Bakgrund i frigolit

#1 - 6 april 2004 19:38
Tja, jag ska göra en bakgrund i frigolit.
Vad behöver man?
Måste jag använda epotex? finns det ingen alternativ?

Hur börjar jag me frigoliten
jag vill ha en utförlig beskriving på bygget,
helst vill jag inte använda epotex,

ska göra den i helgen =D
yalla me era svar
#2 - 6 april 2004 19:47
Ursprungligen skickat av Lipari

Tja, jag ska göra en bakgrund i frigolit.

Vad behöver man?

Måste jag använda epotex? finns det ingen alternativ?

Vanligast är att man har frigolit, färg, husfix och epotex då man gör sin bakgrund i frigolit.
Du klarar dig säkert utan både färgen och husfixen och epotex, men då kommer hela din bakgrund smulas sönder ;)

Sök lite på frigolitbakgrunder här på forumet. Finns överflöd av trådar för detta.

Du behöver inte använda epotex, men det är välbeprövat och funkar tydligen väldigt bra. Däremot bör du lacka din bakgrund.

Mvh Fredrik
#3 - 6 april 2004 19:52
funkar det med att bara stryka på nån lager husfix?

eller kommer frigoliten att smulas sönder?
#4 - 6 april 2004 19:55
Självklart funkar det med att stryka på husfix, men vill du inte ha färg på det? Och risken är att det lakar ur sig nåt som fiskarna inte gillar =/
Sen lär dina malar (om du t.ex har ancistrus eller andra sugmalar) börja gnaga sönder din bakgrund om du inte lackar.

Varför vill du inte använda epotex? Dyrt / krångligt :) ?

Mvh Fredrik
#5 - 6 april 2004 19:55
Du måst sluta med nå´n form av lack, om du inte har saltvattenakvarium. Här har du en bra länk.

http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm
#6 - 6 april 2004 20:35
Diamen: man behöver inte sluta med färg eller lack, använder man cement funkar det utmärkt utan, vill man ha den färgad blandar man bara i färgpigment i färgen.

När sen algerna börjar växa blir det naturligt och bra.

//Marcus

Husfix är dock "mjukare" och håller nog bäst med färg på, det tråkiga är bara att det ser kasst ut om det går hål på färgen eller rent av husfixen.
#7 - 6 april 2004 20:56
Jag använde en vanlig vattenbaserad tvåkomponent golvlack, funka kanon!
#8 - 6 april 2004 20:57
Jag lackade inte min bakgrund, nu ett halvår senar ångrar jag mig grymt mycket eftersom fiskarna betar alger på den och då går det hål i husfixen tillslut, jag har också lyckats skava av en hel del husfix själv när jag har håvat upp fisk ur karet, Kommer få tömma karet igen och fylla i alla hål som har blivit och då även lägga på lack.
Vill du att din bakgrund skall hålla så bör du lägga på ett lager lack!!!
#9 - 6 april 2004 20:59
Ursprungligen skickat av spaceace

Jag använde en vanlig vattenbaserad tvåkomponent golvlack, funka kanon!

Och då kommer du säkert ihåg vad den hette? *hoppas* :)
#10 - 6 april 2004 21:06
Det var Nordsjö Epolan V epoxi.
#11 - 6 april 2004 21:25
Gjorde du något speciellt när du lackade bakgrunden? Hur många lackningar? Hur mycket lack (tjock eller tunnt påmålat)? Torktid?
#12 - 6 april 2004 21:42
Jag lackade 2ggr. ganska tunnt (det gick åt 1 liter + härdare).På vissa ställen blev det lite tjockt så att lacken blev vit när den härdat (algerna jobbar på att rätta till den). Den fick härda ett par veckor eftersom det var nystart av akvariet och jag väntade på andra grejer innan jag kunde dra igång det.
#13 - 6 april 2004 21:52
Ursprungligen skickat av spaceace

http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159#

Denna alltså? :)

Mvh Fredrik
#14 - 6 april 2004 21:53
spaceace, vad kostade laken?
vadå (1 liter + härdare) ??? va menar du bree
#15 - 6 april 2004 21:54
Jag tror att det är de viktigaste delarna i lackningen. Dosera rätt mellan bas och härdare - lacka tunna lager - låta lacken verkligen torka.

Kanske törs jag prova något Epotex alternativ iallafall när det blir dags...

Funderar just nu starkt på International Marine Polyester eller den du använt. Håller man de ovanstående kriterierna så tror jag att resultatet blir lika bra med vilken man än tar av dessa.
#16 - 6 april 2004 21:55
fienden jag vill inte använda epox, det är galet dyrt brorshan
#17 - 6 april 2004 21:58
Ursprungligen skickat av fiend

[quote]Ursprungligen skickat av spaceace

http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159#

Denna alltså? :)

Mvh Fredrik
[/quote]
Exakt :)
#18 - 6 april 2004 22:04
Ursprungligen skickat av Lipari

spaceace, vad kostade laken?

vadå (1 liter + härdare) ??? va menar du bree

Den kostade 185.- för 1 liter (extrapris). Det är en tvåkomponentlack som man måste blanda med härdare för att den ska torka, härdaren följer med när man köper lacken.
#19 - 6 april 2004 22:12
Den skall ha fördelningen 3 viktdelar härdare och 7 viktdelar bas...såvitt jag förstod det. Hur gjorde du när du blandade lacken Spaceace?
#20 - 6 april 2004 22:20
Mängden härdare var anpassad till lacken, så jag tog halva burken med lack och blandade med halva härdarburken. Jag mätte inte exakt men det härdade och blev stenhårt iaf.
#21 - 6 april 2004 22:26
Du överdoserade med andra ord härdaren då den inte skall fördelas 50/50 utan 30/70 enligt Nordsjö. Det borde gjort lacken hårdare...kanske ett omedvetet tips?[:D]
#22 - 6 april 2004 22:28
Jag använde EP-V topplack från Flügger (samma som Epolan fast olika), funkade kanon.
Det svåra är att inte få lacken för tjock, då blir den vit, men skulle gissa på att det gäller för Epotexen också.
#23 - 6 april 2004 22:30
Härdarburken som följer med är anpassad till lacken, dvs mindre mängd, så tar man halva lacken och halva härdaren så blir ju förhållandet rätt iaf.

Flüggers lackburk är gjord så att härdaren som följer med ryms direkt i utan att man beöver ett ektra kärl... smart, iaf om all lack går åt.
#24 - 6 april 2004 22:31
Nej, burken med härdare var betydligt mindre än lackburken. Skulle tro att det var 0,7 l.lack och 0,3 l.härdare
#25 - 6 april 2004 22:34
Det kan jag vara ett levande bevis på då det var just det felet som jag gjorde när min Epotex-lack vitnade (jag tror att jag är världens ende som "lyckats" med det). Jag lackade frigoliten bakom på akvariesidorna då denna del skulle bli synlig...vatten kom bakom och den bibehöll sin färg då jag endast hade strykt på ett tunnt lager där. På den viktigaste delen på bakgrunden utåt som man ser så lackade jag tre lager...varav det sista lagret lackades tjockare...det var mitt misstag!! När jag vattenfyllde så vitnade delar av bakgrunden och gjorde den rejält ful.

Nu vet jag bättre så nu kommer jag endast att lacka två gånger...och tuuuuuunnt!
#26 - 6 april 2004 22:41
Skönt att höra...
Tråkigt för dig naturligtvis, men förut försökte jag ta reda på om detta (vit lack) kunde hända även för epotexen, men det var ingen som riktigt ville "erkänna".
Men nu vet jag att resultatet för mig hade blivit mer eller mindre det samma om jag använt epotex, med skilnad på priset förstås.

#27 - 6 april 2004 22:46
Det var en kostsam miss då Epotexen gick på över 500kr inkl frakt! Sedan fick jag ju måla över hela bakgrunden med husfix igen...

Spaceace: Då använde du ändå för mycket härdare...närmare bestämt 43% härdare mot rekommenderade 30%.[:-95][;)]
#28 - 6 april 2004 22:53
Ok, ska läsa på bättre till nästa gång (när jag får plats för ett stort sydamerika). En nackdel med golvlacken är väl att den luktar betydligt mer än epotex.
#29 - 6 april 2004 23:05
Vad jag menar, Spaceace, är att det kanske hjälper lacken att klara yttre påfrestningar bättre om den är överdoserat lite med härdare.
Tvärtom så vore det ju ödesdigert.

Hur länge luktar den? T o m efter det att man har akvariet igång eller enbart under härdningstiden?
#30 - 7 april 2004 07:03
Ska man spraya lacken direkt på frigoliten ?? KAn man köpa den i akvarieaffärer ?
#31 - 7 april 2004 08:49
Man penslar på lacken. Vart du kan köpa beror lite på vilken lack du väljer att ta. Epotex akvarielack köper du via www.epotex.se och detta är väl den säkraste lacken (och dyrast) att köpa då den är speciellt ämnad för detta ändamål. Sedan finns det som sagt andra lacker som nämnts här och de kan du köpa via någon färgaffär.
#32 - 7 april 2004 08:52
Kan man pensla den direkt på bakgrunden utan att göra nåt annat
#33 - 7 april 2004 09:59
Lacken kan jag tänka mig fräter på frigoliten... men har du husfix och grejor först så ska det bara vara och kleta på :)
#34 - 7 april 2004 11:06
Först så ska man silikona ihop bitar och karva ut och sånt.. Sen då ??

skriv i ordning typ så här :
1 bla bla bla
2 bla bla blaaa
3 bla .......
#35 - 7 april 2004 11:09
Kolla denna länk...en riktigt fin frigolitbakgrund där du ser steg för steg hur han gjort.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=40284&gid=53430
#36 - 7 april 2004 11:38
Var kan man köpa
1 husfix ??
2 hobbyfärg ??
3 lack ??
#37 - 7 april 2004 14:30
1. Husfix kan du köpa på ett Byggvaruhus. Jag köpte mitt på Coop-bygg. (Casco husfix)

2. Hobbyfärg finns på alla färgbutiker + de flesta byggvaruhus. Jag köpte mina på Coop-bygg och Rusta.

3. Som Tricella sa, du köper via www.epotex.se om du nu ska ha Epotex-lack. Man kan beställa via mail.

Jag har bilder på mitt bakgrundsbygge på min zoon, kolla där om du vill...
#38 - 7 april 2004 14:58
Bakgrunden blev riktigt bra Corduroy. Först när jag såg den utanför målad med vattenfärg så såg den lite "konstgjord" ut, men väl inne i akvariet blev det passande nyans och en bra stil.

Något du velat ha gjort såhär i efterhand som du inte gjorde före?
#39 - 7 april 2004 15:50
Där står på en sida att man kan ha golvlack... Måste man ha epotex ?.. det verkar vara dyrt. Finns det inget annat ??
#40 - 7 april 2004 15:58
Ska man blanda lacken med "färgpulver" ?? såfall hur mycket färgpulver till hur mycket lack ?
#41 - 7 april 2004 16:01
http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm

Kan man göra så som det står på denna sidan ?? det verkar nämligen enkelt och billigt..

Där använder de ju inte epotex ...
#42 - 8 april 2004 00:03
aha, okej. men det lär kosta typ 300-400 att göra en egen bakgrund..
frigolit+husfix+lak....
#43 - 19 april 2004 22:00
man behöver inte lacka, ibland är det till och med bättre att avstå. Om du till exempel har Malawi ciklider eller liknande så hjälper husfixen till att höja pH värdet vilket malawis tycker om (menar inte att de gillar att du håller på och höjer Ph utan att de har ett högt pH runt 8).
#44 - 19 april 2004 22:05
...förutsatt att man inte tänker ha malar i akvariet. Ancistrus är verkligen duktiga på att "äta" husfix tills frigoliten kommit fram.
Jag vet inte hur det är med andra malar, men jag skulle kunna tänka mig samma scenario.

Annons