bakgrund i akvariet

#1 - 12 januari 2008 10:54
hejsan.

har några frågor om detta.

blir det ljusare i själva akvariet om jag har en bakgrund?
vad ska jag använda för att sätta dit det?
ska den fästas på insidan eller på utsidan för bästa resultat?

tack på förhand

/Pytte
#2 - 12 januari 2008 11:15
Tjena

Det beror helt på vad för typ av bakgrund du vill ha, det finns många olika typer, antingen finns det planscher du fäster på utsidan av karet, eller så kan du sätta olika typer av bergsväggar på insidan...då förslagsvis med siilikon, fördelen med att ha en bakgrund är att det blir lite mer strukturerat tycker jag...men, det beror helt på vad för typ av bakgrund du väljer förstås...:)

Mvh Patrik
#3 - 12 januari 2008 11:35
bjuren skrev:
Tjena

Det beror helt på vad för typ av bakgrund du vill ha, det finns många olika typer, antingen finns det planscher du fäster på utsidan av karet, eller så kan du sätta olika typer av bergsväggar på insidan...då förslagsvis med siilikon, fördelen med att ha en bakgrund är att det blir lite mer strukturerat tycker jag...men, det beror helt på vad för typ av bakgrund du väljer förstås...:)

Mvh Patrik

jag ska ha en plansch, för jag ska inte ha detta akvariumet så fruktansvärt länge till så vill inte slänga ut en massa pengar på det.
#4 - 12 januari 2008 12:19
Om du ska ha en plansch är det enklast att fästa på utsidan. Stryk på vanlig matolja på planschen så fäster den och tryck sedan ut alla luftbubblor så blir det snyggast. Jag tycker att mitt akvarium blev ljusare med plansch, plus att det blev vackrare än att ha en vägg bakom.
Bilagor:
#5 - 12 januari 2008 12:38
annars funkar eltejp väldigt bra och tejpa isåfall längs hela överkanten på karet så kan inget vatten rinna bakom planschen när man håller på och slabbar!
#6 - 12 januari 2008 16:44
Vad är det för typ av bakrund du vill ha?
#7 - 12 januari 2008 20:11
tack för tipsen ska testa med tejp först för det har jag hemma så slipper jag köpa det :p

ang bakgrunden så har jag inte bestämt mig än, bara det blir lite ljusare så att säga, kanske ska testa annat lysrör med?
har ingen aning om vad det e för lysrör jag har nu, vilket rör skulle ge ett fint klart ljus?
#8 - 14 januari 2008 15:02
men om du fyller akvariet efter att du har tejpat, så kommer du inte åt (om det nu står intill en vägg) att "klistra" fast det med matolja el. klister el. vad du nu skulle använda.
Tejpade själv fast innan jag visste att det fanns medel för sånt. Ärligt talat så ser det inte särskilt snyggt ut. En bit av planschen har lagt sig mot glaset medan andra är det luft mellan glas och plansch. Även om det är ett litet akvarium får du ju tömma det för att fixa sen. Mkt mer arbete.
Bara ett tips!

Annons