju faktiskt grymt mycket roligare att göra något själv än att köpa en färdig produkt, dessutom känns det ju mycket roligare att känna att karet blir mer "personligt".
#6 - 31 juli 2007 13:10
Alldelses rätt och riktigt Guppy nisse! Förbaskat roligt att göra själv. Inte blir det bättre än att köpa (kanske) men om man har tur blir det som man vill (förhoppningsvis) och visst är det mysigt att kunna säga: - Detta har jag gjort i slöjden!

Jag tillhör den grupp personer som envisas med att uppfinna hjulet igen - och igen - och igen....bara för att konstatera att det - rullar!
#7 - 2 augusti 2007 15:35
Så var den klar bakgrunden...nu återstår bara att fixa lite kanaler på baksidan för lite slangar. Bland annat för luft och invatten. Sedan silikona fast slangar, se till att det blir tätt runt mynningshål in mot burken, samt när allt härdat ordentligt...silikona fast det i burken.

Skall göra en ordentlig sammanställning så småningom med materialåtgång+tid+verktyg etc. Samt redovisa vad det faktiskt kostar att bygga själv...men gör det på bloggen:)

http://fiskenivattnet.blogg.se
#8 - 2 augusti 2007 16:05
Det ser riktigt läckert och nästan organiskt ut. Fan, vad du har jobbat på bra! Cred!
Det skall bli mycket intressant att få se en bild på bakgrunden med vatten i karet sedan. Kan tänka mig att det blir ännu mer liv i det hela när vattenytans rörelser och ljuset spelar över bakgrunden.:)
#9 - 2 augusti 2007 18:31
Där träffade du spiken i Pudelns kärna MaxB. Organiskt! Har suttit och glott en hel del på bakgrunden och funderat på vad den egentligen liknar! Först tänkte jag på en målning av Edward Munch (Normannen) som målade den berömda tavlan Skriet! Bakgrunden har lite manodepressiva drag nämligen! I sanningen så liknar den - inte alls - tycker jag. Den bara är! Men håller med dig att det skall bli spännande att se hur den "lever upp" i vattnet med de olika ljusspel som kan uppstå där!

Med lite tur blir det riktigt bra....

-----------------------

http://fiskenivattnet.blogg.se
#10 - 2 augusti 2007 19:13
Vad läbbigt alltså... Jag tänkte bannemej på Munch när jag såg bakrunden!
Det kommer nog att bli toppenfint med vattnet i karet!:)
#11 - 2 augusti 2007 21:33
MaxB skrev:
Vad läbbigt alltså... Jag tänkte bannemej på Munch när jag såg bakrunden!

Det kommer nog att bli toppenfint med vattnet i karet!:)

hahaha! Kul kul. Dessutom. En god vän till mig som såg den sa samma sak! Hehe! Så det kan bli!
#12 - 15 augusti 2007 18:19
Läste lite på idn blogg, synd det dära med bakgrunden :/ men det blev ändå snygg med pappret (om det är det du har på 600liters akvariumet)

Lycka till i framtiden
#13 - 18 augusti 2007 23:46
Citat:

[quote=Olof Loklint;998310]Ja jösses! Varför köper man inte en färdig bakgrund! Kostar visserligen en slant men då är det ju "bara" att montera och släppa i fisk! Svaret för min del är: - Varför gå raka vägen när det finns diken!

varför ska man ha det som alla andra kan ha :):):)
#14 - 18 augusti 2007 23:55
Det ser vansinnighet bra ut [:-106][:-106] :)
#15 - 19 augusti 2007 00:11
fasen verkligen ledsen för det med bokgrunden visste.. inte[:O] så kan det gå ibland ,ledsen.
#16 - 19 augusti 2007 22:29
Kan bara konstatera att mitt projekt med "frigolitbakgrund" blev en rejäl dikeskörning. Misstänker att jag var klantig med silikonandet. Eller rättare sagt - jag var KLANTIG med silikonandet - och på grund av detta kröp vattnet bakvägen mellan lack/frigolit och började påverka färg och fix. Tror jag i alla fall.

Sörjer dock inte detta utan går vidare i livet med rak rygg och en ny erfarenhet (Har gjort större och kostbarare misstag i mitt liv). Försöker dock undvika att tänka på alla timmar som nedlades, men, vad sjuttons, det var jäkla trevliga timmar!

"Den som siktar mot stjärnorna undviker att skjuta sig i foten"
#17 - 19 augusti 2007 22:37
RobinJ skrev:
Läste lite på idn blogg, synd det dära med bakgrunden :/ men det blev ändå snygg med pappret (om det är det du har på 600liters akvariumet)

Lycka till i framtiden

- Jepps! Bakgrunden du skymtar är "20minutersbakgrundenavskrynklatpapper"!
#18 - 20 augusti 2007 09:53
det var jäkla trevliga timmar!

"Den som siktar mot stjärnorna undviker att skjuta sig i foten"

Kan du tänka dig ett nytt försök :) ??
#19 - 20 augusti 2007 09:56
jarecki68 skrev:
Kan du tänka dig ett nytt försök :) ??

- Jahadå! Sitter just nu och förhandlar med en som skall sälja bort sina akvarier. Med lite tur kommer jag över ett 200-liters inom kort. Då försöker jag igen...
#20 - 20 augusti 2007 10:05
- Jahadå! Sitter just nu och förhandlar med en som skall sälja bort sina akvarier. Med lite tur kommer jag över ett 200-liters inom kort. Då försöker jag igen...

alltid lika roligt med ett nytt projekt :) :)

Annons