Bakgrund - frigolit...

#1 - 23 januari 2006 08:43
Jag lagde in en fråga där förra vecka, men inte nån som svarade... ja ok jag lägger in en ny diskussion i här....

Jag håller på att leta hitta billigt frigolit, o grejer till det. Men jag undrar bara en sak... vilket färg(märkenamn typ) o vad är det för typ?
Har jag rätt att jag ska lacka på tunna betong. Lack?? ska det vara? Om jag skulle måla med färgar dom på tunna betong... sitter det löst senare?
och skydd mot löst färg i akvariet?
#2 - 23 januari 2006 15:00
Gå till närmsta byggvaruhus och kolla priser på de olika typerna av frigolit. Frigolit är ganksa billigt. Jag föredrar att använda färgpigment utav olika kulörer, finns på färghandeln och vissa byggvaruhus. Om du ska använda lack är lite beroende på vad för slags fiskar du ska ha, men i regel kan man säga att rätt typ av lack skadar inte (även om vissa fiskar gynnas av en lackfri bakgrund). Det finns olika sorter av lack du kan använda. Ett lack som nämns ofta är "epotex akvarielack", sök i forumet så finner du massor utav "lack info"

Som alltid sägs vid frågor om bakgrunder, gör en sökning i forumet så kommer du hitta massor utav info.
#3 - 23 januari 2006 19:50
[quote=Andde]Jag lagde in en fråga där förra vecka, men inte nån som svarade... ja ok jag lägger in en ny diskussion i här....

Jag håller på att leta hitta billigt frigolit, o grejer till det. Men jag undrar bara en sak... vilket färg(märkenamn typ) o vad är det för typ?
Har jag rätt att jag ska lacka på tunna betong. Lack?? ska det vara? Om jag skulle måla med färgar dom på tunna betong... sitter det löst senare?
och skydd mot löst färg i akvariet?[/quote]

Klart du har fått svar på de frågorna. De fanns ju här redan innan du ställde frågorna :P
#4 - 23 januari 2006 22:29
De fanns.. ja men vilka märke o typ? Där finns inte nämna om typ/märke...
Så jag tänkt att beställa dom via internet då är det billigare. Jag är "konstnär" som hobby... Det är svindyrt att köpa grejer i butiken. Jag vill gärna dubbelkolla. Annars jag har färgspulver hemma... De gjorde av naturmaterier. Men jag köpte dom i Ryssland. Jag vågar inte att använda dom till frigolit i akvariet...Annars [xx(]

[quote=y0da]Klart du har fått svar på de frågorna. De fanns ju här redan innan du ställde frågorna :P[/quote]
#5 - 24 januari 2006 00:36
Altså
på Exempelvis bygmax kostar ett 160x60x10 block 60

köper du 3sådana blir kanske priset för vikten 100kr men därimot åker du på skyrmmande då dom inte går in i en bur så räkna med ett par hundra i frakt
det på nått som skulle kosta dig 220kr

gå till en byghandel o köp vanlig frigolit med densitet 80

Märke e typ skitsamma samma matrial liksom .. kolla om dom är anitmögel/alg behandlade för det ska du inte ha

http://www.byggmax.se/
CELLPLAST/ST. S80 100x600x1200
64,95 kr per st
#6 - 24 januari 2006 03:27
kan ju alltid ta en titt under diy - bakgrunder i min signatur så kan du se hur en del har gjort med vilka verktyg och andra tillbehör.
#7 - 25 januari 2006 01:21
HEhe ja du har rätt... jag kollade nyss... ja finfint att du har bra länk!

:D

[quote=Raven]kan ju alltid ta en titt under diy - bakgrunder i min signatur så kan du se hur en del har gjort med vilka verktyg och andra tillbehör.[/quote]
#8 - 25 januari 2006 01:22
Jag ska beställa dom färger via internet. Frigolit, så går jag till butiken. De är skitbilligt ändå.

[quote=mayday]Altså
på Exempelvis bygmax kostar ett 160x60x10 block 60

köper du 3sådana blir kanske priset för vikten 100kr men därimot åker du på skyrmmande då dom inte går in i en bur så räkna med ett par hundra i frakt
det på nått som skulle kosta dig 220kr

gå till en byghandel o köp vanlig frigolit med densitet 80

Märke e typ skitsamma samma matrial liksom .. kolla om dom är anitmögel/alg behandlade för det ska du inte ha

http://www.byggmax.se/
CELLPLAST/ST. S80 100x600x1200
64,95 kr per st[/quote]
#9 - 25 januari 2006 02:00
för att va riktigt petig.. frigolit är ett märke :P o cellplast är de ordet/namnet man ska använda hehe
#10 - 25 januari 2006 02:09
haha undra hur många det är som vet vad cellplast är.
samma gäller ju vid plexiglas också
#11 - 25 januari 2006 02:09
Oups [:I] JAg trodde att det var hette. shit.. ja tack .. hihihi ...jag tyckte att det var skitkonstigt att det inte fanns ordentliga alt....när jag sökte efter det via sökmotor... [xx(]

[quote=JaXxS]för att va riktigt petig.. frigolit är ett märke :P o cellplast är de ordet/namnet man ska använda hehe[/quote]

Annons